va gör man när grannen tar katten

Sv: va gör man när grannen tar katten

här e fulla förklaringen


Grannen får behålla kattunge

2004-08-24

Av:Hans Lundgren
En dag i början av juli försvann en kattunge för en familj i Harbo. Trots idogt letande i grannskapet var den spårlöst borta. Men efter ett par veckor fick familjen veta att grannen tagit hand om den 12 veckor gamla katten och höll den inomhus. Det visade sig dessutom att grannen inte ville återlämna den. Efter en del diskussioner anmälde ägaren saken till polisen vars förundersökning nu avgjorts av åklagare.

Grannen får behålla katten eftersom "uppsåt till stöld inte kan styrkas."
? Det var vår katt. Jag har foton på den och vittnen kan också styrka det. Får det gå till så här?, frågar sig kattens tidigare ägare.

Placerades i grannens bil
Kattmamman fick tre ungar som snart följde efter henne runt i omgivningarna på dagarna. Av någon anledning hade kattmamman placerat en av ungarna, som var långhårig och av Harbofamiljen döpts till Fräsen, i grannens bil.
? Men grannen kontaktade inte oss när de hittade Fräsen och inte heller polisen. De bara tog in honom till sig. När jag ville ha Fräsen tillbaka kallade de mig för djurplågare för att han hade hittades i deras bil.
Harbofamiljen har nu gett bort en av de kvarvarande kattungarna, behållit en samt placerat kattmamman hos en släkting i Kungsängen.

"Den får bli där den är"
Kammaråklagare Jan Tingvall i Västerås säger till UNT att polisen vände sig till honom och frågade vad de skulle göra med förundersökningen:
? Av den föredragning jag då fick kunde jag inte se att något brott inträffat. Således var ett beslag av den här katten inte aktuellt, det vill säga den får bli där den nu är, säger Jan Tingvall.
Ett helt otroligt beslut anser Harbofamiljen:
? Fräsen blev ju stulen. Vi känner oss faktiskt rättslösa.
 
Sv: va gör man när grannen tar katten

Tydligen inte så mycket.
Men har man ordentlig koll på mamman och ID-märker vid 12 v, så slipper man sånt.
 
Sv: va gör man när grannen tar katten

Ännu ett skäl att ha innekatt som man har koll på ..... :smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
463
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 528
Senast: G-uldlock
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 441
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 316
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp