utlåtande om exteriör

ishorses

Trådstartare
Vad tycker ni om hästens exteriör och hans tölt?

3559404_orig.jpg

Senast ändrad:
Sv: utlåtande om exteriör

Helt omöjligt att säga utifrån denna bild!

För att göra ett utlåtande om en exteriör behöver hästen vara korrekt uppställd. Tölten är i otakt, framtung och hästen ser något ihopdragen ut. Skulle hellre vilja se en mer avslappnad form där hästen jobbar bättre och mer "ihopsatt" i överlinjen. Ser i övrigt ut att ha en ganska stort steg!

Jag antar att det är en saluhäst.
Om du tilltalas av vad du ser på bilden överväg köp, annars låt bli.

Mycket mer än så kan man inte säga utifrån en (ögonblicks)bild.

Det skulle ju inte jag då, titta på genomtrampet i framkotan på det ben som är i marken. Det kan bara ge problem.:crazy:

Jag tycker att det ser ut att vara en häst med stort steg (vilket ju premieras i tävlingssammanhang), men utifrån bilden ser den inte ut att vara så trevligt riden. Hästen töltar inte rent (travtakt), ryttaren hänger i stångbettet och hästen "går av på mitten" i stället för att bära upp sig korrekt och trampa inunder sig med bakbenen.
Med andra ord finns det nog en hel del att ta itu med om hästen är regelbundet riden på det här sättet.

Boj: Genomtrampet i kotan, är det en effekt av bristfällig ridning tror du, eller är det något som finns naturligt i hästens rörelsemönster? (Jag tar tillfället i akt att lära mig något nytt).

/Anna

Kan inte annat än hålla med, den vinkeln på kotan är inte något att sträva efter.
Vill också gärna höra ditt utlåtande om orsak/verkan på detta.
Några kallar detta för "veka" kotor, stämmer det?

En framtung/felriden häst kan trampa igenom mer pga mer vikt på framdelen, men i allmänhet är en så pass genomtrampad kota och felaktig vinkel något som kommer sig av hästens naturliga rörelsemönster och exteriör. En häst med höga kotor eller som trampar igenom har en ökad benägenhet till bla förslitningsskador.

+ 1 på det, man skulle i ett sådant fall kunna lindra med hjälp av en bra hovslagare men det tar fortfarande inte bort grunden vilket ligger i exteriören från början. Sedan måste man som ryttare vara oerhört noga med att rida hästen korrekt, kan man klara det så visst men jag skulle aldrig chansa för så duktig är ju inte jag.

Håller med tidigare talare. Hästen ser ut att ha ett stort steg och kan säkert bli riktigt fin, men är på bilden framtung och travtaktig och trampar igenom kotan på ett oroväckande vis.

I övrigt är det svårt att säga så mycket mer om exteriören utifrån bilden.

Spinner vidare på det här med kotan. Ser ju själv att det inte ser bra ut, men hur pass mycket är det ok att kotan trampas igenom eller hur man säger? Någon som har en bild på vad som anses som okej mycket och mer hållbart?
Vad är optimalt? Och hur pass mycket plus och minus kan man acceptera?

Det skulle jag också vilja veta! Såg bilden och undrade just över det men hittade inte några bra svar på vad som är "ok" när jag letade runt...

Hittar inte några direkt bra bilder, men några som beskriver olika typer iafll.
I grund och botten vill du ju ha en kota som sviktar, så hästen sviktar i steget. Det kan vara lika illa med en för rak kota, som en för genomtrampad eftersom du tappar svikten och stötdämpningen i rörelsen. Detta kan leda till förslitningar. En vek kota är ofta lång vilket gör att den sviktar för mycket och "trampar igenom" som man säger. Vinkeln mellan hov och skenben blir dålig helt enkelt vilket påfrestar senor och ligament.
http://pelleeen.blogg.se/images/2011/fdhfdh_126285888.jpg

Som sagt så kan du rida en häst till sämre och bättre rörelser utöver vad den har naturligt. En tung häst som rids med för mycket vikt fram kan trampa igenom mer fram som en konsekvens av felridningen. Rider du hästen bättre kan du även komma undan en del av risken med de veka kotorna.

Tycker man ser dåliga, högre kotor oftare på storhästar än vad du gör på ponnyer och ex islänningar.

Vad jag anser är: veka framkotor
http://www.tidningenridsport.se/Global/Bruksprovshingstar/Cover%20Boy%20S.jpg
Veka kotor runt om:
http://www.tidningenridsport.se/Global/Bruksprovshingstar/Silber%20Sky%20F.jpg
Väldigt veka och genomtrampade bakkotor (kan svära på att de kommer att ge problem..)
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQsto3PXq4LdCzrIrDQx7xZPrwIt43rEQhcHJL-nfoeYGH7bkgN7hU-sWfh
Något för raka kotor
http://gabriellalynghed.blogg.se/images/2012/casilius_192073687.jpg
Långa kotor där vinkeln skulle kunna förbättras med bättre hovvinkel
http://www.hovslagarkliniken-vollsjo.se/arb.8%20okt%202010.jpg

Senast ändrad:

Detta om kotan var väldigt intressant att läsa, lite oroväckande dock.
Har precis köpt hästen och inte ridit honom än men är medveten om att han går en el del på framdelen och det kommer ta ett tag innan han kan bära upp sig på ett korrekt sätt.
Han har bara varit "riktigt" tränad på island i 6 månader..
Ska kolla med hovslagaren imorgon om han kan göra nåt med skoningen..

Kan du ta en närmare bild på hovarna? Om det inte är bilden som luras så ser de ju inte särskilt trevliga ut. :o

Ne hovarna är inte bra men dom ska fixas imorgon.
Kan ta en bättre bild på kotorna..

Grattis till den fina hästen! På vänster ser hoven inte kul ut lite näbbformad och låg i trakten, tycker höger ser bättre ut.
Hoppas Hovis kan hjälpa er!

Yes hovslagaren kunde hjälpa mig :) och han tyckte även att benen var väldigt "rena" och fina :)
Han såg att kotorna var lite veka men tyckte inte vi behövde göra nåt åt det, iaf inte nu. Med rätt träning trodde han att det inte skulle bli ett problem.
Man kan även sätta in en "ringsula" eller vad det heter som dämpar det lite.
Men det tror jag inte att man får tävla på..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?