Vaccinationer

peace

Trådstartare
Min hund ska ha sin årliga vaccination nu i februari,sen ska han ha sin rabiesvaccination i juni.Kan man "ge" rabies redan nu tillsammans med den vanliga vaccen,hade varit skönt att gett dem samtidigt?? Vad betalar ni för era vaccinationer,vanliga&rabies??

Sv: Vaccinationer

Finns det någon anledning till att du väljer att ge vanliga vaccinet varje år? eller är det bara kennelhostan du ska vaccinera mot nu?

Jag har blivit avrådd att ta rabies/lepto samtidigt som övriga vaccinationer. Vissa hundar kan reagera (bli sjuka) när man tar allt på en gång.

Det var inga problem hos min veterinär att ge alla vaccinationerna samtidigt.

Vad jag har läst mig till i FASS är att du inte ska blanda rabisin (den ettåriga) med någon annan vaccination.
Däremot kan du vaccinera med nobivac rabies (treårigt) tillsammans med ett annat vaccin av samma tillverkare.
Jag vill inte svära på det, men har för mig om att det var så - det vet veterinären om inte annat.

Hmm,vet jag inte:confused: Är inskrivet i passet att det ska göras igen.Blev vaccinerad med Nobivac DHPPi för ett år sen.Och vaccad med Rabisin i juni förra året.

Av DHPPi så är det bara Pi (mot parainfluensa) du förutom rabiesvaccinet behöver ge i år. DHP vaccinerar du normalt med var tredje år.

Och för att förtydliga så finns det inget krav på att vaccinera mot parainfluensa.

Hmm,vet jag inte:confused: Är inskrivet i passet att det ska göras igen.Blev vaccinerad med Nobivac DHPPi för ett år sen.Och vaccad med Rabisin i juni förra året.

Rabiesvaccinet behöver du troligtvis "fylla på" varje år ja, men inte DHPPi. Det sistnämnda behöver du för tävling vaccinera med vart fjärde år. Jag har hört att det ska börja försvinna ur kroppen först efter två år och är helt slut efter 4 år, så DHPPi-sprutan kan du alltså med gott samvete ge vartannat/var tredje år. Däremot, om du vill ha hunden vaccinerad mot kennelhosta så måste du vaccinera varje år. Värt att veta är att många (däribland jag :p) struntar i det, eftersom det ändå inte ger fullgott skydd.

Mina har aldrig blivit vaccinerade mot kennelhosta mer än när de fått DHPPi-sprutan och aldrig råkat ut för kennelhosta, trots att de relativt ofta träffar andra hundar, framförallt under sommarhalvåret. Tur eller inte vetetusan, men nog med motivering för att jag ska låta bli att vaccinera varje år.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
464
Senast: Sel
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 086
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar