Vaccineringen för en utan koll

Zuzzi

Trådstartare
Fått tagit över ett kallblod. Pratade lite fort med veterinären idag på kliniken. Stelkramp vart annat år, hästinfluensa varje år?

Fick passet på min häst idag, kan någon hjälpa mig att reda ut vad han har fått och vad som han behöver vaccineras emot.

Född 2008

Equip ft 2009-02-14
2009-03-17
2009-08-18

Prequenza 2010-08-24
2011-10-04

Prequenza är väl då hästinfluensan och vad jag kan förstå är det dags att vaccinera emot detta ganska precis just nu. Får man gå över 1-årsdatumet eller ska det göras innan?

Equip?

Sv: Vaccineringen för en utan koll

Equip FT = vaccin mot hästinfluensa och tetanus (stelkramp)

Du får inte passera 1-års datumet då måste ny grundvaccinering göras. Detta gäller ridsport. I travsporten har jag ingen aning om vilka regler som gäller.

Som jag förstår det är både Equip och Prequenza mot hästinfluensa. Bara olika sorter/namn. Prequenza är även mot stelkramp (tetanus).
Och ja, du borde vaccinera rätt omgående. Veterinären vet vad de ska använda. När jag köpte min från Tyskland och behövde vaccinera så fick vet avgöra med vilken typ av vaccin. Jag kan absolut inget om sånt där. :D

Det ante mig att det är ganska bråttom med årsvaccineringen, vilken tur jag var angelägen om att få hem hans pass :D

Fått tagit över ett kallblod. Pratade lite fort med veterinären idag på kliniken. Stelkramp vart annat år, hästinfluensa varje år?

Fick passet på min häst idag, kan någon hjälpa mig att reda ut vad han har fått och vad som han behöver vaccineras emot.

Född 2008

Equip ft 2009-02-14
2009-03-17
2009-08-18

Prequenza 2010-08-24
2011-10-04

Prequenza är väl då hästinfluensan och vad jag kan förstå är det dags att vaccinera emot detta ganska precis just nu. Får man gå över 1-årsdatumet eller ska det göras innan?

Equip?

Efter man gjort grundvaccinering (som din fått 2009) ska hästen revaccineras inom 365 dagar. Dvs "fylla på". Men om du missar det datumet så har du 31 dagar på dig att revaccinera och skicka in till ST, men om du överskrider också dessa dagar måste du börja om med grundvaccineringen!

Hängde du med? ;)

Senast ändrad:

Efter man gjort grundvaccinering (som din fått 2009) ska hästen revaccineras inom 365 dagar. Dvs "fylla på". Men om du missar det datumet så har du 31 dagar på dig att revaccinera och skicka in till ST, men om du överskrider också dessa dagar måste du börja om med grundvaccineringen!

Hängde du med? ;)

Med andra ord Kan det gå 13 månader utan vaccinering, men passerar du 13 mån måste du grundvaccinera ;)

Jajjemus klart slut! Hästen ska då allra helst vaccineras nån gång nästa vecka för att jag ska känna mig lugn och få problemet ur världen :D

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Jag lyckas inte klura ut om hästen ska ha influensa eller influensa + stelkramp i år. Ni får hjälpa mig. Grundvaccin 13/12-08 -...
Svar
13
· Visningar
1 830
L
Hästvård Hej! Kollade i min foderhästs vaccinationspapper när jag skulle vaccinera honom i mitten av februari. Han har fått 3 sprutor innan jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 210
Senast: Vilya
·
Hästvård Hej! Är inte så insatt i hur mycket/med vad man ska vaccinera sin häst så jag har hittills "bara" kollat med två olika veterinärer om...
Svar
15
· Visningar
2 366
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama