Vaccinera kanin?

L

Lilldemonen

Ska man hålla på och vaccinera sin kanin? Hur, när, var? :crazy: :o

Sv: Vaccinera kanin?

Man kan vaccinera mot kaninpest och det är nog bra om man ofta träffar andra kaniner på tex. utställningar, hopptävlingar mm.
Den sjukdomen går oftast fort, kaninen kan verka frisk för att några timmar senare vara död....
Tror man vaccinerar en gång per år, är inte helt säker.

Har man bara kaninen hemma så behövs det inte. Min pojke blev vaccinerad en gång, när han bodde på ett ställe med många andra kaniner och "pesten" spred sig. Men sen dess är han inte vaccinerad nåt mer.
Nu händer det att han träffar nån enstaka kanin när vi är ute på gården på somrarna, men det är en risk jag tar med att han blir smittad.

Hm... Hur vaccinerar man då? Ska man typ åka till veterinären eller något? Nån som har ngn aning om vad det kostar?

Man vaccinerar 1 gång om året hos veterinär. kostar typ 200 kr/spruta. man beställer en tid och så tar det typ högst en kvart och så får du vaccinationskort så du vet när du ska vaccinera nästa gång.

Jag skulle vaccinera mot kaningulsot också om jag var du. Jag har gjort det på mina, då min förra kanin dog av det. Väldigt hemskt! Inget tecken på att han var sjuk på morronen, sen när jag kommer hem från skolan är han död och ligger i en var/blodpöl. De får en blödning i näsan och kvävs till döds. Det sprids med harar, myggor och andra småkryp.

Om du ska tävla hoppning eller på utställning måste du vaccinera mot kaninpest.

Senast ändrad av en moderator:

Ojdå, kanske skulle göra det. Nån som har ett tips på en bra veterinär i Sundsvallstrakten?

Nä var har du hört det, varken kaf eller skhrf kräver vaccinerade kaniner. Men de som bor i skåne och runtomkring vaccinerar oftast då övriga Sverige inte är så smittat. (inte så många vildkaniner, inga ovanför bohuslän)

*knapplån*

Om du inte bor söderut skulle jag bara vaccinera mot RVHD, Rabbit Viral Haemorragic Disease (kaningulsot). Det vaccinerar man mot en gång/år. Är det en kaninbebis, kolla upp om honan var vaccinerad nyligen.

Okej det kanske inte gäller längre norrut men på tävlingar som hålls i södra sverige... mot kaninpest då...

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 428
Senast: hastflicka
·
Lantbruksdjur Kan kaniner äta körsbärskvistar?
Svar
2
· Visningar
485
Senast: Krålus
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
531
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
562
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info