Vaccinations fråga

Status
Stängd för vidare inlägg.

Joyride

Trådstartare
Hur många dagar är det okej att man vaccinerar över tiden från förgående år? För att slippa grund vaccinera om hästen?

Sv: Vaccinations fråga

För att få tävla så får det inte gå över tiden alls, över huvud taget, om man inte tävlar så skulle jag spontant säga att 1-2 veckor nog inte är nån fara för skýddet skull, jag utgår från att vaccinationsbestämmelserna är satta med viss mariginal, men detta är mitt eget antagande och jag har inga faktiska siffror eller belägg för detta. Men att skyddet inte går ur över en natt är ju helt klart, annars skulle vi få problem när det är skottår :angel:

Precis som föregående har skrivit så får det inte ha gått en endaste dag över tiden om du ska starta.

Om du tävlar Internationellt måste hästen vara vaccinerad en gång i halvår för att få starta.

KL - och kanske dum fråga...

Men är om hästen är grundvaccinerad förra året, vilket datum är det man inte får gå över; första eller andra vaccinationen?

För eget "välbefinnande" så gör inte ens 1 månad något på "skyddet" enl veterinär...

Men för tävling så gäller 0 dagar över...
Så jag som har i augusti när hästen stallas in (och i stort sett alltid är på g att glömma) kommer i vår ta INNAN betet så jag slipper komma på i sista minuten å leta vet i aug...

För eget "välbefinnande" så gör inte ens 1 månad något på "skyddet" enl veterinär...

.

Nej, det gör ingen skillnad. Eftersom skyddseffekten sitter i 6-8 månader:p. Så 12 eller 13 månader spelar ingen roll!
Den varaktigheten på skyddseffekten är antagligen skälet till att många internationella tävlingar sätter var 6:e månad som krav - då har man rimligen ett täckande vaccinationsskydd. Förutom den lilla detaljen att det inte existerar något vaccin som ger 100% skydd.
Och nej, veterinär är jag inte, men påläst gällande vacciner.

ALLA internationella tävlingar som går under FEI´s reglemente har 6 månaders vaccination på hästar födda 2005 eller senare. För hästar födda tidigare än 2005 gäller att senaste vaccination inte får vara gjord senare än 6 månader + 21 dagar vid ankomst till tävlingsplatsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
485
Senast: movi
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
344
Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
685
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka