Utslag/foderallergi på hundvalp?

igbest

Trådstartare
Jag har tidigare skrivit om min dvärgschnauzervalp som hade fått rävskabb. Vi var till veterinären och fick behandling mot det och skulle även schamponera med pyoderm. Hon blev bättre men när vi avslutade behandlingen fick hon efter nån vecka utslag i armhålorna och på bakbenen, just ovanför hasen.

Nu var vi in till veterinären igår och fick då ordinerat att hon bara skulle äta Hill's z/d och schamponera henne med pyoderm och med epi-soothe. Min tanke i nuläget är ju att det är svårt att veta om ifall att utslagen försvinner, om det då är schampona eller maten som har gjort det. :confused:

Min fundering är om det helt enkelt bara är så att det är vädret som har gett henne dessa utslag och i så fall borde det ju räcka med att schamponera. Men jag kommer givetvis att göra som veterinären har ordinerat.

Ni som har hundar med foderallergi hur har det sett ut från början, klåda eller har det visat sig på andra sätt. :confused:

Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men min magkänsla säger mig att det inte är foderallergi men jag kan ju inte veta säkert förrän jag utrett det.

Sv: Utslag/foderallergi på hundvalp?

Min hund utreds för allergi. Det första vi la märke till va att han va väldigt röd i ljumskarna. Vi märkte också att han började klia sig mer och mer intensivt samt att han va svårare att bryta i sitt kliande. Vi tog med honom till veterinären som skrev ut behandling mot rävskabb vilket det inte va. Vi åkte in igen och fick rådet att utreda för allergi. Vi blev rek Royal Canins foder (djursjukhuset sponsor) men valde hills z/d istället. Vi hade kört detta i tre veckor innan den underbara hunden bröt upp en gammal påse och åt ordentligt av detta.

Så det va bara att börja om, nu har vi kört i ytterligare tre veckor men börjar bli skeptisk till att han är foderallergiker. Vi tog även blodprov för att kolla atopi allergi vilket är ett ganska missvisande prov (Heska) men det visade iaf överkänslighet mot inomhuskvalster. Under denna tid har vi flyttat till en annan lägenhet och hela hunden är förändrad. Han kliar sig inte alls lika mycket, det röda i ljumskarna är på väg att försvinna av sig självt och vi har börjat ge honom färskfoder utan reaktion.

Så jag tror och HOPPAS att det va stress samt väldigt hög luftfuktighet i den gamla lägenheten som utlöste kliandet. För nu är han som en helt annan hund.
Det enda problemet vi har är hans mage som rasade ihop fullständigt av hills z/d. Men det märks redan förbättring.

Sen har man ju städat som en stolle och fryst mat samt sängkläder till ingen nytta. För tydligen överlever kvalster -18 grader i flera dagar :mad:

Tänker inte avråda dig från att utesluta allergi, för är det allergi så är det viktigt att ta reda på vad hunden är allergisk mot. Annars kan de få följdproblem med magen bla. Så lyssna på din veterinär och håll hunden under strikt uppsikt för det är inte kul att börja om med allt efter några veckor.

Vad jag vet som är vår hund inte allergisk. Men igår när jag satt på golvet och gosade med honom upptäckte jag att han hade, vad som såg ut som, finnar på hakan. :confused:
Prövade att klämma lite på en av dom, och då kom det lite var och blod ur den.
Ringde till uppfödaren som sa att kan vara "proteinutslag" p.g.a. fodret. Rådet jag fick var att blanda 50/50 med ett annat foder som hon brukar ge. Då ska det tydligen ge med sig.
Har googlat lite på proteinutslag nu, och enligt ett gammalt inlägg på Buke så finns det inget som heter så...
Får väl pröva att blanda 50/50 ett tag och hoppas på att det försvinner

Tack för era svar :)

Jag hoppas ju fortfarande att det inte är allergi av något slag utan bara något slags utslag men eftersom hon haft dem sen mellan jul och nyår och de inte har försvunnit helt och till viss del flyttat på sig så blir jag ju lite orolig. :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka