Utgångar i lösdrift?

E

Engla

Jag har en liten lösdrift som är ca 5x10 m. Den är långsmal med en dörr i varje ände. Tanken är att det skall gå 6 hästar DAGTID i denna, skall alltså användas som vindskydd i rasthagen.

Nu börjar jag fundera över om jag verkligen skall använda båda utgångarna. Dels kommer det blåsa rakt igenom, dels vill jag inte att de skall galoppera rakt igenom om de leker och sen vill sambon ha lite utrymme som inte är lerigt utanför sin maskinhall (det är dock grusat och dränerat med matta och flera olika lager grus :smirk: så jag tror inte det blir lerigt).

Det som talar emot att stänga av ena ingången är att om alla 6 hästarna går in samtidigt kan någon bli trängd och skada sig.

Vilket skall jag välja?

Sv: Utgångar i lösdrift?

två utgångar! Annnars är det på tok för stor skaderisk, eller så törs de fem lägst i rang överhuvudtaget inte gå in. Förstås beroende på hur bra kompisar de är.

Jag har en liten lösdrift som är ca 5x10 m. Den är långsmal med en dörr i varje ände. Tanken är att det skall gå 6 hästar DAGTID i denna, skall alltså användas som vindskydd i rasthagen.

Nu börjar jag fundera över om jag verkligen skall använda båda utgångarna. Dels kommer det blåsa rakt igenom, dels vill jag inte att de skall galoppera rakt igenom om de leker och sen vill sambon ha lite utrymme som inte är lerigt utanför sin maskinhall (det är dock grusat och dränerat med matta och flera olika lager grus :smirk: så jag tror inte det blir lerigt).

Det som talar emot att stänga av ena ingången är att om alla 6 hästarna går in samtidigt kan någon bli trängd och skada sig.

Vilket skall jag välja?

Så många in och utgångar som möjligt är önskvärt. Vinden stoppar du med väl överlappad sk "köldridå". Lappa över mera än de rekommenderar i katalogen!

vår lösdrift är oxå lång/smal, fast mkt. större. vi har valt att ha en ingång/utgång på varje "kortsida" och en på mitten av ena långsidan för att ingen ska bli trängd (den gamla shettisen vågar inte gå in annars). vi har 2 shettisar, 1 D-ponny och 2 halvblod.

det har funkat bra, det är mest ena kortsidan och mittöppningen dom använt. vi har dränerat och mkt. grus (makadam under gruset) i öppningarna, den har hållt sig ganska ok. hela vintern trots att dom även har hösilaget i lösdriften och att vintern varit allt för mild.

Det låter VÄLDIGT litet för 6 hästar (om det är stora hästar?). Min lösdrift är 4*9 m, och det är precis lagom för två stora hästar. En vinter hade vi tre, men då vågade den tredje som var lägst i rang sällan gå in när de andra var där.

Då är vår lösdrift utformad med två stora 2,5 m öppningar på ena långsidan, samt en smal öppning högst upp på motsatta långsidan, så att det inte ska dra in snö.

Så jag skulle nog rekommendera en stor öppning på ena långsidan, och en på ena kortsidan.

Här är en dålig bild där man ser en del av ena öppningen samt öppningen högst upp på motsatta långsidan.
lsdrift.jpg

En möjlighet för att låta hästar som är låga i rang få komma in, är att dela av lösdriften, så det finns olika utrymmen. Det brukar uppskattas av de som inte vågar gå in annars.

Som andra sagt, två dörrar. Det behövs om alla ska våga sig in.
Ska den dessutom bara användas dagtid och inte som viloplats så gör det ju inget att det blir lite drag.

En möjlighet för att låta hästar som är låga i rang få komma in, är att dela av lösdriften, så det finns olika utrymmen. Det brukar uppskattas av de som inte vågar gå in annars.

Det är ju en lösning. Men är ligghallen bara 5*10 för 6 hästar, tvivlar jag på att det är nån bra lösning. Nu har vi ju dock inte det problemet mera, då vi bara har två hästar, som kommer väldigt bra överrens (för ett par timmar sedan låg båda totalt utslagna inne i ligghallen:p).

Men 5m*10m = 50 m2. Det räcker för 50 / (6.0 * 0.80) = 10.4 fullvuxna islandshästar (mankhöjd upp till 1.40 ger minimimått på 6 m2 per häst i individbox)

Jag bygger själv en ligghall som kommer att vara godkänd för 16 hästar på ca 80 m2. I praktiken kommer runt 10 hästar att befinna sig med denna ligghall.

50 kvm räcker till sex stora hästar på mkh över 1.70. Men då är man på minimimåttet ungefär.

Det fiffiga med ordentlig lösdrift är att ligghallen aldrig begagnas av speciellt många hästar i taget - det finns liksom så mycket annat kul att göra med hästkompisar och i terrängen.

Nu har jag då erfarenhet av bara en grupp på tre hästar (till lösdriften hör en hage på ca 0,5 ha med skog och lite öppnare mark). Och då var det så att när de två ranghögsta var i ligghallen, stod den tredje utanför - för den ville ju ändå vara nära dem. Sen när de två bestämde sig för att gå upp i skogen och pyssla med annat, eller äta från höhäcken som står en bit bort, så följde ju den tredje med dit.

Men det funkar säkert bättre med en större grupp hästar, då delar de ju upp sig i smågrupper som rör sig lite olika under dagen.:idea:

Nu har jag då erfarenhet av bara en grupp på tre hästar (till lösdriften hör en hage på ca 0,5 ha med skog och lite öppnare mark). Och då var det så att när de två ranghögsta var i ligghallen, stod den tredje utanför - för den ville ju ändå vara nära dem. Sen när de två bestämde sig för att gå upp i skogen och pyssla med annat, eller äta från höhäcken som står en bit bort, så följde ju den tredje med dit.

Men det funkar säkert bättre med en större grupp hästar, då delar de ju upp sig i smågrupper som rör sig lite olika under dagen.:idea:

Det är därför det är så fiffigt att dela av lösdriften, så de kan stå inne, intill varandra, utan att känna sig bortmotade.

Så funkar det hos oss också. Ibland går ponnyn in och ställer sig själv medan de stora är och pysslar med annat, men oftast vill han ju vara med dem. Vi löser det med att ta in honom på stall nu nattetid så han slipper undan knotten och myggorna - de stora går ju in i lösdriften och vilar sig från insekterna mellan varven.

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 685
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur