Vaccinera gammal katt?

SilverSkimmel

Trådstartare
En vän ska överta en gammal katt (ca 10 - 12 år), som antagligen aldrig har varit vaccinerad.
Finns det någon risk med att börja vaccinera henne nu då? Med tanke på att hon börjar bli till åren.

Det är en innekatt, kan jag också tillägga. Även om risken finns att dom blir smittade av något då med, det vet vi.

Sv: Vaccinera gammal katt?

Jag skulle aldrig börja vaccinera ett så gammalt djur, och definitivt inte om hon ska vara innekatt.

Hon har säkert redan antistoffer mot alla vanligt förekommande sjukdomar. Att vaccinera är en belastning för djuret och är alltid en kalkylerad risk. Man måste väga vaccinets effektivitet, risken för smitta, sjukdomens allvarlighet, mot biverkningar och skadliga effekter som vaccinet medför.

Sv: Vaccinera gammal katt?

Tack för ditt svar! Jag har fått liknande svar ifrån andra forum nu med, och det är även vad jag har tänkt på. Så jag ska föra det vidare till min vän.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
697
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
860
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 091
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund
  • Uppdateringstråd 31