Sv: Utveckling exteriört
Jorunn var väldigt valpig fram tills att hon var 6½ år och tog de därför mkt lugnt med henne.
Vi red mestadels ut hon åkte iväg på träning 2 månader om året och därimellan underhöll jag de ho lärt sig bara. Vi gjorde inga egna utvecklingar direkt.
Nästan hela året som 7 år stod hon eller gick som skogspromenadhäst då jag inte hade varken tid eller lust att rida mer.
Nu som 8 år är det först som jag börjat med att rida på allvar och jag vet att jag är sen men det är inge jag störs av=)
Hon hade 2 växtfaser 5½ och 6½ år och alltid på våren då hon drog iväg och vart överbyggd svullna korot och allmänt stel och öm i lederna.
Då fick hon vila helt tills växtperioden var över som oftast bara varade 2 måander.
Det är olika det där hur de utvecklas och att islänningen utvecklas senare stämmer inte, finns hbl som är klara so 9 åringar. Det är endividen och inte rasen som avgör om den är sen.Och även gener, vissa gener är långsammare och vissa hingstar/ston är kända att ge häsatr som är långsamma.
Och andra tvärtom!
Skulle vilja se den riktiga vetenskapliga undersökningen där man har följt upp ett par 100 hästar både isisar och alla typer av varmblod och gjort mätningar genom hästarnas första 10 år.
Och efter dessa 10 år kommit fram till att ja islandshästen utvecklar sitt skelett, leder, senor och ligament senare än andra varmblodiga raser!