vaccinering???någon som är smart och kan hjälpa mig lösa mitt problem???

Gullan86

Trådstartare
nu är det så att jag måste göra om grundvaccineringen botulismn, influensa och stelkramp.(köpte hästen i lördags)
hästen har fick den 10/2 första botulismsprutan och en kompinationsspruta(influensa+stelkramp) finns det sådan kompinationsspruta? jag har aldrig hört talas om det hur fungerar det?
så nu hade jag tänk att någon smart kan komma på när jag ska vaccinera igen? andra omgången och jag vill helst att alla sprutorna ska tas på samma dag så veterinären inte behöver komma ut två gånger istället för en.
men går det för mig att matcha det så bra så att det går?

jag behöver verkligen hjälp med detta och är otroligt tacksam för svar. :bow:

Sv: vaccinering???någon som är smart och kan hjälpa mig lösa mitt problem???

Jodå, det finns kombinationsspruta influensa+stelkramp (equilis pro T vet heter den som min häst får, där T=tetanus, stelkramp).
Min pålle fick den samt botvax den 2/2. Han skall ha kombinationen+botvax 4 veckor efter 1:a sprutan (~2/3) . Sen ska han ha botvax + ren stelkramp om ytterligare 4 veckor (~30/3).
Sen ska han ha en ren influensavacc efter ytterligare 5-7 månader, sen är han grundvaccinerad mot influensa, stelkramp och botulism :-)
Botulism och influensa tar man sedan varje år (ev influensa var 6:e månad - lite olika regler där...)
Stelkramp håller i 3 år.
Rörde jag till det ytterligare för dig nu, eller blev det lite klarare?

haha jag tror det blev lite rörigt. det skulle vara toppen om du skrev sådär om min häst istället?=) eller de gjorde du kanske hehe. alltså räktna ut när allt ska ske (datum) och om det går att ta alla sprutorna på en gång alltså omgång2 samtidigt.

eller oj du skrev kanske om min häst=) ups hehe

okej jag litar på dej och kör på det du skrivit=)
men det är okej alltså att bara ha 4veckor emellan alla sprutorna?

Andra sprutan av influensa och stelkramp skall hästen ha mellan 21-92 dagar efter den första. Är tämligen säker på att det är den tidsintervallen, men ring till vet och boka tid redan nu så att du får säkert veta dagarna. Andra sprutan av botulism skall hästen ha efter en månad. Så då kan du ju ta alla tre typerna av vaccin vid det tillfället. Dessutom skall hästen ha en tredje spruta mot botulism efter ytterligare en månad. Prata med din vet för att lägga upp en bra plan, så att det blir korrekt med alla datum.
Hälsning Maja

Ring veterinären och fråga. Denna måste ju ha full koll på det hela och kunna förklara för dig hur du ska gå till väga.

Det var inte meningen att ge dig mer huvudbry ;-) Jag tycker du ska ringa din veterinär om du känner dig osäker, det kan ju ev skilja mellan olika fabrikat på vaccin.
Men vanligast är ju 4 veckors intervall (det är inte lika kinkigt med influensa/stelkramp, där kan intervallet vara 4-6 veckor)
Eftersom botulismvaccineringen ska ske med 4 veckors intervall är det ju smidigt att även ha samma intervall på dom övriga också.

Enda undantaget är den tredje influensasprutan som ska ges 5-7 månader efter 2:a grundsprutan.

Alltså, din häst fick sina sprutor den 10/2. Då bör han få botulism + influensa/stelkramp den 10/3.
Sen ska han ha botulismvacc+stelkramp den 7/4. Därefter ska han ha influensavacc. någon gång mellan 10/8 och 10/10.
Sedan är grundvaccineringen klar ;)

Hade det varit min häst så hade jag sedan gjort de årliga vaccinationerna den 10/2 (alltså både influensa och botulism, för att slippa ta ut vet. flera gånger. Kolla även upp med veterinären och ditt ridförbund om influensan ska tas varje år eller varje halvår!!)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 886
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Träning Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 978
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka