Utveckla sej utan häst?

Totola

Trådstartare
Nu är jag hästlös sen ett par månader tillbaka.
Känner att jag VILL fortsätta utvecklas (men inte lägga ut stora pengar på det eftersom det då skiter sej med chanserna att nån gång skaffa häst igen ;) ) och ska jag utvecklas vill jag göra det på ett ganska helomvändande sätt dvs hellre åka på intensivträning en vecka på ett helt år och verkligen LÄRA sej någonting än att åka på samma clinics varannan vecka och inte utvecklas så mycket eftersom man inte har egen häst...

Vad skulle ni ha satsat på? Medryttarhäst? Böcker/videos? Spara till en kurs? Gått på clinics som fotgängare och isåfall några särskilda tränare? Åkt och praktiserat?

Har ni tips om någon särskild tränare får ni gärna PM:a :)
Håller på att bli tokig av att inte få träna och pyssla med hästar :p samtidigt som det känns som att det är NU jag har möjlighet till att få saker att sjunka in när jag inte "fastnar" på en enda häst..

Sv: Utveckla sej utan häst?

Kan tillägga att med "utveckla sej" menar jag ju också att man befäster sådant som man redan lärt sej genom att hålla på med andra hästar. Behöver kanske inte nödvändigtvis ha att göra med att bli instruerad själv, för det teoretiska sitter rätt bra men jag måste slipa på tekniken ;)

Förutom att läsa alla intressanta böcker jag kommer över skulle jag träna min egen kropp.
Jag skulle träna upp min kroppsmedvetenhet och finlira med de allra minsta musklerna i rumpan ex. Öva hållning mm.
Sen skulle jag försöka åka på "ridläger" en vecka eller två hos någon bra instruktör med riktigt välutbildade hästar för att känna och lära:d
Får du för stor abstinens så finns det väl alltid någon häst i närheten?
Ve och fasa i fall jag skulle bli häst-lös:eek:

/T

Jag har inge vidare kontakter inom hästvärlden nu, särskilt inte häromkring tyvärr.
Skulle jag däremot vara ute efter en medryttarhäst seriöst går det ju att sätta upp en lapp på ridskolan i stan, men tyvärr känns det lite osäkert eftersom det var på grund av dåliga bussförbindelser som jag fick sälja min egen :p

Har funderat på det där med att träna hållningen, men det känns sååå otroligt omotiverande när man inte har nån häst att rida :( för just nu vet jag ju inte om jag överhuvudtaget kommer skaffa någon egen häst på många år och enligt min erfarenhet förstör man lätt sitsen av att rida andras hästar (typ à la ridskolehästar) ?
Öva hållningen allmänt försöker jag med däremot, har en tendens att svanka för mycket.

Ridläger låter skitkul, har du tips på någon bra tränare man kan åka till? (PM :p ) lär inte bli förrän nästa höst eller nåt som jag har råd, men ändå ;)

det går nog att flytta in i en husvagn i Spanien och bo billigt och vara där länge och gå på kurser osv

tälta går bra det med. På OS 2004 vid Aten hittade jag en mycket bra flyg/båt/buss väg billigt, och så hittade jag flera campingplatser som till och med hade tält och säng åt en på plats! Behövde inte ens släpa med sig det.
Även om det var OS, så var det billigt också.

Det enda jag mailade om innan, var om kackerlackorna kröp upp på en när man sov.

Jag hade mina OS biljetter köpta redan, men fick stanna hemma pga att min lille brorson eller någon annan smittade mig med MSRA bakterier :mad:

Jag har en bekant på Lanzarote, men ärligt talat har jag aldrig sett en häst på ön, bara kameler. Sedan är han lite manjana manjana - han är helspansk från fastlandet - det är öppet hus liksom, inte ringa innan jag flyger ner, utan det är bara att dyka upp.
Så dääär är de väldigt gästvänliga iallafall.

Azorerna ... åk dit. Spara kurspengarna här hemma och åk. Nu medan du är fri och kan.

Jag hade liftat ner genom Europa också via Liftcentralerna. Eller tagit bussarna - de är billiga de med.
Vet du att man kan gå på en buss i Göteborg, och sedan går den runt i Polen, så man kan hoppa av där man vill, åka runt lite, och sedan hoppa på nästa tur! Bussluffa. Billigt som bara den var det med.

Åk till Polen :-) det är billigt och det kryllar av fyrbentingar där, de kanske har det du söker med. Ta stalltjänst för mat och husrum, vad som helst.
Till Kutno kan du åka, och så har du ett drös med amerikaner där runt knutarna, fast i en annan sport. Men anläggningen är Europa center och en darling jag mailar med som jobbar där, var väldigt trevlig med ortförklaringar, boende och även mottagande av en del (inte mig, andra som var nere på plats)
Även Polska turistbyrån i Stockholm var helt sanslöst generös med hjälp.

Ja, bara sprutar idéer, hoppas du hittar något.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·
Hästmänniskan Jag har haft egen häst i många år, men kommer nu att tvingas ta bort honom pga skada. Min spontana tanke när han blev utdömd var "ingen...
Svar
12
· Visningar
1 704
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag började på ridskola sent, när jag var 15 år. Jag är idag 17 år, så till hösten har jag ridit på ridskola i 2 år. Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 017
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama