Utökad B-behörighet uppkörning

Hellez1

Trådstartare
Undrar om det är någon som kört upp för utökad B-behörighet? Jag planerar att göra det för att få haka på min transport bakom V70 som får dra ynka 1200 på B kort. Är det ok att köra till och från uppkörningen? Från borde ju inte vara något problem om man klarar uppkörningen. Och hur gör man med lasten? Jag måste lasta släpet med minst 375 kg, vad ska man lasta med?!?
 
Sv: Utökad B-behörighet uppkörning

Nej, du får inte köra till uppkörningen eftersom det är en kombination som du inte har körkort för. Du får be någon annan att köra dit (antingen med annan bil som får dra släpet och du kör din egen bil eller en person med utökad B-behörighet eller BE-kort).
Från uppkörningen får du köra om du har blivit godkänd.

Ska du lasta i din hästtransport? Hö- eller halmbalar? Lastpallar? Betongplattor? Fodersäckar? Det är alternativ som är lätta att säkra genom förstängning.
 
Sv: Utökad B-behörighet uppkörning

*kl*

Hakar på med en fråga jag funderat på....

Spelar det någon roll vad för slags släp man kör upp med?

Kan man välja ett enkelaxlat även om man kommer att köra dubbelaxlat senare?
Det är väl enklare att backa med enkelaxlat?
 
Sv: Utökad B-behörighet uppkörning

Körkortsportalen ger svar på alla frågor.
---
Vilka fordonskrav gäller vid prov för utökad B?
Körprovet ska genomföras med en lämplig personbil eller lätt lastbil med en tjänstevikt av lägst 1 000 kg och en totalvikt av högst 3 500 kg samt ett släpfordon med totalvikt över 750 kg. Bilen ska ha godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena. Sökanden ska själv tillhandahålla en sådan fordonskombination.

Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim och vara utrustad med huvudstöd för framsätena. Bilen ska vara utrustad med kopplingspedal och växlas manuellt, om sökanden inte innehar körkort med behörighet B med villkor om begränsning till automatväxlat fordon. Med automatiskt växlat fordon avses en bil utan kopplingspedal där växling sker automatiskt.

Släpfordonet ska vara lastat till minst halva maximilasten. Släpfordonets lastutrymme ska ha formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används. Lasten ska vara förankringsbar och av styckegodskaraktär.

Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg.
---
http://www.korkortsportalen.se/kont...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/
 
Sv: Utökad B-behörighet uppkörning

Nu har jag ju BE men kan tänka mig att samma gäller. Du ska köra upp med ett tungt släp. Finns inte så många enkelaxlade som är tunga ;)
 
Sv: Utökad B-behörighet uppkörning

Hett tips från coachen är: kör upp med körskolans ekipage. Skitsvårt att få till allt privat tyckte jag. Antingen hade jag ingen bil som fick dra tungt eller så fick jag inte tag i tilltäkckligt tungt släp. Sedan var de petnoga med lasten. Och som någon redan skrev, det måste vara en person med behörighet som kör ekipaget till uppkörningen. Ska tillägga att jag har BE, så det kan ju skilja något.
 
Sv: Utökad B-behörighet uppkörning

Tack för alla svar. Då var det som jag misstänkte, att jag måste hitta någon med tex. BE-kort som kan köra dit (och hem om man inte klarar sig...)

Funderar faktiskt på att köra upp med körskolekipage. Har en ekipage (bil och släp) som kräver utökad B, men tyvärr är bilen automat och jag måste hitta en manuell. Och så var det lasten som ska fixas. Och så då någon med BE-kort som kan köra dit mig... Känns som det blev många problem att lösa och om inte körskolan tar hutlöst betalt så kan det vara värt det att slippa tänka på det.

Till Monterose: visst finns det ekipagelösningar där man kan köra enaxlat. Jag har tex en Volvo V70 (får dra 1 200 kg på B-kort) och en enaxlad Kylingekärra med totalvikt 1 300 kg. Dvs jag behöver ta utökad B-behörighet för att få köra mitt ekipage och borde alltså få köra upp med det.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 427
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
1 040
Senast: Messy
·
Hästmänniskan Ni som har kört upp för utökat B-kort och använt er av hästtransport, vad har ni lastat med och hur har ni förankrat lasten? Jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 323
Senast: Messy
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp