Va är det för fel*väldigt långt*

I

Imail

I somras var jag ute och kollade på D-ponnyer....Alla var bra, men det var bara en som jag kände *wow*:love:. Hon var väll den som egentligen var "fulast" av alla, sprang med huvudet rakt upp och kunde väll inte vidare mycket. Ett 8-årigt sto, fullblodskorsning. Efter att jag provridit en gång så åkte jag tillbaka och prövade en gång till och de kändes jättebra:). Dagen efter fick vi hem henne för att hon som hade henne (inte ägaren, utan hon hade bara satt igång och tävlat henne inför försäljningen) skulle åka bort, och ägaren tykte att det var bättre att vi tog henne på prov redan på en gång:D.

Allt gick bra till en början..., men efter ett tag (minns inte exakt hur lång tid, men några veckor) så började hon bocka precis när vi gick förbi hagöppningen (de gick på sommarbete och vi hade en väntplan där vi gjorde iordninghästarna, hon+en till..och sedan red vi förbi hagen för att komma ut till vägen). Det var en liten serie bocka hon körde strax efter att jag hoppat upp och sen var det allt:crazy:. Gick helt lungn som ingenting hade hänt sen efter.
Detta hände väll lite då och då, men absolut inte varje gång.

Sommaren tog slut och hästarna flyttades hem...
Vi har en egen uppfartsväg i grus och hagarna på sidan av den.
När det sedan var dags att rida iväg för första gången så hoppade jag upp på gårdsplanen och när jag skrittat ner så att jag är mellan hagarna så börjar hon bocka som bara den. Jag håller mig kvar, och efter ett gäng bocksprång och så är hon klar, fortsätter skritta som ingenting.
I hagen gick 2-åringen förresten, och den andra hästen var med med min mamma.
Samma sak hände dagen efter också...

Sedan åker vi iväg utomlands i 10 dagar och får då rådet av en "släkting" att pröva gå ner för uppfarten och över vägen för att hoppa upp där, då hon trodde att det var att hon inte ville gå bort från 2-åringen.
Vi gör det och de funkar utmärkt:).
Men efter några veckor (för några veckor sen) så prövar hon med samma visa igen litegrann, men nu har vi kom vi på att mamma höll i henne efter och att vi tog de lungt vid uppsittningen..(tidigare hade hon väldigt brottom iväg). Det har funkat bra.

men sen i fredags så klippte jag henne (för andra gången iår) och sen när vi red ut som vanligt i lördags så var hon riktigt "på hugget". Mamma höll i henne efter jag hoppat upp, men direkt när jag släppte så började hon igen, så hon hoppade av igen och ledde en bit istället. Hon lugnade sig efter en liten sträcka, så mamma släppte och hoppade upp på sin häst och resten av turen funkade exemplariskt.

Och sen idag så var det typ katastrof...mörkte redan på väg nerför uppfarten att hon var riktigt "på hugget"..mamma höll i henne lote som vanligt efter att jag hoppat upp och eftersom hon verkade så "på hugget" så tänkte hon leda en bit iallafall.
Redan direkt när vi börjar gå (med ledare) så lägger hon till ett rejält bocksprång. blir sedan lugn och vi fortsätter att gå..gör lite halter ganska ofta. efter kanske 30 meter så gör hon ett till bocksprång. Vi bestämmer och sedan att gå bort till grannens ridvolt då det inte känns säkert att släppa henne så hon håller på.
Mamma ställer sig i mitten och jag travar i volter och bågar..går bitvis riktigt bra så hon slappnar av och blir "sitt vanliga jag". Men efter kankse 5 min så frågar jag mamma om inte hon tänkte rida sin häst också (vi ville se hur om betädde sig, så det kändes bäst att hon stog på marken, men eftersom det kändes så bra så såg jag inget hinder att hon red lite också). Det började väll bra i 1 min kanske, men sen så mötte vi varann på spåret och mn häst reser sig upp på bakbenen. Helt rakt upp. Mamma som vänt sig om och såg de hela var nästa säker att hon skulle välta baklänges. jag har ett stadigt tag om halsen, men när hon kommer ner till marken igen så åker bakbener upp...jag kände att jag ville av på en gång för att inte riskera något större fall, så jag blir avslängd/slänger mig av och landar på ena sittbenet i den STENHÅRDA sanden. Sansar mig efter fallet och hoppar upp igen, dock står nu mamma med sin häst på marken.
Hon går riktigt fint efter en liten stund och jag nöjde mig med det.

Jag vet verkligen inte vad det är med henne och allt känns så fel.:cry:

när jag hopptränar/ tävlar så har hon aldrig bockat eller något, det är bara när jag har ridit ut.

Hon har inte häller haft samma sadel hela tiden. I början vid sommarhagen hade hon en jag lånade med henne, men efter vi köpt henne så köpte vi en utprovad.

Köpet måste jag nämna föressten.
under den tiden hon gick i sommarhagen ägde vi henne inte till en början, men efter ett litet tag (bockningarna hade börjat lite smått) så besiktade vi henne, men hon gick inte igenom pga sämre musklad vänster sida. Men jag ville ha henne, och vi fick ett mycket bra pris.

Hoppas att det finns någon bukare som kan hjälpa:bow:, för jag vet inte vad jag ska ta mig till längre:cry:

Sv: Va är det för fel*väldigt långt*

besiktiga henne igen och se om muskletauren blivit bättre elelr om vet. kan hitta nått annat.

ärhon låg/hög i rang?
Är hon ömfotad så att hon bockar pga det. ?

Tack för svaret:bow::D

Ja det är ju ett alternativ, eller att ta ut kilopraktorn, som vi har försökt att få tag i ett antal gånger utan att lyckas..

Hon är lägst
Ömfotad är hon inte.

Ja vad är det för fel, det är nog en himla bra fråga.

Jag skulle åka till klinik, så du verkligen är säker på att det inte är fysiskt.
Om vi sedan säger att så inte är fallet, att hästen är frisk, så är det ju tyvärr så att hästar som bockar eller reser sig går inte fram.
Sådana problem tycker jag att man löser genom att förklara för hästen att "Vi ska faktiskt gå rak fram här, och du ska med!"

Så istället för att bromsa, ta in hästen på en volt, be någon hålla osv. Så är det bättre om det går undan. Gasen i botten bara.

Detta kräver ett ryttare med enormt mod och en väg som är rak, lång och med bra underlag.
Så det är frågan om du har modet?

Men jag upplever nog att det är sällan som hästar lever f*n "bara för att", så du måste vara hundra på att den är frisk först.

Köpet måste jag nämna föressten.
under den tiden hon gick i sommarhagen ägde vi henne inte till en början, men efter ett litet tag (bockningarna hade börjat lite smått) så besiktade vi henne, men hon gick inte igenom pga sämre musklad vänster sida. Men jag ville ha henne, och vi fick ett mycket bra pris.

Ta ut kiropraktor.
Har haft 2 damer som varit sneda i bäckenet, den ena bockade explosivt så fort man bad henne om något. Två behandlingar och en massa stretch var hon from som en vallack, men tyvärr så mycket gång och så stor så det var inte min häst i alla fall.

Min nuvarande bockar mer beskedligt, typ 1 gång /varv. Kiron har varit hos henne också 2 gånger, men det behövs nog mer. Men hon kan kliva över med inner bak nu samt slappnar av fortare.

hon har vart väldigt svår att rida, så de flesta rytare som har haft henne på foder har inte klarat av henne, så hon har då blivit stående ganska mycket. Men nu innan försäljningen så åkte hon till en tjej som har köpte en häst från ägaren (uppfödaren) tidigare. Hon hade haft henne ca 3 månader innan jag tog henne på prov, och under den tiden gått från oigångsatt till LB hoppning. Men hon red troligtvis inte igenom henne ordenkligt..(formade, böjde i ridningen och lät henne gå lite i vilken galopp hon ville osv) vilket ledde till att hästen själv musklade upp sin högra sida mer än den vänstra.

Det besiktaren såg på henne var inte någon större hälta eller så, utan det var att högra sidan på rumpan gick upp mer än vad den vänstar gjode när hon gick. Han såg inte detta som något större problem, utan han sa att med rätt ridning så kommer hon bli jämt musklad på ett litet tag. Han såg inte häller att hon skulle vilas eller behandlas då hon stått en stor del av sitt liv och bara varit igångsatt i 3 månader.

Efter besiktningen var jag extra noga på att jag varierade gallopen m.m och detta gav tydligt resultat ganska fort. Det blev bättre och bättre och nu längre syns absolut ingen skillnad längre (på besikningen så syndes det väl).

Men det kan det ju vara:bow:

När hon är sådär superladdat (som i lördags) så blir hon liksom hoppig på stället när kan försöker jobba ihop henne. Lite småbockar förekommer också, så när de är de dagarna så kan man inte annvända skänklarna tillsammans med handen lika mycket.

kolla upp varför hon är så ojämt musklad.. en häst är inte ojämt musklad för att den är svårriden i ena hållet. inte SÅ ojämt musklad att den inte går genom besiktningen. något är fel på hästen för att den ska bli så, åk till kliniken är mitt råd.

Min häst har bockat till och från. Han låg fast i boxen för några år sedan och fick en ganska stor muskelskada, samt problem i bäckenet till följd. Han har också varit ojämnt musklad på bakdelen. Den som till slut hjälpte oss var kiropraktorn, men då hade vi varit på klinik och röntgat först för att försäkra oss om att ryggen var okey. Idag är han ok och bockar bara lite i galoppen ibland, men då är det på ett annat sätt, mer på bus ;)

Hon fick innan 3 dl havre, 3 dl kornkross också lite lusern..men nu får hon inte havre längre.

Tack för alla svaren:bow:...Nu imorn ringer jag kilopraktorn och bokar tid:D...får återkomma sen..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 502
Senast: Rugge
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama