Utställning Elmia mässan.

Sv: Utställning Elmia mässan.

Bedömningarna börjar 9. Ofta öppnar man för besökare kl 10. Katterna finns kvar hela dan (men ett tips är att komma på förmiddagen, vid lunch är det tjockt med folk och framåt eftermiddagen är både katter och ägare trötta). På söndag är det semilånghår, ja.

*Packa i tid!
*Lägg fram stamtavlan och bekräftelsen så att du helt säkert inte glömmer det.
*Fixa botten till buren, funkar med en filt eller trasmatta :p

Tack!

Ska bli suveränt kul! Är det mässa med försäljare också som det brukar vara i hästbranschen?

Oftast. Jag har aldrig varit på Dackekattens utställningar tidigare, men någon finns alltid där. På stora utställningar kan man shoppa hur mycket som helst :D

*Packa i tid!
*Lägg fram stamtavlan och bekräftelsen så att du helt säkert inte glömmer det.
*Fixa botten till buren, funkar med en filt eller trasmatta :p

:eek: bekräftelsen:eek:
är det den jag fick via mail??

*mutter mutter måste åka in till stan och låna skrivare*

det hade jag HELTglömt bort...

botten, har nog någon fin filt jag kan peta in.:o

Har du inte fått bekräftelse per post?

Maila eller ring Paula imorgon och säg att du inte har någon bekräftelse, du behöver säkert inte åka för att skriva ut den (de har ju egna listor på vilka som kommit med)

Har du inte fått bekräftelse per post?

Maila eller ring Paula imorgon och säg att du inte har någon bekräftelse, du behöver säkert inte åka för att skriva ut den (de har ju egna listor på vilka som kommit med)

okay, jag ska ringa till paula och kolla läget.
men jag ahr ju bekräftelse, fick den via mail, men jag har ingen skrivare. emn jag kanske kan ordna det under dagen.. ringer till henne om jag inte fixar det.

*jag har knappt fått en blund i ögonen inatt.. *

jag har pratat med paula, och hon sa att bekräftelsen inte behövdes. *puh*

aja, då var den biten avklarad iallafall.. nu är det bara allt annat....

Ah, låter ju kanontrevligt!

Ni allvetande, vad ligger inträdet på? Försöker desperat övertala folk att följa med..

jag vet faktiskt inte alls vad inträdet ligger på.. :o

//

NU, är jag färdig med burskynket, blev jättefint, men frågan är om det kommer att passa... :crazy:
Nu skall jag bums i säng och sova... ska gå upp innan klockan sex.:(
kissens klor är klippta och hon fäller päls som få..
väskan är packad..

Morgondagen kommer verkligen bli mycket interessant....

vi syns !:bump:

Hanoo: CAPE och BIS-Veteran! "Breathtaking old gentleman" tyckte Steph Bruin.

Maja: CACE och NOM!!! Jag blev helt chockad, det var många fertila honor i konkurrens (varav några "prisplockare", hennes ägare blev skitsur och fick en reprimand av domaren :rofl: ) och Maja har ju aldrig varit snygg... Fröken Maja är ju en bortskämd diva, så hon chockade nog en och annan med sina vidriga svordomar i panelen. Några röster fick hon inte, konkurrensen var mycket bra.

Grattis till framgångarna! :)
Vi kanske är lika chockade över vårt NOM båda två? :D

Kul med en BIS också! Grattis, återigen!

Åt pipsvängen!:mad:
Men jag är lika glad ändå. :D

Hon var jätte rädd och jag var nervös.
Hon blev räddare och jag nervösare. Så när hon skulle bli bedömd så ville hon inte alls bli klappad av den elaka mannen. (han var lite välan framfusig, hade han bara tagit det försiktigt så hade han nog fått ta i henne) Så det slutade med att hon låg på bordet, ville hoppa ner från bordet, fräste och betedde sig precis såsom en rädd katt gör...
men hon fick en bedömning.
Hon hade dock inte en chans mot de andra fina bengalerna, men domaren trodde att hon skulle få mycket bättre färg, hon skulle bara bli litet äldre först så färgerna hinner utvecklas ordentligt.
Fick nedslag på hennes tjocklek på pälsen med! :o haha, jag försökte förklara att hon faktiskt har vinterpäls, och han kontrade med att det faktiskt inte är vinter nu.. det kan jag väl gå med på men det tar faktiskt tid innan den släpper. (oh ja,hon fäller något otroligt just nu.) så länge sedan är det inte sedan hon va ute o rultade omkring i snön.. :p

jag fick efter lite många om och men ett EX 2.

Hon har fortfarande inte kommit ut ur kattrummet sedan vi kom hem.
hon bara blänger på mig surt när jag ropar.
Så hon vill nog inte åka på utställning igen.

funderar på att bara avelsgodkänna henne och ta en kull och ställa en av bebbarna istället. och börja en aaaaning tidigare... Men då måste jag ha pengar.*suck* aja framtiden utvisar.

Har du anmält till fler utställningar?
Ibland tar det ett tag innan de vänjer sig, och är man själv nervös överför man det på katten och den blir ännu mer stressad. Innan jag lärde mig att hantera Maja på samma sätt som jag gör med hästarna stressade jag upp henne på utställning. Då kan det vara bättre att en van medhjälpare (eller assistent) tar katten.

Nej det har jag inte.. Vet inte ens vart man hittar dem..:o

Men nästa gång jag ska på utställning ska jag ha med mig min ocikatt och få henne avelsbedömd... Och det lär ju bli en resa. Hon :o hatar att åka bil och mår verkligen dåligt av det. så jag vill inte utsätta henne för en lång och jobbig resa i onödan typ... Men jag måste ställa henne då hon har RX i stamtavlan.

Jag vet inte om jag vill ställa zizzy mer, hon verkade inte tycka att det var något vidare roligt.. Jag är kanske löjlig, men tycker de inte om det ska man väl låta dem slippa i största mån.. och börja med någon bebis som inte vet bättre. :rofl:
fasst, på nästa utställning kanske hon inte alls är lika rädd, det märker jag ju då.
kan ju testa att låta någon annan ta henne ur buren och ta henne till domaren. det kanske funkar...

sassy, ja kikade efter dig, men såg dig aldrig. jag kikade på dina katter(var det bara du som hade två ryssar?) men såg ingen ägare i närheten när jag var där.

Själv sprang jag omkring och skapade nya kontakter. raggade pojk åt min ocikatt. :D

Utställningarna finns på http://www.sverak.se

Du har rätt i att det är mycket lättare att börja med en unge. Ställer man ut dem regelbundet från "innan pubertet" tills de blir vuxna brukar de ta det naturligt.

Jag har korater, så det var förmodligen inte mina katter du såg då. Det var min lilla fröken som skrek så att hela publiken förfärades i panelen (precis som bengalerna har de ett "helt eget språk" som ägare till mer tystlåtna katter tycker är obehagligt)

Det var faktiskt en gammal ryssuppfödare fram och hävdade att "hon minsann födde upp sånnadär katter på 60-talet". Då hade jag svårt att hålla masken. Om man som uppfödare inte kan se skillnad på en ytterst vältypad korat och en ryss vorde det sannerligen ingen komplimang till ryssen...

Om man har en katt som ska ha avelsgodkännande och man vewrkligen inte tor den klarar en utställning kan man ordna "hembedömning". Då ska det vara två domare istället för en, och man förhandlar själv om ersättningen. Det kan vara svårt att få hem två domare samtidigt men man kan ringa runt till de som ska döma på någon utställning i närheten. Då kör man bara dit katten så kommer de ut på parkeringen och kikar. Nackdelen med uställning är ju att man måste stanna där hela dagen även om katten inte trivs. Har jag med mig en katt som verkligen inte vill vara på utställningen hänger jag en handduk eller filt framför buren så katten får vara ifred därinne tills vi får åka hem. Ofta lugnar de ner sig få fort det blir mörkt och lugnt.

Om man har en katt som ska ha avelsgodkännande och man vewrkligen inte tor den klarar en utställning kan man ordna "hembedömning". Då ska det vara två domare istället för en, och man förhandlar själv om ersättningen. Det kan vara svårt att få hem två domare samtidigt men man kan ringa runt till de som ska döma på någon utställning i närheten. Då kör man bara dit katten så kommer de ut på parkeringen och kikar.
Okej, men är inte det väldigt dyrt? Jag tror inte min plånbok klarar av det.. tyvärr.
Nackdelen med uställning är ju att man måste stanna där hela dagen även om katten inte trivs. Har jag med mig en katt som verkligen inte vill vara på utställningen hänger jag en handduk eller filt framför buren så katten får vara ifred därinne tills vi får åka hem. Ofta lugnar de ner sig få fort det blir mörkt och lugnt.

Det låter som ett alternativ. Men jag tror inte hon vill komma ut därifrån alls då, inte ens för en bedömning. :p
Hon är hel go hemma, men jag vet hur hon är i bilen, är hon likadan på en ev stställning kommer hon vara en liten :devil: ..

Senast ändrad:

Utställningarna finns på http://www.sverak.se

Du har rätt i att det är mycket lättare att börja med en unge. Ställer man ut dem regelbundet från "innan pubertet" tills de blir vuxna brukar de ta det naturligt.
Ja, det fingerar ju på hundarna att lära dem täla både det ena och andra om man vänjer dem tidigt.
Jag har korater, så det var förmodligen inte mina katter du såg då. Det var min lilla fröken som skrek så att hela publiken förfärades i panelen (precis som bengalerna har de ett "helt eget språk" som ägare till mer tystlåtna katter tycker är obehagligt)
:o jag hade för mig att du har ryssar.. så det var dem jag höll ett öga på.. :o Jag tror jag minns en misse som skrek nåt väldans. :D fasst det var många som snackade på för fullt.
Det var faktiskt en gammal ryssuppfödare fram och hävdade att "hon minsann födde upp sånnadär katter på 60-talet". Då hade jag svårt att hålla masken. Om man som uppfödare inte kan se skillnad på en ytterst vältypad korat och en ryss vorde det sannerligen ingen komplimang till ryssen...

:rofl: :rofl:
jag såg en kattägare som inte ställde sin katt, pga av att den fräste nåt förgrymmat åt de andra katterna... tråkigt att inte ens vilja ha en bedömning. Katten var enligt mig mycket vacker annars.(fertil hane)
//

Liknande trådar

Träning Igår var min värsta dag som hästägare!. Skulle köra upp min + en unghäst dit där jag ska bo. Min häst har aldrig tyckt att åka transport...
2
Svar
22
· Visningar
2 496
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar