vackraste eller unikaste stallet?

pastejja

Trådstartare
Sitter och ritar på ett stall, äntligen, nu är det placerat i ett område som kräver lite traditionell stil så just detta stallet kommer väl inte att bli så annorlunda.
Kom bara att tänka på att det faktiskt inte hänt så mycket inom stallutformingen egentligen. Lite större, luftigare och fler material att välja mellan, men annars är det ju inte mycket som har hänt, eller?

Jag hade tyckt det var superspännande att se bilder på stall som ni sett som inte ser ut som alla andra stall brukar göra. Utomlands eller i Sverige, billigt eller dyrt, stort eller litet.. allt är av intresse.
/U

Sv: vackraste eller unikaste stallet?

Abetongs runda stall:banana: Annars tycker jag det är fint när man ex bygger en utevägg med dörr inne i stallet som leder till ex sadelkammaren.

Jag har inget färdigt stall eller märke på stall att visa upp men jag kan ju beskriva mitt "fantasistall/önskestall" - som jag ska bygga när jag vunnit på Lotto...

Yttermaterialet ska vara i sån där engelsk grå/brunmelerad sten, varje box ska vara 12m2 stor, öppet ända upp i nock i tak, infällda fönster ( ej glas ) i taket, för ljus insläpp uppifrån, engelska boxdörrar med halvdörrar utåt och vanliga dörrar inåt den breda stallgången. Alla boxväggar ska vara i tegel, dörrar i oljad ek, inga galler men väl avdelare vid krubborna och avdelarna ska vara i svart gjutjärn. Yttertak på stallet ska vara i schiffer ( stavning? ).

Stallgolvet; stenbelagt med rustik byasten, lagt i mönster. Bred stallgång!

Runt gården och hagar; tjärbruna staket i ek, tre ribbor och rejäla stoplar. Gårdsplanen självfallet belagd med rustik sten.

Sadelkammaren fylld med vackra engelska tavlor, skinnfåtöljer och sadelhängare i gammal stil i ek och gjutjärn. Klinkers på golven.

Suck.

Vi får ta patent på konceptet så BLIR vi rika!:idea:

Jag hade tyckt det var superspännande att se bilder på stall som ni sett som inte ser ut som alla andra stall brukar göra. Utomlands eller i Sverige, billigt eller dyrt, stort eller litet.. allt är av intresse.
/U

Det syns inte så bra på den här bilden men på Kiefferhof i Tyskland har de ett stall som är byggt i två våningar (byggt i en sluttning) med bostadsdel ovanpå (=våning 3). Det har jag inte sett någon annanstans! Här är en bild av stallet/bostaden från en annan vinkel.

Herr och fru Kieffer (senior) bor i en ombyggd silo (!) intill. Garage har de i en annan ombyggd silo. Låter kanske märkligt, men är väldans flott! :D

Senast ändrad:

Jag var på Brolines stuterier en gång... har för mig de hade hingst-stallet ovanför kontoren då..... riktigt fräscht!! Inte ett halmstrå på fel ställe..

Stuteri Palema har det snyggaste stallet jag har sett, iallafall hingstarnas stall. De andra var mer vanliga.

Ska se om jag hittar nån bild sen...

En box, tror det var Alfs eller Giddes

palema2.jpg

Stallgången

palema.jpg

Tycker färgerna i stallet var jättesnygga. O allt var så rent o prydligt o städat...:angel: så fiiint

Tyvär fick jag ingen bild på ett rum inne i stallet med fönster in till själva stalldelen där de hade en massa vackra tavlor osv. lyxlyxlyx

Jag fick nöja mig med budgetvarianten o har bara
engelska boxdörrar med halvdörrar utåt och vanliga dörrar inåt den breda stallgången.
Hade alltid velat hästarna ska bo så.
Lite jobbigt dock med 2 boxdörrar per häst:angel:

**KL**
Jätteroligt att det kom lite svar i tråden! Jag trodde inte själv på att det skulle finnas så mycket. Jag får säga att Kiefferhofs stall inte liknade något jag sett tidigare..
Alfs eller Giddes hade lite marin känsla tyckar jag.. tror inte jag sett runda fönster i stall tidigare :). Kul!
De andra stallen var givetvis rikigt fina de med. Fler?
/U

Dom har hingstarna brevid kontoret, i samma byggnad.
Har jobbat där. Men ordning och reda var det iaf;)

Det syns inte så bra på den här bilden men på Kiefferhof i Tyskland har de ett stall som är byggt i två våningar (byggt i en sluttning) med bostadsdel ovanpå (=våning 3). Det har jag inte sett någon annanstans! Här är en bild av stallet/bostaden från en annan vinkel.

Herr och fru Kieffer (senior) bor i en ombyggd silo (!) intill. Garage har de i en annan ombyggd silo. Låter kanske märkligt, men är väldans flott! :D

Ungefär så bor ett par av mina "grannar" med, fast bara med 2 våningar (stall + bostad). Byggde det för ca 2-3 år sedan (stuteri).

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 171
Senast: leia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt om jag lagt tråden rätt, i annat fall hoppas jag att moderator kan flytta den dit den hör hemma. Jag har ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 548
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 014
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar