Vaccination

M

Madde85

Tänkte fråga om det är någon som har koll på det där med vaccinationer. Jag tänkte att jag skulle gå en kurs på brukshundklubben nu i höst och då krävs det att hunden är vaccinerad såklart. Mamma hade visst missat att vaccinera förra året och nu undrar jag om man måste "börja om" med hela vaccinationsproceduren igen som man gör med valpar, eller om det bara är att fortsätta att vaccinera som om inget hade hänt.

Någon som vet?

Okej så jag behöver bara åka dit en gång då. Det är ju bra. Tack för hjälpen. Jag får ringa veterinären och beställa tid när jag fått lönen och så då.

Fortsätter på den här tråden med att fråga hur ofta man måste vaccinera sin hund dels med tanke på:

a) smittskyddet
b) lagar och regler vid resor utomlands
c) reglemente om man vill ställa ut/tävla bruks med sin hund

/JES

Rätta mig någon om jag har fel, för in i minsta detalj är jag inte bombsäker!

Rabies: 2 sprutor med 1 månad emellan. Sedan blodprov, för att se så antikroppar är bildade, efter ett visst antal dagar.(Grundvaccination) Sedan ny spruta varje år.

Den vanliga vaccinationen som görs både för smittskydd och för att få tävla (samma sak?) är först en grundvaccination och sedan 1gång om året.
Möjligtvis att det är något man inte behöver vaccinera mot varje år utan var 3:e. Men det ser veterinären när man kommer med sitt intyg med stämplar.

Rabies: 2 sprutor med 1 månad emellan. Sedan blodprov, för att se så antikroppar är bildade, efter ett visst antal dagar.(Grundvaccination) Sedan ny spruta varje år.

Blodprovet tas efter 4 eller 5 månader.

Nu får man se upp med vilket rabiesvaccin man använder: Rabisin, omvaccinering varje år (+45 dagar försvinner). Nobivac Rabies Vet, omvaccinering vart 3:e år.

Sv: Re: Vaccination

Hej, tänkte höra om det va någon som kunde ge mig ett svar här? Mina valpar har fått sin första vaccination vid 8 v ålder, sen ska ju dom ha nästa vid 12 v ålder, vetrinären här i byna har ju naturligtvis semester, å är åter tillbaka när valparna är 13 v å 3 dagar, vad händer då? Går det eller måste man börja om??

Sv: Vaccination

Anledningen till att man vaccinerar valpen flera gånger är att motverka sk. interferens. Som nyfödd får valpen antikroppar från modersmjölken, dessa avtar med tiden. Så länge valpen har moderns antikorppar i sig verkar inte vaccinet, det är detta som kallas interferens. Eftersom man inte kan veta exakt när moderns antikroppar förvunnit från valpen (om man inte tar blodprov förstås) så upprepar man vaccineringen för att försäkra sig om att vaccinet verkar. Så därför gör de ingenting om det gått några veckor längre.

När det gäller revaccinationer har man nu visat att vaccinet håller betydligt längre än vad man först trott -upp till fem år. På det djursjukhus som jag jobbar på har man frångått rekommendationerna om årlig vaccinering och börjat med revaccinering vartannat år.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 564
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
884
Senast: Kakis
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama