Vad accepterar ni vid köp?

Morrhoppsan

Trådstartare
Har diskuterat detta med flertalet kompisar och vill ha er Bukefalisters åsikter.

Vad accepterar ni vid köp av häst? Vet att det finns en hel del trådar kring ämnet innan, men ibland kan det vara svårt om man har hunnit få känslor för hästen. Utgångspunkt får vara häst som kommer att tränas regelbundet och tävlas enstaka tävlingar i hoppning eller dressyr mot La

Skulle ni köpa häst som har en känd skada för några år sedan men som är utredd, frikänd och i full gång utan problem men som reagerar på böjprov med lätt hälta som värmer ur.
Ha prövotid på häst med halv grads hälta, reservation i försäkring och möjlighet att lämna tillbaka om osäkerhet?
Enbart satsa på frisk häst utan några kända skador eller hältor?
Häst där kända muskulära eller tandproblem finns men som fungerar vid regelbunden massage /tandkontroll?
Skulle åldern på hästen ha någon betydelse? Ras på hästen?

Tankar?

Sv: Vad accepterar ni vid köp?

Aldrig köpt häst så ska inte uttala mig men sätter en kråka då jag tycker tråden är intressant.

Rasen spelar ingen roll, sålänge hästen är ändamålsenlig för det jag vill göra med den. Samma sak gäller åldern, vill jag träna och tävla regelbundet skaffar jag mig inte en äldre häst exempelvis.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig att köpa en häst som inte verkar helt fräsch, är om den ska verka i aveln. Ska jag ha en häst för träning/tävling skulle jag satsa på en frisk häst (tidig sjukdomshistoria behöver dock inte vara ett hinder, och inte heller en halv grads hälta vid böjprov. Men res. i försäkringen skulle få mig att backa. Samma sak en häst med muskulära problem. Tandproblem beror på omfattningen.

Jag skulle nog satsa på en fullt frisk häst utan kända problem. Ras eller ålder spelar dock ingen roll. Men som du sa så kan det va svårt om man får känslor för hästen, men de blir ju så mycket värre om man köper hästen och sen visar det sig att den inte håller och att man faktiskt visste om problemet från början. Det är ju egentligen inga stora problem du räknar upp, och hästen kan ju hålla utan problem resten av livet. Finns inga garantier även om hästen är fullt frisk, men de är en bättre utgångspunkt.

Jag skulle aldrig köpa en häst som inte var 100% fräsch.

Har tagit en häst på foder som var ofräsch när jag fick honom, det visste jag om, men trodde inte jag skulle behöva lägga så mycket pengar och jobb. Dum som man är.
Det har blivit endel veterinär besök, men framför allt besök hos Equiterapeut . . och nu har jag så starka känslor för honom så jag inte vill lämna tillbaka honom:p

Jag säger såhär; ska jag köpa en häst så ska den vara 100% fräsch.
Helst ska den vara tålig, vara lätt att hitta sadel till, vara lättmusklad och allt det där också :p

Reserwation på försäkringen kan ju bli riktigt dyrt om det will sig illa. Där hade jag nog backat alternatiwt prutat rejält.

Jag tycker nog att magkänsla + full försäkring är bra nog annars. Lite gallor, någon hälta för några år sedan - det är sådant man får räkna med om det inte är en unghäst man köper. En häst med den trassligaste historien kan dessutom hålla mkt bättre än en för stunden frisk, sådant går aldrig att förutspå.

Senskada hade jag nog backat på förresten. Och om den hade något problem med tänderna som kräwer återkommande åtgärder, typ en gång i halwåret. Halt wid besiktning hade hindrat mig från köp för stunden iallafall, kanske en ny koll på klinik efter några weckor och sen köp... Riktigt dåliga howar hade jag inte heller welat ha. Eller - ännu wärre - fång i historian! Inte melanom heller. Öwerben är helt ok. Större gallor hade jag welat kolla med röntgen (OCD??)

Ojdå, jag är nog ganska kräsen ändå. Får wäl lägga till att förra hästen köpte jag utan besiktning alls. Hon såg kry ut.... Och då är jag ändå wet själw..:angel: Gallor hade hon också. Öwerallt...

Jag har köpt en häst med bronkit. Det var 7 år sedan och jag har fortfarande kvar min prins:laugh:
Han är i bra kondition och rid 6-7 dagar i veckan så bronkiten har jag inte haft problem med.

Hej!

Jag vill ha en så hel och fräsch häst som möjligt. Nu är det naturligtvis ingen garanti (vilket min förra häst lärde mig), men det borde ju ge en liten bättre chans.

Min nuvarande hade som relativt nyinriden en dubbelsidig reaktion på båda framkotorna, vilket försvann utan vidare behandling. Jag skulle tro det handlade om ovanan att arbeta (hon är en riktig arbetsmyra) och hoppas att vi inte kommer få några problem i framtiden. Jag tyckte att hon var värd risken, eftersom hon utan problem gick igenom vet.besiktningen innan jag köpte henne och jag vet att hon reds klart hårdare då.

Ras spelar ingen roll, däremot användningsområde. Till avel kan ju en förvärvad skada vara oviktig, men som ridhäst ska häst vara så hel det bara går.

/ Lavinia

Sant, att inte köpa sig problem, jag håller med om det

Det som är frågan är väl lite att när blir de exempelgivna problemen inte så små längre?

En häst med tandbesvär som kräver kontroll av tandläkare varje halvår för att fungera vid ridning, annars blir den svårriden pga smärta från hakar, tryck från betsel. Är det OK?

En reservation i försäkring backar jag för.

En kompis skaffade sig en foderhäst som har ganska rejäla muskulära problem som trots upprepade massörgenomgång gör det svårt för hästen att sättas igång fullt, det har lett till ökade kostnader än "normalt". För mig skulle även detta vara en anledning till att backa. Här har väl dock känslorna hamnat i vägen.

Det är inte alltid lätta val.

Jag har "köpt" skadad häst. Hästen var 3 år och hade 3 graders hälta på båda fram. Jag visste om det vid köpet, jag visste även om hästens bakgrund och hur den hade blivit halt då jag skött den i ett halvår. Jag lät hjärtat styra, jag kunde bara inte lämna kvar honom på det där stället. Han har kostat mig massor i pengar, tid och ork men jag ångrar ingenting. Det har tagit år av slit men nu ska vi ut och tävla.

Nu skulle jag aldrig köpa en skadad häst.

Jag skulle aldrig köpta en skada häst. ! gjort de en gång och aldrig mer, blir bara massa prob mkt extra kostnader. Tillslut kan man inte ha hästen till nåt. Jag fastade för hästen med därför ja köpte han. Men det är hästen som blir lidade för sina skador. Så jag tkr du ska satsa på en frisk häst, som du kan ha kul med och tävla:)Om du inte söker efter en promenads häst då. Men inte säkert den håller för det heller. För man dyka andra skador, skada kan bli värre m.m.. Lycka till!!

Det beror på priset. Vid riktigt lågt pris kan jag tänka mig att köpa en häst med diverse saker i bagaget, men då är jag å andra sidan medveten om att det är ett risktagande och att hästen kanske håller till skogsridning och hobbyträning.

Om mitt mål med ridningen var att tävla LA dressyr, och att vara med i hopptävling, skulle jag inte köpa en häst med en befintlig skadehistoria.

Då jag köpte min för 6 år sen så visste jag att han hade vissa problem med magen,ett gigantiskt överbett samt var svårskodd bak! Angående magen var jag ganska övertygad om att det var miljön(stod som "deltidsridskolehäst"), överbettet kollade jag med veterinären som raspat honom i flera år samt att jag pratade med en hovslagare jag litade på! Han gick klockrent igenom besiktningen( Heimdahl besiktigade, han blev dock minst sagt "förvånad" över överbettet :D)
Han har haft ett kolikanfall på 6 år,raspas var 6e månad och har inga problem med att bli skodd! :love:

Tror att ska man köpa en häst som man vet har vissa problem så får man ta reda på så mycket som möjligt innan köp :D

Jag är i samma sits men från andra hållet. Har haft min häst i 6 1/2 år och efter mycket beslutsångest bestämt mig för att sälja då min rygg inte fixar ridning längre. Hittade en kanonbra köpare men vid besiktning upptäktes utläkt spatt. Kalldusch! Hästen har aldrig varit halt och jag har haft honom sen han var föl. Förvisso har han gått lite mindre under perioder men han har aldrig visat någon hälta och jag har ju sett hästen röra på sig dagligen i hagen när han vilat. Problemet med mig är att jag är för ärlig och spatten hade aldrig upptäkts om vi inte röntgat vid besiktning. Har nu sänkt priset rejält men ingen vågar köpa honom...

Han har som sagt aldrig haft ont av spatten och kommer troligen aldrig få det heller. Om vi inte upptäkt detta hade han tävlat idag :-S

Där finns ingen reservation på försäkringen och då är det väl bara att rulla på som innan, eller? Han är fullt frisk i övrigt! Men om jag hade varit köpare...? Ärligt hade jag kanske vågat satsa, eller? Moment 22:confused:

jag skulle aldrig leta efter en häst som inte var 100% fräsch, men om jag råkade fastna väldigt för en som hade något mindre fel så skulle jag troligtvis köpa den ändå. sen är det givetvis en prisfråga också, en häst med skavank får inte kosta lika mkt som en motsvarande frisk häst.

Nyfikna jag då :angel: Vad räknar du som mindre fel eller skavank som du skulle tolerera i ett liknande läge?

Min första egna grabb hade fått en gaffelbandsskada 2 månader innan jag köpte honom (dock lättare blödning som inte behövdes åtgärdas mer än vila/skrittpromenader) Tidigare hade jag varit fodervärd på en annan häst samt medryttare på 3 andra efter att foderhästen blev tagen tillbaka. Kändes rätt då att mjukstarta med en häst under den "jobbigaste" perioden (köpte honom i November)

Sen har det blivit två hästar till åxå, dom har varit felfria vid vetbes. I dagsläget skulle jag nog itne köpa en skadad häst, lr jaa man ska väl aldrig säga aldrig ;)

typ en gammal utläkt skada, ett överben, en kolik eller två, en hovböld.. dvs mindre allvarliga saker som många hästar råkar ut för, och som ej har betydelse för hästens framtida användbarhet.

ex på saker som jag skulle backa för: buköppnad, återkommande koliker, fång, åk korsförlamning, bronkit, väldigt dåliga hovar, exteriöra fel (tex svankrygg, fel benställning), pålagringar.

nu förutsätter jag att det är en häst som ska användas för träning och inte som sällskaps/promenadhäst.

Hade ambitionen varit sällskaps eller promenadhäst hade nog diskussionen varit aningens annorlunda. Tanken är fortfarande en häst som ska tränas och tävlas om än inte som ren tävlingshäst i den bemärkelsen.

Fler tankar?

Har diskuterat detta med flertalet kompisar och vill ha er Bukefalisters åsikter.

Vad accepterar ni vid köp av häst? Vet att det finns en hel del trådar kring ämnet innan, men ibland kan det vara svårt om man har hunnit få känslor för hästen. Utgångspunkt får vara häst som kommer att tränas regelbundet och tävlas enstaka tävlingar i hoppning eller dressyr mot La

Skulle ni köpa häst som har en känd skada för några år sedan men som är utredd, frikänd och i full gång utan problem men som reagerar på böjprov med lätt hälta som värmer ur.
Ha prövotid på häst med halv grads hälta, reservation i försäkring och möjlighet att lämna tillbaka om osäkerhet?
Enbart satsa på frisk häst utan några kända skador eller hältor?
Häst där kända muskulära eller tandproblem finns men som fungerar vid regelbunden massage /tandkontroll?
Skulle åldern på hästen ha någon betydelse? Ras på hästen?

Tankar?

Jag har köpt en häst som haft en skada el mer en missbildning egentligen. Men jag kände ponnyn innan och den fungerade helt för ändamålet.

Ang problem vid ben... ALDRIG att jag köper då. Visst skulle jag köpa för avel tex och stoet hade fin fin stam och inte skulle ridas så då kanske.

Ålder/ras. Nej jag tror det är av mindre betydelse. Däremot gillar jag en viss exteriör har jag märkt. Av någon anledning ser de mer eller mindre likadana ut oavsett storlek osv. :D

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 553
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 466
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 844
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 692
Senast: TeamVM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Lönesamtal
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur