Vaccination

victoria

Trådstartare
Hej! Är inte så insatt i hur mycket/med vad man ska vaccinera sin häst så jag har hittills "bara" kollat med två olika veterinärer om vad som är nödvändigt. Dock har jag nu kommit på att jag inte rent ut sagt frågat om min häst är vaccinerad mot stelkramp vilket självklart är mycket viktigt. Skulle vilja kolla med er vad ni har att säga om detta. I hans pass ser det hittills ut såhär:
5/2 2001 Resequin NN plus
5/2 2001 Tetanus-Toxoid
2/3 2001 Resequin NN plus
2/3 2001 Tetanus-Toxoid
14/7 2004 Duvaxyn
6/9 2004 Duvaxyn
2/2 2006 Equip FT
4/1 2007 Equilis pro vet
29/12 2007 Equip F
23/12 2008 Equip F
16/12 2009 Equip FT
7/1 2010 Bot. vex
16/2 2010 Bot. vex
7/9 2010 Botvax B (svårt att se vad som står)
7/9 2010 Equip F vet
6/9 2011 Bot. vax
6/9 2011 Equip F

Har ingen aning om vad Duvaxyn och Resequin NN plus är mot, dock stod han i Danmark där dom kanske använder andra vaccin?
Har haft honom i två år om någon undrar :)
Bot. vex är mot botulism har jag för mig, tredje vaccinationstillfället var sent men veterinären sa att det skulle fungera ändå. Vet inte riktigt om jag litar på det.
Funderar nu på om jag måste vaccinera om mot stelkramp och influensan? :(

Sv: Vaccination

Oj, va snurrig man blev ha ha.. alla datum..

Ja rent sådär ser det inte ut som hästen blev grund vaccinerad ens eftersom det går (över) två år vid tredje vaccinationen.

Vad alla betyder vet jag inte, nån känner jag igen från mitt eget ;) men tänker på även om det är"samma" alltså har likvärdig verkan så gick det för lång tid vid tredje tillfället för att det ska "gälla".

Huruvida skyddet är tillräckligt eller inte ska jag läta va osagt men vid tävlig, kontroll kan det knappast godkännas.

Jag missade med tre veckor (hade ett år på mig så va himla slarvigt :angel: ) o fick göra om grund vaccinationen nämligen.

i mina pass står det Proteqflu - Te influensa stelkramp. vid grund vacc.
och equip F eller equilis prequenza Te vid endast hästinfluensa.

Ser att du har ex EQUIP F men tror inte hästen fått ordentlig grund vaccination.

Vad resten betyder (av vacc) har jag ingen aning om .. :)

Hästen är grundvaccinerad 2001, mot stelkramp och influensa. Sen händer inget förrän 2004, hästen har alltså inte haft influensaskydd däremellan.Nu tycks man göra om grunden i influensa, men i "vanliga" Duvaxyn ingår inte stelkramp. Sen tar det 2 år innan hästen får Equip FT, dvs influensa + stelkramp år 2006 - stelkrampsskyddet bör fungera då, men hästen har inte längre tillräcklig immunitet mot influensa. Dörefter sköter man vaccinationerna; influensa varje år och stelkramp var tredje samt vaccinerar hästen mot botulim - dock missar man den tredje sprutan i grundvaccinationen så det skyddet är nog sisådär. Om du ska ut och tävla kan det hända att man noterar influensa-tidsglappet 2005 och stoppar dig från start.

Ska hästen inte ut och röra sig kan man nog utgå från att den har tillräckligt skydd ändå, men det vore kanske inte fel att ge en booster nu på vårkanten. Hästen har inte fått stelkrampsvaccin sedan 2009, så det är dags att förnya nu 2012.

Lite konstigt dock att hon fick för stelkramp också, för då hade det bara gått två år och jag bad vet att kolla passet vilka hon skulle ha för jag var lite osäker och hon sa att det bara var för häst influensa.. men jaja.. bättre de e fel på det hållet iaf :)

Duvaxyn är namnet på vaccinet, precis som Equip och Equilis. De vanligaste är förstås influensa (IE) och stelkramp (IE-T), men Duvaxyn har säkert abortvirus också. Vilken typ av vaccin framgår inte av de anteckningar ts återgett, men jag utgår från att det är influensa när det inte står nåt annat.

haha tack! Trampar på så gott jag kan ;)
jag vet fler som ger det just i det syftet så jag blev lite förvirrad.. Men de gör alltså fler sorter :D:D

Så då är stelkrampen fortfarande ok, vad bra. Får ta och vaccinera om mot influensan, har nog bara haft tur att dom inte anmärkt hittills ;) tack så mycket för hjälpen!

Andra vacc.rekommendationer kan finnas i andra länder, TS:s häst var ju från Danmark. Har haft ett antal tyskfödda och de har redan som föl varit vacc med Duvaxyn el motsv, man vaccinerar där hela besättningar för att få ner smittrisk. Alltså inget konstigt att andra hästar än fölston fått det, det är mot smittan och inte själva abortrisken.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: MalanMjöl
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Jag gjorde en liten omröstning om favoritförstasidan här under de första 10 åren. Jag tänkte försöka göra något liknande nu...
Svar
16
· Visningar
2 727
Senast: Red_Chili
·
Avel Dessa är nu publicerade och gratis tillgängliga fram till 7 mars. Det finns flera olika indelningar som de rankar efter så de lättaste...
Svar
1
· Visningar
1 061
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Jag lyckas inte klura ut om hästen ska ha influensa eller influensa + stelkramp i år. Ni får hjälpa mig. Grundvaccin 13/12-08 -...
Svar
13
· Visningar
1 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka