Vaccination influensa

svea

Trådstartare
Kort fråga: Hur lång tid får det gå mellan de två första sprutorna i grundvaccinationen för hästinfluensa för att man ska få tävla (SvRF)?

Sv: Vaccination influensa

Mom 170 Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar, (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell
tävling och elit tävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt giltigt
vaccinationsintyg ska kunna visas upp före start.
Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd ska hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccineringen (minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen).
När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras
inom 12 månader (minimikrav).
Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 5 dagar före ankomst till tävlingen.
För att ur medicinsk synpunkt få det bästa skyddet bör tillverkarens rekommendation
om vaccinationsintervall följas.

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_8391/ImageVaultHandler.aspx

Tack, tack! Då har jag inte blåst ännu en grundvaccination (än... :angel: )

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras
inom 12 månader (minimikrav).

Jag trodde det var en tredje spruta som skulle tas 6 månader efter den andra sprutan för att hästen skulle vara fullt grundvaccinerad. Stämmer inte det? :confused:

Om jag minns rätt så är det tillverkarens rekommendation, inte ett krav för att få tävla. (Det jag vaccinerar med är tredje sprutan inom 5-7 månader.)
Det står om det längst ner i sweeps citat :laugh:

Okej tack för svaret! :bow: Blev lite förvirrad när jag såg i kalendern att det var dags för tredje sprutan och läste här att den inte behövdes :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en åring som ska visas. Behöver de ha fått alla tre sprutor i grundvaccinationen eller räcker det med två? Nån som vet?
Svar
4
· Visningar
598
Senast: fejt
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka