Utrustning till smalare häst

matildadahlgren

Trådstartare
Viss utrustning passar ju inte bra utseendemässigt på alla hästar. Vissa är jätte fina i "svängda" pannband medan vissa inte alls passar i det.
Jag rider en häst som är väldigt smal. Huvudet skulle jag säga är ganska normalt i storlek/form men kroppen är som ett fullblod. Han är mörkbrun. Jag tycker att det kan vara väldigt svårt att se sådant här. Därför undrar jag ni på buke kanske har några bra förslag på utrustning i olika färger och former som ni tror skulle kunna passa på honom, utifrån det ni nu vet om honom?

Är helt stört kär i de lackade nosgirmmorna med vita kanter, typiska dressyr nosgirmmor. Dock tror jag inte att det skulle passa på honom?

Just träns är ju beroende på huvudformen tycker jag. Min planerat blivande häst kommer troligen ha en något utbuktande nosrygg/panna. Tror inte hon kommer passa i remontnosgrimma t.ex utan behöver ha en engelsk om man ska gå efter utseendet.

@bejkonfis här kommer två bilder på honom. :)

svante1_zps79115b51.jpg

svante_zpse86fc41f.jpg

Jag tycker din häst är en sån som kan passa i det mesta. Framförallt tror jag h*n skulle vara jättesnygg i engelsk, platt nosgrimma utan acheenrem :)

Pannband kan du nog välja och vraka mellan alla möjliga raka och svängda modeller. Dvs alla utom dom extremt;) V-formade men dom hör inte hemma på någon häst

rent utseende mässigt,
såjag hade testat ett smalt lätt svängt pannband, känns som att det hade följt huvudformen bättre än det på bilden.
och en bredare engelsk nosgrimma med vaddering kan också sitta fint. och skippa snokremmen (eller åtminstone inte dra åt den så att nosgrimman dras nedåt som den gör på bilden, fult och gör mer skada än nytta, snokremmar ska vara löst spända, dvs 2 fingrar på nosryggen då nosgrimman är i rätt läge ).
en platt engelsk nosgrimma kan nog också bli fint, sen tror jag att en remontnosgrimma kommer att förlänga huvudet alldeles för mycket
hästen har långt huvud = det får plats med breda nosgrimmor utan att det blir för bulligt, men smala nosgrimmor försvinner" lätt, en 3cm är nog mer lagom bredd :).
rent utseendemässigt då altså ;) enligt min smak, vad du och hästen föredrar kan vara ngt helt annat ^_^.

Vad ska du göra med han? Dressyr så kan du nog köra brett och lack. Eftersom han har lite vitt i ansiktet så kan det även vara snyggt med vitt foder. Bryter av lite mer. Skulle gå på något mer "hoppigt" om han bara har en hoppsadel och du inte ska träna dressyr. En riktig dressyrnosgrimma som en bred lackad med vita kanter kräver dressyrutrustning från topp till tå. Inga hoppskydd etc. ;) (Enligt mig)

Tycker också han hade varit snygg i platt nosgrimma (typ Dyón eller Lippo trainer modellen) Men hade han säker också passat i svart lack med vitt foder. Tycker din häst har en färg/utseende som passar i allt från brun, svart utrustning med klassiska färger som marinblå, vinrött osv till mer glada färger. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 648
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 954
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka