Uttorkad häst

Gretha

Trådstartare
Min häst verkar uttorkad och jag vet inte vad det kan bero på. Om man nyper i skinnet på halsen så klibbar det ihop sig en kort stund innan skinnet faller på plats igen. Han dricker minst ca 15-20 liter per natt. Jag har hink plus att han har vattenkopp. Han äter 10 kg hösilage, 300 gram musli och för tillfället shy feeder. Rids lugnt ca 1 timme per dag, blir aldrig svettig. Vad kan uttorkning bero på? Jag har ingen som helst erfarenhet av det och undrar vad jag kan ändra på, finns det något jag kan ge honom t ex? Är det vanligt?

Sv: Uttorkad häst

lägg tex. betfor eller lite melass i vattenhinken. många hästar dricker bättre då. antagligen får ju din häst i sig för lite vätska, hjälper det inte om pålle dricker mer, så är det nog bäst att du pratar med din veterinär ;)

lycka till.

Tack för ditt svar!
Jag ska ställa in en till hink för att se om han dricker mer. Provar att lägga i lite betfor.
Om det nu inte är att han får i sig för lite vatten, kan det vara njurarna som inte mår bra då?
Självklart kommer jag inte laborera själv utan kontakta veterinär om jag inte märker någon skillnad under påskhelgen.

Börja ge honom salt! Saltet har en viktig roll för törstregleringen.
En häst som har låg saltkoncentration i blodet kan ha kraftig vätskebrist utan att känna törst (uttorkad)

Till min islandshäst ger jag ½ dl salt/dag. Saltet löser jag upp i varmt vatten, när saltet lösts upp häller jag över det i vattenhinken som han har i sin box. Tack vare saltet dricker han mängder av vatten, 20 liter inne + att han dricker ur vattenkoppen, ute har han 30-40 liter och hälften är uppdrucket på eftermiddagen, så jag vet att han får i sig minst 40 l vatten/dag.

Hästar har en hög tolerans mot högt saltintag, överskottet kissas ut. Normalbehovet är 10-30 g salt/dygn.

Vill hästen absolut inte dricka saltlösning (detta måste tränas fram) kan du blanda i fodret, i t.e.x betfor. Börja med en matsked och öka givan succesivt. Låt också hästen få tillgång till en vattenhink om den har vattenkopp. Många vattenkoppar har dåligt flöde, vilket leder till vätskebrist eftersom hästen inte dricker länge nog för att få i sig tillräckligt med vatten.

På Granngården kan du köpa Krafft Salt i 10 kilos påse.

Hoppas det löser sig! /Linda

Min häst verkar uttorkad och jag vet inte vad det kan bero på. Om man nyper i skinnet på halsen så klibbar det ihop sig en kort stund innan skinnet faller på plats igen. Han dricker minst ca 15-20 liter per natt. Jag har hink plus att han har vattenkopp. Han äter 10 kg hösilage, 300 gram musli och för tillfället shy feeder. Rids lugnt ca 1 timme per dag, blir aldrig svettig. Vad kan uttorkning bero på? Jag har ingen som helst erfarenhet av det och undrar vad jag kan ändra på, finns det något jag kan ge honom t ex? Är det vanligt?

Nu när det vart vinter så är ju vatten ett problem i hagarna men jag kan varmt rekomendera att köpa en TERMOBAR för då vet man att hästarna har vatten JÄMT i hagen även om det ä ren massa minusgrader.

Min pålle är också uttorkad. Vissa hästar blir det väldigt lätt, och ofta beror det på att saltbalansen i kroppen är rubbad. Har dom för lite salt sp dricker dom mindre. Jag ger min electrolyter varje dag (innehåller massor av olika salter och sådant som finns i svett), och blandar ut betforen i en 10-15 liters-hink, och sedan dess har det blivit bättre.
Jag gillar elektrolyter mer än vanligt salt, man behöver inte ge så mycket, men däremot så är det dyrare.

Prova salt! vad är det för str på din häst 15-20lit låter väldigt lite, det dricker mina bara under natten.

De elektrolyter som finns på marknaden är ofta felaktigt komponerande med utgångspunkt från svenska hästars näringsbehov.
De innehåller höga halter av kalium - ett ämne som vi redan har överskott av i vårt svenska grovfoder och betesvallar.

Den som av någon anledning trots allt vill ge ett extra tillskott elektrolyter bör göra klart för sig av vilket skäl detta är önskvärt. Det bör finnas ett klart formulerat motiv för em sådan åtgärd.

Sedan har hästen själv en imponerande förmåga att lagra de elektrolyter den behöver och anpassar upptagningen efter dess aktuella behov. Det finns inga synliga tecken på att tillförsel av elektrolyter på "konstlad" väg skulle vara skadligt, men man ingriper helt onödigt i en funktion som hästens kropp själv sköter på ett mycket effektivt sätt.

Därför ger jag mycket hellre salt! /Linda

*KL*

Tack för alla svar!!

Han väger ca 500 kg. Jag var lite otydlig, han har fri tillgång till vatten i hagen och inne i boxen har han både vattenkopp och en 20 liters hink. Hinken är tom på mornarna och jag vet att han använder vattenkoppen också. Jag provade igår att ställa in en till hink så jag får se ikväll om han druckit ur den också. Jag har tidigare haft två hinkar men slutade då han bara drack en per natt. Kanske han behöver mer nu.

Hmm, det här med salt. Han svettas i stort sätt aldrig (har ägt honom i 6 år och har sett honom svettig kanske tre gånger), kan han ändå ha brist på det? Han har en salt/mineralsten som han slickar på. Men du sa det inte är farligt ge för mycket salt? Utan att veta något känns det ändå som om det inte skulle vara bra ge för mycket salt. Men jag kan prova att göra som du sa, börja med en matsked om dagen. Nu har jag ingen möjlighet åka till Granngården i helgen. Vilket hushållssalt kan man ge?

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå. Hon har fått...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: TessieW
·
Hästhantering Hej! Jag har fått problem med min häst, behöver snabb hjälp! Info: Valack 16år Bor på lösdrift Fodring med grovfoder 2 ggr/dag...
Svar
15
· Visningar
1 958
Senast: Bullet
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka