Utrustning samt vikt/längd.

K

Kirabell

Hejsan alla distansare! Helt grön i distans jungeln som jag är kommer här en hel drös med frågor på en gång.

Jag ska imorgon iväg igen och provrida ett helt underbart litet arabsto på 152 cm i mkh för andra gången, själv är jag 164 lång och väger 52 kg. Eftersom det är ett par år sedan jag red mindre hästar och nu bara är van vid mitt stora sto, lite grövre hlb på 165 så kände mig mig lite stor, om inte annat lite lång men det är möjligt att det bara är en vanesak. Är jag för lång/tung för henne att i framtiden orka med mig på ryggen längre distanser, dvs. 80, 120 el. 160 km.?

Sedan till sadelbiten, just nu har jag en passier optimum dressyrsadel till mitt halvblod, bommen i den är formbar annlägningsytan är ca. 50 cm +/- 1cm max och viktigen ligger på 7,5 kg. den kostade 27,500.- ny för 1,5 år sedan så det känns väldigt oekonomiskt av mig att nu skaffa en häst om inte kan ha sadeln (även om jag självklart inte går efter det) och jag fullkommligt älskar den, finns det någon chans att den kan passa arab stoet efter att bomvidden är ändrad och sadeln omstoppad? Eller är den för tung och för klumpig/stor för henne?

Överhuvudtaget med sadlar till distanshästar och då framförallt araber eftersom det är vad som kommer gälla mig, vad kan rekomenderas förutom bomlösa? Vilka engelska sadlar fungerar bra för distans? Rider man bäst i hopp eller dressyrsadel under ritten? Av de bomlösa varianterna, vilken är att rekomendera till en arab?

Vilka skydd brukar ni rida med under distansritterna? Hur är det men vanliga neoprenskydd typ av eskadron variant? När de sitter på så pass länge?

Väntar nyfiket på svar. /Elisa
 
Sv: Utrustning samt vikt/längd.

Är det ingen som har lust att besvara mina mina frågor och stilla min nyfikenhet? :bump:
 
Sv: Utrustning samt vikt/längd.

Hej!!

Du är absolut varken för lång el tung för denna hästen, har du kollat på oss som rider distans?? Jag själv e ca 173 lång 68kg o har ridit allt från ponny till 160cm på distansritter utan problem.

Många fullvuxna karlar rider o tävlat araber.

Jag rider själv i engelsk sadel på en av mina och skulle rekomendera dressyrsadel då den stödjer din sits genom ritten. Jag har prövar lite olika märken men skulle säga att du skall gå på en dressyr med inte allt för stora knä bossor då de efter ex antal mil blir för jobbigt för dina knän.

Lycka till.
 
Sv: Utrustning samt vikt/längd.

Angående vikten så på internationella ritter så är det minimi vikt 75kg. Det finns ponnyer som gått 160km med den vikten så det är nog inga problem.
 
Sv: Utrustning samt vikt/längd.

Som övriga skrivit så är din vikt och längd inga problem.
När man börjar rida distans går det utmärkt att använda vanlig engelsk sadel. På lite längre ritter är det bättre med en bredare anläggningsyta än vad som är normalt på en ex dressyrsadel. Engelska distanssadlar har oftast bredare bossor än dressyrsadlarna. Men fungerar sadeln man rider i så behöver man inte byta.
// Linda
 
Sv: Utrustning samt vikt/längd.

Tack för svaren, hur är det då gällande utrustningen?

Jag har hittat en bomlös sadel jag gillade på Stall vrås hemsida, Barefoot London dressyr, vad tror ni om den?
 
Sv: Utrustning samt vikt/längd.

Hej

Jag har ridit både hemma o ritter i olika bomlösa sadlar och e de bomlöst du vill ha tycker jag utan tvekan att FreeForm:en e den bästa. på långa ritter behöver du som ryttare mer stöd än man kan tro och jag tycker de övriga bla BF e som stora soffor. Ja måste dock hålla med dig om att den london du kikat på såg vettigare ut. Men jag tror att du skulle fastna för FF om du fick en chans att pröva den!!

MVH
 
Sv: Utrustning samt vikt/längd.

Har du möjlighet så prova så många olika bomlösa sadlar du kan komma över. Alla har olika smak och tycke. Vad som passar oss, gillar kanske du inte alls.
// Linda
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 561
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp