Vaccinera "för tidigt"

frittan

Trådstartare
Undrar hur pass mkt tidigare på året man kan vaccinera i jämförelse med hur tidigt man vaccinerade året innan?

Min vaccinerades i maj (mitt i tävlingssäsongen) och i år vill jag
vaccinera tidigare, runt februari. Går det?

Bör man vaccinera mot botulism även om hästen i fråga inte äter hösilage/ensilage?

Sv: Vaccinera "för tidigt"

Det går alldeles utmärkt att vaccinera. I "förtid". Hästar som tävlar internationellt måste vaccineras var 6e månad.

Jag hade inte vaccinerat mot botulism om inte hästen äter ensilage.

Du kan vaccinera nu om du vill. Jag vet en del som vaccinerar var tredje månad.

Du kan göra det nu om du vill,
jag skulle göra det senast april men för att säkert inte krocka med ngn tävling till våren gjorde jag det i dec istället.

Jag blev rekomenderad av veterinär att vaccinera mina hästar som hade vaccination äldre än 6 månader nu när vi haft så mycket kraftiga influensautbrott... Sen tror jag ju även att vaccintillverkarna rekomenderar var 6:e månad.
Att vaccinera mot boutulism om inte hästen äter silage är ju bara en onödig kostnad. Dom sprutorna är ju rätt många, det är ju om hästen ska äta det i framtiden du isf har ett skydd...

Jag blev rekomenderad av veterinär att vaccinera mina hästar som hade vaccination äldre än 6 månader nu när vi haft så mycket kraftiga influensautbrott... Sen tror jag ju även att vaccintillverkarna rekomenderar var 6:e månad.
Att vaccinera mot boutulism om inte hästen äter silage är ju bara en onödig kostnad. Dom sprutorna är ju rätt många, det är ju om hästen ska äta det i framtiden du isf har ett skydd...

Okej, så enligt de som tillverkar vaccinet tycker man ska vaccinera 2 ggr om året i stället för 1 gång då?

Nej, han äter inte silage, och kommer förhoppningsvis aldrig behöva göra det. Han blir väldigt sjuk av det nämligen. Men har hört att vissa vaccinerar mot det ändå.

I alla dokumenterade fall av botulism i Sverige har hästarna ätit hösilage, så den vaccinationen kan du skippa om du inte planerar att fodra med hösilage. Å andra sidan, skulle du bli tvungen att börja ge hösilage får du börja om med grundvaccinationen för att få fullgott skydd.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
925
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka