Vaccinationsräknefråga!

Trissa

Trådstartare
Jag har en åring som inte blivit grundvaccinerad ännu. De andra hästarna i stallet får sin årliga spruta i november, och jag vill ju gärna få in henne i det intervallet också. Så, när ska jag då börja grundvaccinera? (flunsa och stelkramp)

/Trissa, kass på matte... ;)

Sv: Vaccinationsräknefråga!

Oktober. ELLER April
Grundvacc är 2 sprutor med 4-6 veckors mellanrum, sen en tredje spruta 6 månader senare. Sen anser vet man kan revacc årligen, medan tillverkaren vill se en fjärde spruta 6 mån efter den tredje.

Men kör 1:a sprutan i början på oktober, då blir spruta två i början på - mitten på nov. Ihop med de andra.

Sedan ska din unghäst vaccineras 6 måns enare, dvs i maj, och så fjärde sprutan i november. Sen är du inne i årlig revacc i november.

ELLER så kör du tre sprutor i grunden. Du kör första sprutan i april, andra i maj, sen tar du tredje 6 månader senare, dvs i november. Och sen revaccinerar du årligen.

/Alexandra - som lyckats få den ena hästen i dec och den andra i maj - *sucka*

Senast ändrad:
Sv: Vaccinationsräknefråga!

Börja med att fråga veterinären om det vaccin han/hon använder har 2 eller 3 sprutor som grundvaccinering för bästa skydd.

Ur tävlingssynpunkt räcker det med 2.

I båda fallen kan du böja grundvaccinera nu direkt, ta andra sprutan om 3 månader (dvs i slutet av maj) och då är det 6 månader kvar till november så du kan räkna november sprutan antingen som tredje grundvaccineringen (om veterinären rekommenderar 3 sprutor i grunden), eller som första årliga boosterdosen (det är fullt tillåtet ur tävlingssynpunkt att ge den 'årliga' dosen med kortare intervall än 12 månader.

Ur tävlingssynpunkt ska det vara 21-92 dagar mellan de två första sprutorna (dvs 3 veckor -3 månader) och därefter högst 12 månader.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka