vabba med "friskt barn"

prusiluskan

Trådstartare
Är hemma från jobbet med "sjuk" son idag igen. Han har haft feber och svår hosta tis-ons-tor förra veckan. Fre-lör var han feberfri för att igår sön åter få tillbaka febern. Igår sov han mest hela dagen och var verkligen hängig.

Alltså tar man beslutet att han såklart ska vara hemma från dagis idag. Och så vaknar han och är helt feberfri och leker som vanligt. Klart att jag förstår att han behöver hämta sig, men det känns så dumt mot jobbet att vara hemma och passa ett lekande barn.

Jag känner mig som en skurk. Och så har vår spis satt sig på tvären och vägrar fungera - och då kommer samvetsfrågan: vågar man åka iväg och hämta färdigmat när man är hemma från jobbet? Usch, känner mig rätt hemsk. Tur man kan jobba lite hemifrån i alla fall...

Sv: vabba med "friskt barn"

Här ska barnen ha varit feberfria, dvs "friska" en dag innan de kommer tillbaka, så jag tycker du gör helt rätt. Såklart du kan åka och hämta mat! Varför inte liksom.

Det där feber - frisk - feber hade vi runt jul och nyår.

Klart du kan åka och hämta färdigmat!
Supersjukt barn hemma = jobbigt att laga mat. ;)

Som Madick säger, man (både barn o vuxna) ska väl vara friska/feberfria en dag innan man går tillbaka?

Jo, vårt dagis säger samma sak. Men den där obehagliga känslan av fusk kommer ändå krypande. Fastän jag vet att barnen ska vara hemma.

Det känns som om jag har varit hemma så mycket bara, med friska barn. Först var det en prick på kinden som personalen tyckte såg ut som svinkoppor vilket blev 3 hemmadagar med pigg prick-kille. Sen var det lite rött i ögat vilket blev två dagar hemma med pigg kille. O sen öroninfl som gick över snabbt men ändå en extra dag pga febern.

Åk och hämta mat och sväng förbi BVC så du får ett sjukintyg så behöver varken ditt jobb, dagis eller fk bli griniga.

Fast det känns ju knepigt att få intyg för ett friskt barn... Känns som om man tar upp tiden för dem som är sjuka då. Och svårt för vårdcentralen att bedöma huruvida sonen hade feber igår eller inte. Jag har i alla fall ringt vårdc i förra veckan när hostan och febern var som värst, så de har ju noterat att jag har hört av mig.

Egentligen är jag nog mest fjantig - dagis vill ju inte ha min son eftersom han hade feber igår så jag har ju inget annat val än att vara hemma.

Men ni är kloka - klart att ungarna måste ha mat vare sig de har feber eller inte. Fast med min otur så får väl lille sonen tillbaka febern lagom till i eftermiddag, när alla kollegor och dagisfolk sett mig åka och hämta mat till dem, haha.

När min dotter gick på dagis hade de också regeln om "en feberfri dag hemma". Vilket jag faktiskt tror ledde till totalt FÄRRE VAB-dagar, eftersom barnen fick en viktig återhämtnings-dag. Så varför ha dåligt samvete?

Jag brukade undvika att typ gå på stan och liknande de där "friska sjukdagarna", men nog fick dottern både följa med ut på hundpromenad (sittandes i vagn) och vara med och mocka i stallet (också i vagn).... Och hade vi behövt åka och köpa hämtmat, så hade hon fått vara med på det också!

Jag ringde bvc såfort Rasmus dagmamam kontaktade mig och sa att han var väldigt kleggig i ögonen, jag slutade tidigar eoch åkte och hämtade honom. Avvaktade över helgen och kontaktade bvc igen då de inte gått över, fick komma dit en snabbis då d ekolal på honom och han var bara geggig, had eingen infektion. Fick ett läkarintyg och en salva om de skulle bli sämre.

Jag älskar BVC här vi bor :love:

*halvknapp*
Ja, att ungarna får följa med på "behovsresor" måste ju vara mer än okej. Även om barnet är sjukt så har man ju vissa saker man måste göra. Det är ju inte så att man åker till badhuset den feberfria dagen hemma utan man gör väl det man måste?! Ex. går ut med hunden, fixar hästarna, hämtar mat...

klart du ska hålla karensen som dagis/skola satt och såklart du ska kunna köpa hämtmat. Här går inte dottern tillbaka förrän 2 dagars kräkfri, 1 dygns feberfri osv dessutom ska hon vara pigg igen om orka med dagis och ha fått tillbaka aptiten osv.

Liknande trådar

Småbarn Vi har börjat ha vår dotter blöjfri här hemma. Det går hur bra som helst i stort sett inga olyckor alls, men vi sätter henne på pottan...
Svar
12
· Visningar
2 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Knäfraktur, 7 veckor och ingen ordning på allting Mitt i det skulle jag börjat jobba och de nya releaserna för LesMills släpptes. Nu är...
Svar
2
· Visningar
772
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 654
Senast: cirkus
·
Småbarn Alltså igår kväll hade han 40 graders feber, idag känns han lite varm, men är ändå vid gott mod. Har inte tagit tempen på honom än idag...
Svar
8
· Visningar
2 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka