Utfodring vid "höstbete"

J

Jagochminvitaponny

Hej!
Min ponny ska gå ut i en hage på ca 30 ha tillsammans med 4 andra hästar. Hon är i en bra kondition, tränas ordentligt, perfekt i hullet. Jag skulle vilja ha kvar med samma storlek på magen som hon har nu, så gott det går iallafall. Hagen är ett jättestort naturbete och gräs finns det gott om. Hästarna ska vara inne på natten och kommer in någon gång mellan 16-18 och ut runt klockan 8. Nu får hon lunch och eftermiddags hö, vilket jag kommer sluta ge. Men hur mycket ska man ge henne i morgon och kvälls påsarna, samt hur mycket krafftfoder!? hon får nu 8 kg hösilage om dagen, ½ kg havre och mineraler.

Min fråga är hur du skulle ha utfodrat din häst i detta läget! ?

Tacksam för alla svar! :rofl:

Sv: Utfodring vid "höstbete"

Magen kommer förmodligen bli lite större eftersom det blir stor mängd gräs i magen som måste få plats. Däremot blir den knaske inte så mycket fetare i övrigt, och magen är iprincip bara tillfällig medan hästen är mätt. Någon jättekula borde det inte bli, men lite grann.

Det är ju svårt att veta hur mycket det är i gräset nu, men jag skulle nog se det som att hästen får ett ganska proteinfattigt hö. Så jag skulle nog så sakteliga införa lite mer protein i kvälls och morgonfodret. Tex lite lucern på kvällen, antingen hack eller pellets. Och något kilo hö, alternativt en större mängd lucernhack för natten. Havren och mineralerna skulle jag nog behålla som de är. Inför alla fodermedel försiktigt, och tänk på att jag inte vet något om vad det är för häst och vad den har för behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: Hello
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 344
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 437
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 040
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna