Vaccination vid premiering

De behöver inte ens vara vaccineraqde för att premierads , är bara inom ridsporten det är så

Fast är det inte så att den som är ovaccinerad är den som drabbas???? Vaccinerade hästar kan iof bli smittade men ddrabbas inte lika hår. MEN jag håller med dig om att det är synd då det är så många oskyddade föl som visas och som man inte kan vaccinera innan första visningen. jag vaccinerar alla mina hästar oavsett om de är 4 mån el 21 år men jag har köpt en del ungdjur som som bara varit tetanusvaccinerade. (om änns det!)

Jovisst är det så men precis som du skriver med föl som man inte hunnit vaccinera eller att man lyckas 'dra med sig' smittan och i sin tur smitta andras hästar. Vaccinerar också alla våra hästar, självklarhet tycker jag.

Nu finns ju oftast hästägarförsäkran där man "lovar på heder och samvete..." på utställningar. :)

många stora uppfödare vaccinerar inte sina hästar, vi vaccinerar alla mot influensa, tetanus samt boutulism, bara boutulism vaccinationerna går lös på ca 10,000:-/år.

Inom travet finns det inget vaccinationstvång!

Tack för alla svar. Det är så här nämligen att våra hästar som vi hade tänkt premiera har inte exakt blivit vaccinerade inom ett år, utan kanske en månad för sent. Så därför undrade jag. Vi hade planerat visa våra föl på denna premieringen också. Men den ena kommer bara vara två månader och den andra tre. Hinner vi vaccinera dem tills dess tror ni? När kan man som tidigast vaccinera dem? Ska man inte åka på premieringen? Trodde att man kunde det, men det kan man kanske inte? :confused:

Man ska inte vaccinera fölen för tidigt, runt 6 månader, det har med deras benmärg att göra fick jag förklarat för mig av en stuteri veterinär.
Fölet har lite skydd genom mjölk o sin mamma

samma sak där beror på vilken vetrinär man frågar och tydligen vilket av alla vaccin som används .Jag vaccinerar alla mina vid 4 månader med tetanus och A2, men inte mot boutolism. Men sen så är det så att man måste nästan ha sina hästar vaccinerade med tetanus om försäkringen ska gälla mot det. Sen är det så att inom travet vad jag förstod så blev de tydligen sjuka ändå till slut så de tyckte att det var onödigt. En tumregel är ju faktiskt att man inte låter hästarna hälsa på andra och har man barn så behöver ju inte de spriga runt och klappa alla osv osv ....

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: movi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från och med 1 januari 2024 ändras reglerna för B- och C-vaccination. Ändringen görs för att harmonisera med det internationella...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Gunnar
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den injektion som världscupfinalisten Chromatic BF fick i direkt anslutning till att han föll död ner kan visst ha orsakat hästens död...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka