Utvecklingsstörningar hos katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Kat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 440
K

Kat

Hur vanligt är det med utvecklingsstörningar hos katter?
(Om man bortser från sådana som sorteras bort vid födseln/uppväxten)
Finns det några som helst diagnoser ställda på katter?

Jag har en som jag pratat om förut som jag inte blir klok på.

Som liten satt han mest bakom böckerna i en bokhylla och tryckte.
Han har alltid varit rädd för folk, samtidigt som han kan vara väldigt kelen. Han kan vara lika rädd för oss som bor här som för främmande människor.
Eftersom jag haft honom sedan han föddes vet jag med säkerhet att han inte varit med om någon olycka eller blivit illa behandlad på något sätt. Så beteendet känns väldigt irrelevant.

Det är som om han inte fårstår sociala regler.
Han kan gå fram till en främmande katt och "stånga" på honom, när alla andra katter visar vaksamhet, fräser eller är allmänt illa till mods. Det är som om han inte märker det! Han bara klampar på. "Hej, hej - jag märker revir på dig".

Nyss försökte han leka med sin mamma, som med all tydlighet visade att hon inte ALLS ville vara med. Hon både morrade och fräste tydligt - men han fortsatte leka förstrött kring henne, innan han satt sig bredvid där hon låg och mullrade.
Hen ger inga tendenser ALLS till att förstå; ingen rädsla, ingen fundersamhet, ingen ilska, bara lugn.
Jag har aldrig sett honom slåss, annat än på lek med någon av de andra.
Oftast brukar det sluta med att den andra katten skriker för att han tar i för mycket.

Han pratar jämt och ständigt om allt och inget. Ibland när han vill något (gå ut, ha mat...) ibland verkar han bara prata ändå.

Hankatten brukar han störa genom att klampa fram till honom när han ligger och sover eller sitter och har det bra någonstans. Ofta får han få en smäll i huvudet när han gör det. Men det verkar inte bekomma honom det minsta! Han bara lägger sig eller går vidare. (Varpå den andra katten ofta är så sur att han går därifrån)

Det är väldigt mycket samma mönster som människor med downs kan ha; de är glada, kärvänliga och gosiga - men förstår inga fina vinkar och vet inte hur man ska bete sig bland främlingar.

Har aldrig träffat en sådan här katt. Det MÅSTE nästan vara något fel på honom.

Sv: Utvecklingsstörningar hos katt

Hade han syskon och hur länge stannade dom?

Jag tror att katte rmycket väl kan ha psykiska störningar. Grannens katt (tyvärr borta sen snart 2 år) var lite knäpp. Han hoppade bock över min Fia (till hennes stora förtret), gick rakt fram till okända hundar och hälsade och hade absolut ingen respekt för nått. Första gången vi träffades han och jag, så somnade han i min famn när jag stod upp och där sov han i 10 min innan jag var tvungen att gå. Han drömde t.o.m !
En gång jagade han en groda. Efter ett tag tappade han bort grodan tydligen, för han bara slängde sig handlöst ner på sidan. Efter några sekunder började det rycka i honom och efter ytterligare ett tag så reste han på sig och vi gick dit för att kolla vad det var. Då hade han lagt sig på grodan !!! Han älskade när man kastade pinnar så han fick springa (apporterade inte). Efter ett tag när han tröttnade, så kunde han sätta sig och kissa på pinnen... :smirk:

En morgon när jag skulle åka till jobbet så låg det nått konstigt i trapphuset. På varje trappsteg upp till andra våningen där han bodde, låg en mask ! En granne hade sett honom hämta mask och lägga dom i trapphuset.

Han var en clown rakt igenom som verkligen lyste upp grannskapet. Tyvärr försvann han spårlöst en sommardag, vi tror att han åkt iväg med en lastbil nånstans då det ligger en del firmor här som får mycket frakt och som skickar mycket frakt.

Han hade fyra syskon. En av dem bor fortfarande med oss. De brukar busa ibland.

Jag tror att din grannes katt tog en lastbil till ett varmare land och ligger och gonar sig på någon strand. :)

Jag vet bara om en katt som syrran hade för längesedan...den betedde sig hur konstigt som helst. Hon hade 2 kullsyskon, hona/hane...honan var som vilken kattunge som helst..lekte, busa, sov, sket osv. Hanen lekte aldrig, satt bara å glodde, den sket alltid utanför lådan och den hittade aldrig hem om den gick ut...det räckte den bara gick ut på bron och bakom huset !!...Sedan fick den tok skov när den bara skrek...ingen visste varför...Dessutom fattade han aldrig kattspråket, han förstod aldrig när han inte skulle gå fram till annan katt...vilket då resulterade i stryk från andra katten...Han var aldrig elak eller annat, bara så otroligt *korkad* på nåt vis...Flertalet ggr fick dom hämta honom hos grannen för han hittade inte hem, satt bara och ylade...Han kunde heller inte jaga, och han sprang och gömde sig om det kom fåglar...Hans syrra hade absolut ingen likhet med sin bror.

Det finns utvecklingsstörningar hos katt, som bla ger dålig motorik, brist på förståelse av omvärlden osv. Det är inte speciellt väl utforskat eftersom det är så ovanligt.

Intressant tråd! Jag har en katt som jag funderar på om han är lite scitzofren... Han kan bli jätterädd för t.ex. min armbåge, fot eller en bit av täcket... Bara sådär, helt plötsligt... asmysko är han...

Ok, det kanske var något sådant då. Vet att när syrran och hennes kille gick i från varandra så behöll hennes ex denna katt *Grålle* som han kallades...men efter ett tag så höll han på bli galen på den...eftersom han hela tiden fick åka runt byn och hämta hem den, folk lärde sig känna igen katten tillslut...Inte ovanligt den satt på golfbanan och yla och inte visste vart den var...Golfbanan ligger inom synhåll från deras hus...Sedan var det ju det hära med att inte fatta att man skulle bajsa I lådan..Så jag tror den blev avlivad...Trist för det var en himla go katt...men som sagt, den krävde ju passning nästan jämt.

Jag har hört att schizofreni (eller hur dte nu stavas) bara finns hos människor, men det är en obekräftad källa. Nån annan som vet?

Den killen jag skrev om sprang alltid på sidan. Eller inte ordentligt, men han var kraftigt 2-spårig.

Det låter som han. Mirre-Murre hette han. Han föddes med halv svanslängd (inte manxanlaget tror jag dock) och fick ett långt namn istället så han inte skulle bli retad :)
Grannens idé. Hans mamma föddes inne på ett returglaslager på en stor IcaMaxi-parkering. Mamman till mamman sprang runt med ungarna och försökte ge dom till folk som var där :cry:
Men min granne fick reda på det och tog hand om dom.

MissFideli skrev:
Hade han syskon och hur länge stannade dom?

Jag tror att katte rmycket väl kan ha psykiska störningar. Grannens katt (tyvärr borta sen snart 2 år) var lite knäpp. Han hoppade bock över min Fia (till hennes stora förtret), gick rakt fram till okända hundar och hälsade och hade absolut ingen respekt för nått. Första gången vi träffades han och jag, så somnade han i min famn när jag stod upp och där sov han i 10 min innan jag var tvungen att gå. Han drömde t.o.m !
En gång jagade han en groda. Efter ett tag tappade han bort grodan tydligen, för han bara slängde sig handlöst ner på sidan. Efter några sekunder började det rycka i honom och efter ytterligare ett tag så reste han på sig och vi gick dit för att kolla vad det var. Då hade han lagt sig på grodan !!! Han älskade när man kastade pinnar så han fick springa (apporterade inte). Efter ett tag när han tröttnade, så kunde han sätta sig och kissa på pinnen... :smirk:

En morgon när jag skulle åka till jobbet så låg det nått konstigt i trapphuset. På varje trappsteg upp till andra våningen där han bodde, låg en mask ! En granne hade sett honom hämta mask och lägga dom i trapphuset.

Han var en clown rakt igenom som verkligen lyste upp grannskapet. Tyvärr försvann han spårlöst en sommardag, vi tror att han åkt iväg med en lastbil nånstans då det ligger en del firmor här som får mycket frakt och som skickar mycket frakt.

:eek:

Låter som min katt :D

Har aldrig varit med om maken till katt....totalt odödlig tror han att han är....knallar in i hagarna och om hästarna går fram så tror han nog att dom är katter dom med....skulle aldrig komma på att flytta sig....kan hoppa in i en box där det står hästar...och bara knalla därinne :crazy: springer efter bollar o pinnar TILLSAMMANS med schäfern....är som en ragdoll när man tar honom i famnen och älskar närhet....men jag älskar verkligen den katten....man får skratta varje dag...men risken finns ju att hans liv inte blir så långvarigt.....men vi får hoppas.....

Det ledsamma med sånna djur är att dom är så himla sällsynta. Man lär inte hitta nån liknande igen.
Men å andra sidan får man leva på att ens ha fått träffa nått.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 039
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 920
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 826
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka