LionQueen
Trådstartare
Tänkte egentligen skriva i den andra tråden här på forumet om vilken hästras er häst kan misstas för, men jag undrar mer vad ni anser i den fråga jag har.
Så, veterinären kom för att vaccinera hästen och frågade: "Vad är hon för ras?" varav jag svarade "Appaloosa! .. eller ja, hon får ju inte kallas Appaloosa eftersom hon inte är registrerad i USA.. men eh.. ja men i passet står det att hon är en Belgisk Palomino".
Veterinären: "Men palomino är ju en färg" (och hämtar hästboken om alla hästfärger). Jag: Jo, jag vet. Och hon är ingen palomino eller isabell, men de kallar dem det i Belgien.. tydligen.
Veterinären: "Vad har hon för färg då?" Jag: "Leopard." Veterinären: "Hm.. *slår runt i hästboken*... okej, detta ska bli intressant å få in i vårt datorsystem".
Så, vad kallar man min hästs ras egentligen? Bli koko-i-nöten av detta...
Enligt belgiska passet: Palomino Belge (Studbook class: B-Americain)
Enligt säljaren: Appaloosa
Enligt APHC (Appaloosa föreningen USA): INTE appaloosa...
Enligt Svenska hästavelsförbundet: Korsningshäst*
*dock var det jag som var tvungen att fylla i nått häst....
Kan tillägga att hon är 1 år, och ser ganska appaloos-ig ut.
Så, veterinären kom för att vaccinera hästen och frågade: "Vad är hon för ras?" varav jag svarade "Appaloosa! .. eller ja, hon får ju inte kallas Appaloosa eftersom hon inte är registrerad i USA.. men eh.. ja men i passet står det att hon är en Belgisk Palomino".
Veterinären: "Men palomino är ju en färg" (och hämtar hästboken om alla hästfärger). Jag: Jo, jag vet. Och hon är ingen palomino eller isabell, men de kallar dem det i Belgien.. tydligen.
Veterinären: "Vad har hon för färg då?" Jag: "Leopard." Veterinären: "Hm.. *slår runt i hästboken*... okej, detta ska bli intressant å få in i vårt datorsystem".
Så, vad kallar man min hästs ras egentligen? Bli koko-i-nöten av detta...
Enligt belgiska passet: Palomino Belge (Studbook class: B-Americain)
Enligt säljaren: Appaloosa
Enligt APHC (Appaloosa föreningen USA): INTE appaloosa...
Enligt Svenska hästavelsförbundet: Korsningshäst*
*dock var det jag som var tvungen att fylla i nått häst....
Kan tillägga att hon är 1 år, och ser ganska appaloos-ig ut.