Vaccinera?

Sv: Vaccinera?

I första hand stelkramp, det är mkt viktigt. Man brukar också vaccinera mot hästinfluensa.

Man kan vaccinera mot botulism om hästen äter ensilage eller hösilage. I vissa fall ges även vaccin mot andra virusinfektioner, t ex abortvirus. Den senare ffa hos hästar i avel.

Du verkar vara i begrepp att skaffa häst? Köp apotekets bok "Hälsoråd för häst" - där står det mesta man behöver veta vad gäller hästsjukvård! Lita inte på allt som skrivs på ett sånt här forum utan vänd dig alltid till veterinär i första hand. Kolla upp vilka som finns i närheten.

Senast ändrad:

Tack så mkt! :)
Hur ofta ska man vaccinera en häst mot stelkramp, hästinfluensa samt botulism?

Hur ska jag kunna veta om hästen jag ska köpa är vaccinerad och när den blev det?

Hur ofta ska man vaccinera en häst mot stelkramp, hästinfluensa samt botulism?

Hur ska jag kunna veta om hästen jag ska köpa är vaccinerad och när den blev det?

Grundvaccination - stelkramp + influensa

Stelkramp - var tredje år.
Hästinfluensa - varje år (NOGA med att det inte går över en dag. Vaccinerar du ex. 2001-09-09 så ska hästen senast vaccineras 2002-09-09. annars får man börja om med grundvaccination..)
Botulism - ingen koll då jag inte ger min silage..

När hästen blev vaccinerad står i passet. Vaccination mot influensa har egna sidor, stelkramp står på annan sida..
Datum, vaccin, veterinär.

Om hästen inte är vaccinerad sedan tidigare måste man göra en grundvaccination.

För hästinfluensa gäller 2 sprutor med 6-8 veckors mellanrum och sedan en gång per år. Ibland ger man en spruta 5 månader efter den andra sprutan i grundvaccinationen.

För stelkramp; 2 sprutor med ungefär 6 veckors mellanrum (ges ofta tillsammans med hästinfluensa, i samma spruta), därefter var tredje år + vid fula sårskador.

Grundvaccinationen för botulism ser lite annorlunda ut. Här ges istället 3 sprutor med en månad mellan varje. Därefter är det årlig vaccination som gäller.

De vaccinationer hästen har fått ska antecknas i passet. Många har dessutom ett löst litet häfte, ett vaccinationsintyg. Om hästen du är spekulant på inte har pass eller intyg får du utgå från att den är ovaccinerad, oavsett vad säljaren säger. Har den inget pass måste du dessutom ordna det (kostar några tusen beroende på ras).

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka