Utrustning för att filma träning

Migo

Trådstartare
Jag har planer på att filma mycket av småttingarnas vallningsutbildning i vinter/vår, och börjar nu kika på olika kameralösningar. Är ensam så kan tyvärr inte be någon filma. Passen är mellan 5 -15 minuter långa, och filmen behöver vara högpplöst men inte nödvändigtvis full 1080p.

Träningsplanen är ca 25*25 meter, så det behövs antingen vidvinkel eller någon typ av automatisk panorering. Drönare vore ett fantastiskt komplement men jag misstänker att det inte ryms i budgeten...

Vad som finns tillgängligt är en Canon EOS 7D med fullhögt trebensstativ. Till den har jag ett kitobjektiv på 18-55 och ett 70-300. Inget som täcker hela banan utan att man blir en liten prick i periferin alltså...Utöver det har jag en mobiltelefon med stativ.

Jag har provat att filma med actionkamera för några år sedan, men upplevde att den extrema vidvinkeln gjorde det hela lite "sjösjukt". Det var ju många år sedan och en rätt billig kamera, tror ni det blir bättre med moderna/dyrare alternativ?

Vad använder ni när ni filmar er träning?

Det beror nog på vad du ska ha filmen till? Är det "reklam", till kommande valpköpare eller liknande?
Jag hade en "dyrare" variant av filmkamera som jag använde när jag filmade mig själv när jag red.
Men då gjorde jag så att jag satte den så att jag fick med halva ridbanan, normal stor. Men fick sätta den på ett visst avstånd, funkade för mig, men jag hade inte visat det för någon annan. Det tog inte lång tid innan jag visste var jag fick hålla mig för att synas i bild.

Drömmen hade ju varit en Pixio.

Det beror nog på vad du ska ha filmen till? Är det "reklam", till kommande valpköpare eller liknande?
Jag hade en "dyrare" variant av filmkamera som jag använde när jag filmade mig själv när jag red.
Men då gjorde jag så att jag satte den så att jag fick med halva ridbanan, normal stor. Men fick sätta den på ett visst avstånd, funkade för mig, men jag hade inte visat det för någon annan. Det tog inte lång tid innan jag visste var jag fick hålla mig för att synas i bild.

Drömmen hade ju varit en Pixio.
Ja, filmen ska användas i marknadsföringssyfte och som instruktionsmaterial på kurser och föreläsningar, så den måste hålla viss kvalitet. Tror tyvärr att det blir för stort avstånd om jag ska montera en vanlig kamera så hela banan syns, det är detaljer i kropsspråk hos får och hund som behlver synas. Ska kolla upp Pixio!

Det blir ju mer jobb men å andra sidan noll investering (ständiga rävsaxen :angel:), men en möjlighet är väl att filma samma sak flera gånger? Helhetsvy, detaljbilder. Eller rigga mobil + videokamera för varsitt uppdrag, och kör samma träning flera gånger (du har ju flera hundar :D) men kanske från olika vinklar?

Jag fattar att du kommer att missa saker och gräma dig över att något intressant inte kom med på film, men det händer nog egentligen alltid oavsett hur bra utrustning man har - andra får är i vägen, alla är vända med rumpan till när något händer, osv... Om en av kamerorna körs av dig (i hand eller monterad på huvudet) så kan du nog fånga ganska mycket ändå, så kameran på större avstånd visar storyn och kameran du har visar detaljerna?

Det blir ju mer jobb men å andra sidan noll investering (ständiga rävsaxen :angel:), men en möjlighet är väl att filma samma sak flera gånger? Helhetsvy, detaljbilder. Eller rigga mobil + videokamera för varsitt uppdrag, och kör samma träning flera gånger (du har ju flera hundar :D) men kanske från olika vinklar?

Jag fattar att du kommer att missa saker och gräma dig över att något intressant inte kom med på film, men det händer nog egentligen alltid oavsett hur bra utrustning man har - andra får är i vägen, alla är vända med rumpan till när något händer, osv... Om en av kamerorna körs av dig (i hand eller monterad på huvudet) så kan du nog fånga ganska mycket ändå, så kameran på större avstånd visar storyn och kameran du har visar detaljerna?
En kombo av hjälmkamera och översiktsbild kanske vore nått ja! Tyvärr är det inte alltid så lätt att göra om "samma sak" flera gånger, det jag vill få fram är reaktioner på kroppsspråk - både hund, får och förare- och såna situationer är inte så lätt att återskapa.

En kombo av hjälmkamera och översiktsbild kanske vore nått ja! Tyvärr är det inte alltid så lätt att göra om "samma sak" flera gånger, det jag vill få fram är reaktioner på kroppsspråk - både hund, får och förare- och såna situationer är inte så lätt att återskapa.

Nej, jag förstår det! Men jag tror (efter att ha slitit mitt hår med liknande) att man lite får acceptera att saker inte kommer med. Det är alltid något helt perfekt som man bara måste visa - men som kom i helt fel vinkel/en plastpåse blåste över linsen/batteriet dog/något... Vi sysslar ju inte med samma typ av träning, men inte heller med hundar med sociala problem får man ju en andra chans att göra om samma sak för att få med en reaktion på film. Men för det mesta finns det något annat med på filmen (eller man får med något liknande med en annan hund en annan gång), bara man släpper det där "perfekta" som man grämer sig över inte kom med.

Det största jobbet med filmerna är ju tyvärr efteråt, det går förhållandevis snabbt att filma men sen ska det klippas, pusslas, zoomas, saktas ner, osv. När man gör det jobbet kan man ofta pussla ihop en informativ poäng av flera olika filmer - för en själv ser det konstigt ut eftersom man vet vad som inte är med/inte hänger ihop, men för den som ska se filmen spelar det inte så stor roll oftast. De behöver se ett exempel, och det spelar nog inte så stor roll om det illustreras av flera olika hundar i olika situationer.

Jag tror att kamera typ gopro (fäst på bröstet för att få mindre rörelse i bild?) och en kamera fäst på avstånd. Kameran på dig fokuserar på hunden och kameran på avstånd för att kunna se ditt kroppsspråk och i viss mån även hunden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka