Utläkt senskada, halt igen

bonette

Trådstartare
Finns det någon som varit med om något liknande?

Min ponny fick en senskada för ett år sedan, på böjsenan, ingen allvarlig skada enligt veterinären och alltså ingen "bananformad" sena, utan en svullnad mitt på senan.

Blev ordninerad vila, och det har ponnyn gjort sedan dess.
Nu blev han friskförklarad för ett par veckor sedan och skulle börjas skrittas igång, men då till min stora fasa ser jag ponnyn trava i hagen och då är han halt igen, men då på det friska benet!

Han är inte blockhalt och har aldrig varit det heller, men det syns tydligt i traven att han ej går rent.

Ingen ny svullnad, utan torra fina ben, hovarna är är lika varma/kalla alla fyra.
Reagerar ej när hovlagaren klämmer med visitertång...vad kan det vara?

Har fått tid för besök på klinik men tänkte fråga här också i väntan på besöket hos veterinären, då jag är otroligt nojjig och alltid tänker det värsta.

Kan även berätta att detta inte är någon tävlingsponny utan en skogsmulle och han har aldrig innan senskadan varit skadad eller sjuk förutom bärrandsröta.

Snälla kan ni ge mig något hopp om vad det kan vara för fel !
 
Sv: Utläkt senskada, halt igen

Hästarna tenderar att överbelasta det friska benet när de har ont i ett annat så det kan vara det som är fallet här.
De försöker avlasta det skadade benet, det friska benet får mer belastning än normalt och vips så har du hälta på den friska benet.

Det är det enda jag kommer att tänka på sådär på rak arm men det finns säkert någon mer som har någon idé.
 
Sv: Utläkt senskada, halt igen

Han kan väl ha vrickat sig eller något, jättesvårt att säga.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 283
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 885
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp