Vaccination

E

emelit

Min häst vaccinerades i februari mot hästinfluensa och stelkramp. Men den blev en vecka fö senad pga missförstånd mellan papa och mig.
Måste alltså grundvaccinera honom igen. Om han nu fått en spruta redan, så ska väl nästa ges tidigast 21 och senast 90 dagar efter den första?
Är det några mer sprutor efter det eller är han helt grundvaccinerad efter den andra sprutan?

Sv: Vaccination

Din häst är grundvac. efter andra sprutan men det är 7 eller 10 dagar innan du får tävla efter den sista, fråga vetrinären. Dessutom är det lämpligt att vac. oftare än en gång per år när man tävlar mycket. Mina hästar vac var 7-9 mån ungefär då vi har omsättning i stallet, flera i tävling och de som går lektioner absolut inte får bli sjuka.

Är det veterinären som sagt att du måste grundvaccinera igen :confused: Vår veterinär har sagt att det kan vara +- 3 månader. Visst är det bäst att vaccinera inom ett år men att det inte gör nåt om det går lite över...

Det gör ju inget för hästen, men jag får itne tävla om det har gårr över så mycket som en vecka..

tack för svaret :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 543
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka