Utrustning till era islandshästar?

H

HuggeBugge

Undrar lite vad ni har i bagaget till era små pållar? Har ni sådär 20 schabrak eller bara några få och är det billiga grejor eller dyra...Vad har ni i täckesväg och så?

Själv har jag inte så mycket alls och detta är ju första hästen så man vill ju ha lite hjälp i utrustningsfrågan så man vet vad man bör ha hemma och så..;)

Sen undrar jag också om ni har nått tips på ofokuserade hästar?

Sv: Utrustning till era islandshästar?

Till mina två (varav bara en är ridbar i nuläget) har jag sammanlagt:

1 sadel med tillbehör
2 kompletta träns (+ 3 bett till som jag kan byta med)
1 ridgjord med tillbehör (används inte just nu)
5 schabrak
4 eksemtäcken
3 fleectäcken (används inte just nu)
2 regntäcken (används inte just nu)
Otaliga smörjor, salvor och hästvårdsprodukter
4 nylongrimmor (ingen av dem används)
4 lädergrimmor (två av dem används)
3 grimskaft
2 ryktlådor med basgrejerna

Egentligen inte så farligt mycket, hade jag haft mer pengar hade jag också haft mer prylar :p

Det enda tips jag har att ge när det kommer till ofokuserade hästar är att se till att det händer något hela tiden så hästen inte blir uttråkad. Pocka på uppmärksamheten, helt enkelt. Vissa, i synnerhet yngre hästar, har ju inte så lång koncentrationsspan, och då är det bättre med korta, intensiva pass istället för längre tragglande.

Till mina två (varav bara en är ridbar i nuläget) har jag sammanlagt:

2 sadlar med tillbehör (är ute efter en kort bomsadel till)
5 kompletta träns tror jag det blitt nu, med fyra olika bett om jag minns rätt
2 ridgjordar med tillbehör
10 schabrak
4 fleectäcken
2 regntäcken
4 nylongrimmor
1 lädergrimma
4 grimskaft
2 ryktlådor
Och hundratals borstar som ligger högt och lågt.

Jag har inte så mycket jag faktiskt använder, men i skåpet finns:
Sadel
Vojlock
Huvudlag 2st
Bett 3st
Nosgrimmor 3st olika
Grimmor 2st, 1st repgrimma
Grimmskaft 2st
Tömmar
Viktboots
Regntäcken 2st ofodrade, 1st fodrat
Salvor, lädersmörj, flugmedel, liniment osv
Ryktlåda med borstar
Dressyrspö
Massa småsaker, ex broddar, stigbygelplattor, läderdelar, skor, reflexer osv...

Använder som sagt inte så mycket i vardagen, men mycket är bra att ha!

Angående okoncentrerade hästar håller jag med föregående, gör dig intressant! Var noga med lydigheten. Och gör saker kort och koncist så hästen inte hinner bli uttråkad.

:o Jag kan nog inte skriva allt jag har till mina för då tar jag upp en hel sida här.

Jag har två hästar, numera en ridhäst och en unghäst.
Till dessa har jag bland annat:
1 bomlös sadel
1 dressyrsadel (Globus)
1 'ponnysadel' som är min dotters
7 kompletta träns
6 bett till förutom de ovan
8 grimmor med grimskaft
2 stora ryktlådor
1 stor 'sjukvårdslåda'
1 bröstsele
1 rockard
ca 15 schabrak (som jag inte ens använder)
7 vojlockar (som jag inte heller använder längre)
6 fleecetäcken (här skyller jag dock på ÖoB som hade utförsäljning. Det blev 3 där som jag eg inte behövde)
5 eksemtäcken
otaliga flughuvor
dubbla uppsättningar reflexer till ridning (täcken, bröstor, benskydd, tränsreflexer, pannlampor osv)
3 regntäcken
1 vintertäcke
2 uppsättningar transportskydd
paddar, sadelväskor, benskydd osv osv

De andra i stallet tycker att jag har mycket grejer. Men man kan väl aldrig ha för många grejer?! :angel: Jag har faktiskt varit duktig och sålt av 2 sadlar ( 1 stocksadel och 1 islandssadel) och en hel bunke täcken och sånt. :)

Jag äger två islandshästar, 4 & 5 år gamla :) Jag äger:

1 sadel
4 schabrak
4 träns
4 bett
två tyglar
3 fleecetäcken
2 sommartäcken (används bara när jag är ute och tävlar)
1 uppsättning transportskydd + ett svansskydd
1 padd
1 läder grimma
3 "vanliga" grimmor
2par viktboots
1par skyddsboots
1 hink med alla borstar
en sjukvårds "låda" med lite allt möjligt i ..
4 dressyr piskor
1 allround piska
1 hopp piska

Hälften utav allt är väl märkes saker och lite dyrare saker..
Det jag inte använder säljer jag :) jag tycker bara att det är onödigt att ha massor med saker som bara ligger och dammar! Det jag inte använder säljer jag alltså & så kan jag köpa nya saker istället :) för det finns ju alltid något man "måste" ha. ;)

Just det, sedan är det ju lite saker som jag tänkt köpa så snart pengarna finns, t.ex:

Tömkörningsgjord
Tömmar
Klippmaskin
Kapson
Ulltäcke
Ny sadelgjord (i läder)
Bettlöst alternativ av något slag

Men det är alltså sådant som jag inte ännu äger ;)

Jag känner att jag behöver en handhästgjord för sen när lilleman kan börja följa med ut. Kom på det nu när ni skrev om tömkörningsgjordar. :)

Jag trode inte jag hade så mkt hästsaker fram tills att jag flyttade hästen..
Då insåg jag att halva hästtransporten var enbart saker till hästen:eek:

Jag har
1 sadel med tillbehör
3 vojlockar
4 schabrak
2 set benskydd

4 st fleecelindor
4 st arbetsbandage
8 st bandageunderlägg
6 träns
1 innetäcke
2 fleesetäcken med hals
2 fleestäcke utan hals
4 vintertäcken
3 regntäcken
10 olika länd/skrittäcken i olika utförande alltifrån ren reflex till varmfodrade.
2 olika sadelunderlägg
sadelväska
Olika skötselprodukter så som shampo, jodopax ja det är väl en 15 olika flaskor totalt sett.
Borstar
säkert 4 olika grimmor
longerset
Hästtransport inte att glömma:D
Rakmaskin

Ja det är vad jag kan komma på nu att jag har.. har säkert glömt hälften haha!

Jag köper inga dyra saker till min häst ja det är ju inte som så att jag bara går efter priset.Hittar jag nått som jag gillar så köper jag det.
Kostar det massor så får jag spara lite extra bara..Eller jobba lite mer:laugh:

Jag känner att jag behöver en handhästgjord för sen när lilleman kan börja följa med ut. Kom på det nu när ni skrev om tömkörningsgjordar. :)

Rätta mig om jag har fel nu, men är inte handhästgjordarna gjorda för en tredje häst, sas? Alltså rider man med en handhäst håller man den i grimskaft, rider man med yttelrigare en handhäst sätter man gjorden på den första handhästen och sätter fast den andra i den. Eller? Jag minns att jag läst något sådant i alla fall, där någon hävdade att det blir riskabelt att sätta fast gjorden i ridhästen, men jag har inte någon erfarenhet, så det kan hända att jag är ute och cyklar nu :confused:

REIN: Ja, jag har tänkt köpa en från Tärnsjö efter att ha hört att de ska vara överlägset bäst, men just nu finns inte pengarna så det får vänta lite.

Till min ena häst har jag också en hel del saker :o

1 sadel med tillbehör
1 par extra plaststigbylgar för kalla dagar
1 tömkörning/longeringsgjord
1 longerlina
lite för många grimmor med grimskaft, varav en läder och en rep
1 fleecefodrat regntäcke
1ulltäcke
fleecetäcken av olika modell, hals, utan hals, till tävling, till vardag, 1 täckesgjord
2 och ett halvt träns, med två bett.
Longerspö, spo på 110 och två på 100, ett till vardag och ett till tävling
Klippmaskin, smörjor och annat klet, sjukvårdslåda
Borstar och annat pyssel
2 par boots, bara ett par som används då det andra var för tunga, trots att det var de lättaste jag hittade
Det var väl det! Garanterat finns det massor som mitt undermedvetna vägrar erkänna att man har ;)

Täcken:
-Ett 100g regntäcke. Kanonbra!
-Ett 100g regntäcke, läcker lite vid blötsnö, håller dock för regn. Extratäcke!
-Ett 200g regntäcke, Bucas rain. Använt ett fåtal gånger pga att det är lite väl varmt eftersom han bara varit spårklippt hittills.
-Ett svettäcke/fleecetäcke med helhals.
-Ett svettäcke/fleecetäcke utan hals.
En täckesgjord.

Typ 10 shabrak som tyvärr inte används direkt längre eftersom jag precis bytt sadel. De är så fina :love:

Ett träns med pannband och remontgrimma (används sällan)
Två träns (huvudlag, ett med raka bettet och ett med bridongbettet)
En remontgrimma (används till båda huvudlagen lite då och då)
Två tyglar, ett par släta lägertyglar som används alltid typ. Ett par med stroppar, används vid ösregn. Gillar inte stroppar.
Tre bett ett svagt böjt med fasta ringar och ett 3delat bridong med fasta ringar, och ett vanligt tredelat med lösa ringar (som typ aldrig används)

Ca 5 grimmor (kanske fler som jag förträngt)

En Sensation bomlös sadel.
En pad till den bomlösa sadeln (ska köpa en till lite längre fram)
Två sadelgjordar, använder bara den ena.
En gelpad.
Stigbyglar.

Massa borstar, tre som jag använder mest (två natur och en syntet)
En hårskrapa (nästan viktigaste i ryktlådan)

Ett alldeles lagom långt dressyrspö, modifierat av mig själv. Mitt favoritspö!

Longerlina, som typ aldrig använts.
Betesbegränsare (aldrig använd, men bra att ha ifall om. En gammal stallkompis häst fick fång och den sommaren var alla betesbegränsare slutsålda och slut i fabrik. Gick inte att få tag på nånstans.)

Säkert en väldigt massa annat skit också som jag glömt :p:angel:

1 sadel m tillbehör
2 sadelgjordar
6 nylongrimmor
2 lädergrimmor
5 grimskaft
4 fleecetäcken utan hals
2 fleecetäcken med hals
2 par vikt boots
2 par "klockor"
2 uppsättningar (4st) transportskydd
2 hackamorebett
2 kompletta träns
3 huvudlag
3 extra bett
2 dressyrspö
1 longerspö
2 vintertäcken (1 m hals/1 utan hals)
1 regntäcke
1 flugtäcke
1 "uppställningsgrimma"
2 sadelpaddar
10 schabrak/vojlockar

Sadeln och tränset är dyra. Samt ett bett. Annars är det mesta medel. Det jag gillar köper jag :)

Men.. När fasen ska man inse att man har aldeles för mycket onödigt skit? ;)

Tre sadlar
Nio träns med tillhörande bett
Schabrak, kanske 10 st.
Medicinska vojlockar 3 st
Några fårskinnspaddar
Några paddar som lyfter i fram, lite olika sorter
Regntäcken två, ett utlånat
Fleecetäcken, ett med hals ett utan
Tre grimmor med tillhörande grimskaft, en i läder
Skyddsboots, fyra st
Viktboots två st.
Transportskydd fyra st.
Flugluvor fem stycken
Tre lådor med borstar, salvor och smörjgrejs
En sjukvårdslåda
En tömkörningsgjord
Reflexer i massor
Tre spön
Fyra fleecelindor
Fyra paddar (till lindorna)
Klippmaskin
Två betesreducerare

Skyller på att jag har två hästar, att den ena är tre år och eg bara har en egen grimma, flugluvor och en betereducerar (behövs inte men man vet ju aldrig). :P

Ingen aning om vad som 'brukar' sägas. :)

I vårt stall använder vi alltid handhästgjord, både till unghästarna och 'vanliga' ridhästar som bara följer med som handhäst. (så det finns ju som jag kan låna, men jag är så nojjig att jag ska råka ta sönder något att jag hellre köper egna saker)

Däremot i stall jag stått förut har det använts en sån inspänningstygel (sån där med en gummiring mitt i liksom) som fästs i sadelgjorden och sen i handhäst. Det kan jag tycka verkar farligt. Eftersom handhästen sitter fast i sadeln och i min tanke kan den ju dra sadeln helt åt skogen. I handhästgjorden är ju själva gjorden fristående och berör inte ryttaren på samma vis.

Och tex min tant som handhäst, fungerar inte om man håller i ett grimskaft. Min tant tycker att man kan gå vääääldigt långsamt och sitter ingen på ryggen behöver man icke röra sig alls. Vi har testat med löst grimskaft vilket lett till att man nästan ramlar av och vrider armen ur led för hon är så långsam. Sitter hon fast i gjorden så går hon.
Om nu nån förstår hur jag menar så här på morgonen *semestertrött*

Men hur i hela friden får ni på både en sadel OCH en handhästgjord på den häst som rids ??
det har inte jag fattat ännu.....

Har hört flera som har handhästgjord på ridhästen men jag fattar faktiskt inte hur den får plats.....:confused:

Ang handhästgjord:

Jo, det är väl så det görs för det mesta, ivartfall på Island/av islänningar.

Här i Sverige har jag dock hört flera som säger de har den på ridhästen samtidigt som de rider, vilket jag inte riktigt fattar hur det går till...:confused:

Jag har ännu inte haft någon lämplig häst att ens ha en handhäst på då min huvudsakliga ridhäst har varit en hingst och de andra ston ,)

Men jag har använt handhästgjorden tex som hjälp att flytta flera hästar från ett bete till ett annat......tar ledarstoet i grimma och leder, sätter fast en gjord på henne och binder unghäst i tex.
Och likadant med ett till äldre sto så får jag med mig 4 på en gång varav 2 kanske inte är så ledvana att de följer med enkelt....men fastbundna går det utmärkt :)

eller att flytta sto med föl en längre sträcka, från bete och hem för betäckning.

Så har jag hittills använt handhästgjorden, aldrig sittandes på en häst jag rider dock....

Som grundutrustning har jag:

1 lädersadel
1 syntetsadel
1 billig "inridningssadel"

2 vojlockar
2 schabrak
1 sadelunderlägg

1 reflexländtäcke

2-3 träns
några olika bett (mässing, svartjärn, 2 delade och 3 delade samt ett Bombers Bit )

Sen har jag en hel hög, alltför många, olika fleecetäcken, regntäcken, vintertäcken, ländtäcken osv....

Har haft så många olika hästar genom åren så har inte koll på vad som finns eller vad som behövs och används ;)

Just nu håller jag oxå på att "samla" på mig westernutrustning då jag har börjat med det igen oxå, parallellt med islandshästarna :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
574
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 402
Senast: Reville
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 062
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar