Utläsa ensilageanalysen?

P

popeye

Vad är den optimala torrsubstanden, hur vet jag vad som är bra och dålig? Hur mycket protein vill man ha?
Fick analysen på ensilaget idag, och fick höra att det var dåligt med protein i det. Jag ä'r för okunnig för att kunna utläsa något av analysen, är det något mer jag borde tänka på när jag gör hästens foderstat?
Det handlar om en halvblodsvalack på 10 år som är normal mot svår att få hull på.

Torrsubstans 62%
Smältbart råprotein 18 g/kg
Energi 5,7 mj
Kalcium Ca 1,4g/kg
Fosfor 1,1 g/kg
Magnesium 0.5 g/kg
Kalium 10.3 g/kg

Han får 10 kg ensilage,
1,5 hg havre
1 kg morötter
1,5 kg Dynavena Activ 50

Bör jag lägga till något mer?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utläsa ensilageanalysen?

Vill du alltså ha ett förslag på foderstat? Jag vet inte vad Dynavena innehåller men tycker det ser ut som för lite silage och för lite protein. Måste du ge Dynavena och havre eller kan du tänka dig andra fodersorter?

*puttar upp*
Då jag har samma hösilage är jag också intresserad av att veta om min häst ska ha mer eller mindre av ngt.
Har ett 11-årigt halvblod, ca 600 kg, relativt lättfödd. Tränar o tävlar dressyr på St Georges-nivå.
Får idag:
11-12 kg hösilage
2,5 kg guldhavre
0.5 kg betfor
+ linfrö (1-2 ggr i veckan), mineraler, olja o salt.

Har lucern (hackad strå) hemma, bör jag lägga till det?

Tacksam för svar!!

popeye skrev:
Jag ä'r för okunnig för att kunna utläsa något av analysen, är det något mer jag borde tänka på när jag gör hästens foderstat?

Hur mycket väger hästen?
Hur mycket arbetar han per dag?
Kanske kan räkna lite, jag använder också Dynavena.

Är värdena per kg foder eller per kg torrsubstans?

Om vi säger såhär, kvoten mellan MJ och Smrp (alltså smältbartråprotein/energi) bör vara minst 6.

Det är väl ett enkelt svar på "hur mkt protein man vill ha i fodret".

Mer kan man inte räkna ut utan att veta mer om din häst, då kan man räkna ut hans specifika behov och se hur likt det är mot vad du ger honom nu och sedan får du matcha hans behov "på pappret" med dina erfarenheter och ditt öga. Så börja med att svara på Tölvas frågor.

Kan ju säga att kvoten smpr/mj på ditt hösilage är 3,15. :crazy:

Hästen väger 480 kg och tränas varje dag, varav 2 ggr lite hårdare.
Dynavena active 50 innehåller
Energi 14,3 MJ.
Råprotein (smältb): 104 g.
1 lit = 500 g

I början av dessa foderproblem (började för ca 1 månad sedan, stallbyte) var han väldigt lös i magen och ibland bara rann det vatten ur honom. Sen började vi med dynavenan och märkte tydlig förbättring.
Vi fick höra av dynavenas foderrådgivare att hon tyckte att vi skulle ge mer protein, så efter det har vi gett 250 ml soja.
2 dagar efter det så fick hästen kolikkänningar ville rulla sig och åt ingenting.
Var ute och promenerade med honom i 80 min och han piggade på sig, släppte några högar och fick betfor med mycket olja, och så massa hö. Dagen efter var han bra, men sedan började det idag igen. Var ute och promenerade, och ger honom nu bara betfor som kraftfoder. Gjorde ett "bajstest" som jag läste om här på buke, för att se om det var sand i avföringen, men det var inte felet heller.

Vad ska jag göra? Är det fodret som är boven, eller dricker han för dåligt? Ringde veterinären, men han tyckte att jag skulle avvakta och hålla koll. Kan man rida som vanligt?

Nu får han alltså 12 kg ensilage och 1 l betfor, men skulle gärna vilja ge honom mer kraftfoder?
*panik*

Du kan ju räkna själv på http://hippocampus.slu.se under Hästens foder - foderstatsprogram. Där fyller du i värdena för ditt ensilage och på Dynavenan. Vissa vanliga fodermedel som havre och betfor finns redan värdena automatiskt så det är bara att fylla i hur mycket.
Pröva att räkna på det själv! :smirk:

Men annars kan jag ju säga att din foderstat innehålelr väldigt lite protein. Du måste tillföra det på något sätt! Det kan ju hända att han reagerade på sojan och därför kanske det vore bättre att ge Krafft protein. Lusern och Nya Krafft groov är ju också bra men ger inte tillräckligt med protein i det här fallet.
Tyvärr blir det DYRT när man har ett dåligt grovfoder! :crazy:

Du skulle nog även kunna ge mer av ensilaget! 12kg motsvarar bara 7,5 kg i torrsubstans. (ca 9kg hö) Jag skulle öka till 13-15kg ensilage.

popeye skrev:
Nu får han alltså 12 kg ensilage och 1 l betfor, men skulle gärna vilja ge honom mer kraftfoder?
*panik*

Har du problem med KOLIK så är inte MER kraftfoder att rekommendera! :crazy: Men du menade utöver betforen?

jag menade sen, hur jag skulle fodra honom när vi kommit igång igen...uttryckte mig lite luddigt kanske.
Hur som helst hade jag veterinären ute idag och har nu fått ordinationer som ska följas.
tack ändå för hjälpen (?)

soja bör man vänja hästen vid långsamt eftersom det är så "starkt". Jag brukar börja med en matsked för att sen öka mer och mer (efter ungefär första veckan kan man öka mkt i taget).

Men vad är det för Soja? Olja eller vanlig soja? Oljan innehåller ju inget protein utan bara energi medan vanlig innehåller en sjuhelsikes massa protein.

popeye skrev:
Vad är den optimala torrsubstanden, hur vet jag vad som är bra och dålig? Hur mycket protein vill man ha?
Fick analysen på ensilaget idag, och fick höra att det var dåligt med protein i det. Jag ä'r för okunnig för att kunna utläsa något av analysen, är det något mer jag borde tänka på när jag gör hästens foderstat?
Det handlar om en halvblodsvalack på 10 år som är normal mot svår att få hull på.

Torrsubstans 62%
Smältbart råprotein 18 g/kg
Energi 5,7 mj
Kalcium Ca 1,4g/kg
Fosfor 1,1 g/kg
Magnesium 0.5 g/kg
Kalium 10.3 g/kg

Han får 10 kg ensilage,
1,5 hg havre
1 kg morötter
1,5 kg Dynavena Activ 50

Bör jag lägga till något mer?
Om värdena du anger på hösilaget är per kg foder så är det låga värden för både energi och protein, i synnerhet för protein. Hö/hösilage till häst bör ligga på 30-50 g smb råprotein per kg foder om man inte ska behöva ge enorma mängder grovfoder (bra i och för sig, men inte optimalt ur ekonomisk synvinkel). Energivärdet bör vara ca 7-8 MJ/kg foder. Nu är jag på jobbet och tar jag siffrorna ur huvudet, så det bästa är om du kan kolla i en bok om foder eller på www.hippocampus.se.

Senast ändrad:

popeye skrev:
Hästen väger 480 kg och tränas varje dag, varav 2 ggr lite hårdare.
Dynavena active 50 innehåller
Energi 14,3 MJ.
Råprotein (smältb): 104 g.
1 lit = 500 g

I början av dessa foderproblem (började för ca 1 månad sedan, stallbyte) var han väldigt lös i magen och ibland bara rann det vatten ur honom. Sen började vi med dynavenan och märkte tydlig förbättring.
Vi fick höra av dynavenas foderrådgivare att hon tyckte att vi skulle ge mer protein, så efter det har vi gett 250 ml soja.
2 dagar efter det så fick hästen kolikkänningar ville rulla sig och åt ingenting.
Var ute och promenerade med honom i 80 min och han piggade på sig, släppte några högar och fick betfor med mycket olja, och så massa hö. Dagen efter var han bra, men sedan började det idag igen. Var ute och promenerade, och ger honom nu bara betfor som kraftfoder. Gjorde ett "bajstest" som jag läste om här på buke, för att se om det var sand i avföringen, men det var inte felet heller.

Vad ska jag göra? Är det fodret som är boven, eller dricker han för dåligt? Ringde veterinären, men han tyckte att jag skulle avvakta och hålla koll. Kan man rida som vanligt?

*panik*
Är du säker på att hästen bara väger 480 kg? Det låter lite för att vara ett halvblod. Hur har du fått fram vikten?

Angående koliken så kan en del hästar reagera på soja, men då brukar det visa sig som svullnad i benen. Dessutom verkar det inte som om det var så mycket soja heller. Vet inte. Hade veterinären någon teori om orsaken.

Lös i magen kan en del hästar bli av hösilage om det är ganska blött, vilket ditt är. Dock brukar de vänja sig, men det finns hästar som inte klarar hösilage utan mår bättre på hö.

Alltså, hur kom du fram till att han väger 480? Det låter RUSKIGT lite tycker jag. Min häst (som är mindre än Poppe) väger ca 500-600 kg. Fast han är nog kraftigare i typen/benstomme.
Ett annat ex. är ett väldigt smäckert halvblodssto (hon är MKT smäckrare än din) och har inte överdrivet med muskler, hon väger 500 jämnt. :crazy:

Skulle tro att Poppe väger som min ungefär om inte något mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 994
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama