1.Bröstsele eller loksele.
2.tömmar.
3.draglinor, går bra att göra själv. har köpt tjockt rep i båtaffaren som jag splitsade ihop med kätting i ena ändan.
4. svängel, görs lätt av ett metallrör som man borrar hål i varje ändå och sätter dit schakel samt ett i mitten.
5. Inkörningsskackel, kan göras av långa störar som man borrar hål i 30 sm från nederkant och sätter ihop med den andra stören genom en bräda (ganska brett mellan)som man sätter fast med mutter o skruv så blir den lite ledad.
Börja först att använda dina långa draglinor en först och sedan båda för att sedan sätta ihop dem med svängeln. I svängeln kan man sedan sätta fast ett bildäck eller dylikt. När hästen inte bryr sig om linorna runt benen, olika höjderoch så går ni vidare med inkörningsskackeln. När hästen drar den så måste ni sedan lägga ner mer pengar.
- vagn-!!!!!
Det här sakerna använder jag mig av i början på inkörningen. Jag vill gärna att mina hästar ska dra lite timmer så nästa steg för mig är en fast skackel och timmerkälke alt. lunasax och kättingar som draglinor.
Därför använder jag dessutom loksele i början och går sedan vidare till bröstsele när jag lägger på vagn men det är jag det!
Lycka till och ta tid på er.