Sv: Väcka upp slumrande ridkunskaper .....
Hej!
Jag håller på att lära en rädd väninna att rida och känner så väl igen din situation i det hon upplever. Hon älskar djur och vill så gärna rida men är ganska rädd. Här handlar det om att skynda långsamt!
De första tio gångerna blev hon bara longerad i skritt, sedan lite trav också. Sedan började hon skritta på egen hand, men fortsatt trav i linan. Istället för att ha som mål att rida fort eller hoppa eller något sådant så lär jag henne allt man kan göra i skritt, framdelsvändingar, ryggningar, osv. Nu kan du ju säkert allt detta redan, men varför inte "låtsas" att du inte kan något och gå igenom alla grunderna igen tillsammans med din dotter om hon vill hjälpa till. Det jag brukar säga till min väninna är att hon ska hålla sig själv och hästen sysselsatta hela tiden, då har hon inte tid att bli nervös och hästen tänker inte ut något bus. Så de rider serpentiner och gör tempoväxlingar och allt möjligt: gladcryttare och uppmärksam häst.
Jag tycker du ska ta chansen och rida hästen efter att dein dotter ridit. En dag när hon tycker att han är genomriden och trött men på bra humör så kan du väl sitta upp i 5 minuter medan dottern håller i linan? Bara gå runt några varv och sedan ner igen.
Det viktigaste till att börja med är att du inte tänker på vad som förväntas eller hur andra gör. Vill du bara rida i 5 minuter så är det ok! Om du ägnar ett halvår åt att bara skritta, so what? Du rider för din egen och hästens skull!
Lär dig andra sätt att aktivera och motionera hästen än ridningen, longering eller tömkörning, så kan du alltid rasta av den om du inte känner för att rida eller om den verkar lite extra pigg och behöver springa innan du sitter upp.
Oj, det här blev ett långt inlägg
Det jag vill få fram är i alla fall att det inte finns några måsten eller rätt och fel i din situation! Gå på magkänslan så ska du se att det löser sig!