Uttöjda ligament i knäna?

majola

Trådstartare
Min veterinär var ute idag då min lilla märr blivit sämre igen. Han menade att knäbanden (något ligament i knäna?) var uttöjda och sprutade med något blister som jag inte vet vad det heter (han sa att det var jordnötsolja! och lite smärtstillande i). Nu ska hon vila några dagar och sedan fortsätta att ridas för att träna upp muskulaturen i bakdelen.

Någon som har haft detta på sin häst? Hur gick det med den?

Sv: Uttöjda ligament i knäna?

*puttar upp*

Kanske någon av veterinärerna eller veterinärstudenterna en bild eller artikel? Jag vet ju inte ens vad det heter på svenska eller engelska.

Hej - din vet menade förmodligen att din häst översträckt något av ligamenten i bakknät. Ligament brukar kunna bli översträckta vid en vrickning, t ex.

Det finns t ex tre patellaband som går över knäskålen och collateralligament (sidoligament) på insida/utsida om knäleden. Det finns även andra ligament i leden. Ligament och senor läker långsamt eftersom de är gjorda av bindväv som har ont om blodkärl och därför dålig ämnesomsättning. Injektionen var säkert för att sätta fart på kroppens resurser och få igång läkningen.

Om ligamentet är översträckt så finns det lite blödning och inflammation i området, i ditt fall bedömde alltså vet att ligament inte har gått av. Det är viktigt med sjukgymnastik för att hålla vävnaden elastisk och svullnaden nere, men belastningen ska ligga under den gräns när riskerar att göra ligamentskadan värre.

Här har du en bild.
http://137.222.110.150/calnet/LHjoin/image/stifle joint-cranial & caudal views-horse.jpg
Den vänstra bilden visar knäleden rakt framifrån och där ser du de tre patellabanden och collateralligamenten på varsin sida. Den mittersta bilden visar bakifrån och den högra bakifrån med lårbenet borttaget.

Bakknät heter articulatio genu på latin och stifle joint på engelska.

Hälsningar
Lejonelle

Tack så mycket! :bow:

Är cranial view framifrån? I så fall lade han injektionerna ungefär vid fästena för de tre röda ligamenten.

Nej, de har inte gått av (gudskelov!) och det har inte kommit akut. Det är båda käna men mest i vänster. Jag tror att man kan jämföra det ungefär med när människor säger att de har ett "instabilt knä".

Precis som du säger - rehabträning med belastning men inte överbelastning. Speciellt ska man undvika att rida i nedförsbackar (men gärna uppför), och inga snäva vändningar eller sidvärtes förrän musklutlturen i området stärkts.

Cranial view är framifrån. Lateral view - från utsidan, medial view från insidan, caudal view bakifrån. Du kommer stöta på dessa begrepp om du söker på bilder och info på nätet eller i anatomisk litteratur. De röda ligamenten på bilden är patellabanden. De heter egentligen ligamentum patellare mediale (insida), ligamentum patellare laterale (utsida), och ligamentum patellare medius (mittenbandet). Dvs namnen är en ren lägesbeskrivning.

Patellabandens uppgift är att sköta om så att patellan (knäskålen) glider upp och ned längs sina rullkammar på framsidan av leden. Patellan "låser" leden så att knät hålls stabilt (t ex när hästen stås och sover eller när det raka, viktbärande benet ska bära belastningen av hästen när det andra benet lyfts). Om ligamenten är för långa så får du som du beskriver en instabilitet i leden, det blir "glapp". Flera av baklårets stora muskelgrupper fäster in just på patellabanden och när dessa muskler tränas så förkortas de förstås och du får stramare vävnad i området vilket är precis vad du är ute efter.

Berätta gärna mer om hur din vet ställde diagnosen och vilka undersökningar som gjordes. Intressant att lära sig mera.

mvh
Lejonelle

Det verkar rimligt att det är patellabanden eftersom han kallade det för Kniebänder (knäband).

Vi var inte på klinik, så undersökningen skedde hemma i stallet. Hästen är alltså inte röntgad eller ultraljudad men det vill veterinären göra om den inte visar en rejäl förbättring inom några veckor.

Han klämde på knäet och fick en liten reaktion på vänster sidan. Inte så att hästen protesterade och visade mycket smärta, men den reagerade en aning. Sedan tryckte han uppe på bakdelen (finns dt reflexzoner där?) och på vissa punkter så for knäna framåt. Man såg då tydligt hur knäleden sköts rakt fram. Det såg lite läskigt ut.

Därefter fick jag trava den rakt fram på hårt underlag i upp- och nedförsbacke. Speciellt nerför hade hästen rätt stora problem. Den "skyfflar" rejält och har svårt med balansen. Rör sig "illa" men är ej halt. Har svårt att få in bakbenen under kroppen. Därefter böjprov - ingen reaktion.

Efter det fortsatte han att klämma vidare på knäna en stund innan vi gick in i ridhuset. Jag fick longera i skritt och trav. Hästen är halt på volt. Hältan visar sig tydligare i lågt tempo och syns mindre i ett flottare tempo.

Senast ändrad:

Ja, alltså... det här var vad jag uppfattade att han gjorde. Hästägare får som bekant en lite konstig perception när veterinären kommer. Det kan hända att han gjorde fler grejor!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
810
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama