Utveckling exteriört

JohannaWestholm

Trådstartare
Har en 3.5-åring som är under inridning. Är relativt ny inom islandshästvärlden (har tidigare många års erfarenhet från storhästvärlden - dressyr -men är nyfrälst islandshäst-älskare ) och upplever honom fortfarande väldigt "ofärdig". Han är fortfarande överbyggd bak och rör sig väldigt valpigt. Erfarenheter av hur exteriören och gångarter/rörelsemönster utvecklas efter 3,5 år och framåt?

Sv: Utveckling exteriört

De brukar oftast vara lite valpiga när de är i den åldern. Ungefär vid 4-5års ålder brukar de bli lite stadigare att sitta på.

Då har jag lite att se fram emot :)

Är det vanligt att dom fortfarande är lite oproportionerliga i den åldern?

Ja, det skulle jag absolut säga. Man får inte glömma att de ju är långsammare än varmbloden! De växer längre, och utvecklas senare. Så en 3.5 åring behöver inte vara mer vuxen i kroppen än ett 2.5 årigt Sv Hbl (lite individuellt förstås) :)

Tack för att ni delat med er av erfarenheter! Det ska bli så kul att se hur han blir när han växt färdigt.

De brukar oftast vara lite valpiga när de är i den åldern. Ungefär vid 4-5års ålder brukar de bli lite stadigare att sitta på.

Har upplevt på ett par valacker att de varit väldigt valpiga mellan 4-7 års ålder. De har inte riktigt koll på kroppen och så. Min kille växte klart sommaren när han fyllde 8, så tror det är väldigt individuellt när de blir "klara" :) Dock har det ju såklart gått att rida honom och tävla och så ändå, men det är först sedan den sommaren som man verkligen känner att han har hittat sig själv liksom :)

Då har jag lite att vänta på då :). Har ju bara ridit några månader i höst, lite grunder och så... Han började på slutet hitta riktig skritt, hade innan dess bara gått i pass i skritten =(. Men vi skyndar långsamt.

Skönt att höra att det inte bara är jag som inbillar mig utan att dom faktiskt kan vara så sena.

Har en 3,5 åring som nyss blivit inriden.
Han är ung och barnslig och otålig i det mesta, men när man rider honom är det som om man inte gjort annat. :D
De utvecklas olika för olika hästar, så är det ju.

Visa gärna bild på din häst :love: och välkommen till isisvärlden! Den bästa av de alla ;)

Ja, det är ju egentligen lite av charmen, att dom är olika.

Jag ska försöka ta ett nytt kort på honom och lägga ut, skulle vara kul att höra vad ni tycker om honom :).

Det är lite svårt att låta bli att älska dom - isisarna !!

Jorunn var väldigt valpig fram tills att hon var 6½ år och tog de därför mkt lugnt med henne.
Vi red mestadels ut hon åkte iväg på träning 2 månader om året och därimellan underhöll jag de ho lärt sig bara. Vi gjorde inga egna utvecklingar direkt.

Nästan hela året som 7 år stod hon eller gick som skogspromenadhäst då jag inte hade varken tid eller lust att rida mer.

Nu som 8 år är det först som jag börjat med att rida på allvar och jag vet att jag är sen men det är inge jag störs av=)

Hon hade 2 växtfaser 5½ och 6½ år och alltid på våren då hon drog iväg och vart överbyggd svullna korot och allmänt stel och öm i lederna.
Då fick hon vila helt tills växtperioden var över som oftast bara varade 2 måander.

Det är olika det där hur de utvecklas och att islänningen utvecklas senare stämmer inte, finns hbl som är klara so 9 åringar. Det är endividen och inte rasen som avgör om den är sen.Och även gener, vissa gener är långsammare och vissa hingstar/ston är kända att ge häsatr som är långsamma.
Och andra tvärtom!

Skulle vilja se den riktiga vetenskapliga undersökningen där man har följt upp ett par 100 hästar både isisar och alla typer av varmblod och gjort mätningar genom hästarnas första 10 år.
Och efter dessa 10 år kommit fram till att ja islandshästen utvecklar sitt skelett, leder, senor och ligament senare än andra varmblodiga raser!

Liknande trådar

Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 624
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 527
Senast: Jate Volim
·
Islandshäst Frågan om islandshästens utveckling uppkom på annat ställe på Buke och jag upptäckte att jag själv inte vet svaret mer än vad jag alltid...
Svar
14
· Visningar
2 748
Senast: lilla e
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka