Utväxt/vårta vid ögat

squarepants

Trådstartare
Min flat-hane på 7 år har fått några små utväxter vid ögonen.
Vid ena ögat är den stor som ett knappnålshuvud och sitter 3-4mm nedanför ögat, så den borde inte påverka honom alls. Men på andra ögat har han en lite mindre precis ovanför ögonvrån (som inte heller borde störa honom) och sedan en pytteliten, knappt så den syns, på insidan av ögonvrån, så den eventuellt går emot ögat när han blinkar. Jag kan inte se riktigt om den gör det eller inte, men det ser ut som om den skulle kunna göra det.

Han har ingen gegga i ögonen och verkar inte allmänt besvärad av utväxterna.
Är det något som bör tas bort innan den växer, eller kan man avvakta och se om den växer( så länge den inte stör honom)?

Sv: Utväxt/vårta vid ögat

Förmodligen är det så kallade åldersvårtor. Min snart 10-årige dvärgpinscher har en sådan i den yttre ögonvrån på ena ögat. Den har suttit där cirka 1 år och den är som en minifästing ungefär. Visa för säkerhets skull upp dem för vetten nästa gång du ska dit i något annat ärende. Man brukar inte ta bort åldersvårtor mer än om hunden ska sövas för något annat eller om de sitter så att de irriterar.

Tog nyss bort något liknande på min hund. (Schäfer, 10 år.) Den satt så att den såg ut som om den skavde mot ögat även om hon inte verkade irriterad. Enligt vet. var det ett chalazion, godartat men bör tas bort om det irriterar.

Googla på chalazion så hittar du en del info.

+ dpmatte

Tack för era svar! :bow: Ska googla lite.
Behöver eventuellt in till vet med min andra hund, då kan dom säkert ta en snabbkoll på Limbo.

Kirsty har också en sån, en pytteliten "vårta" någon cm från ögonvrån, jag har råkat riva bort den ett par gånger i tron om att det är en sårskorpa men den kommer alltid tillbaka men blir inte större..

Malte har en sån under ögat åkte till vet. o då punkterade han den och det som kom ut såg ut som vatten o luktade inget (var) :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka