Utfodring bete

Beelly

Trådstartare
Hej!

Min d-ponny, new forest, går på bete dagtid mellan 8-20, alltså 12 timmar (står uppstallad under nätterna pga exem). Till kvällen får han 3 kg hösilage att tugga på under kvällen. Ska tilläggas att han står på halm och ALLTID har mycket och fräscht halm i boxen att tugga på!
Han är otroligt lättfödd och har blivit ganska tjock, därav att jag sänkt högivan från 8 kg om dagen innan betet till 3 kg nu när han är går på bete. Ca 80 i ts (alltså som hö).
Utöver detta får han 0,5 kg Krafft mash om dagen för att underhålla hans exem! Han väger ca 400 kg och rids normalt.

Frågan är nu om ni tycker han får för lite hösilage?
 
Om han blivit tjock så får han knappast för lite. Min går på gräs 10 timmar och får i stort sett bara halm inne. Då håller han vikten hyfsat.
 
3 kg ensilage plus bete till en ponny??!!
Behovet är antagligen mindre än dagsbetet, så några tre kilo behöver den inte. Möjligen 3 korslagda halmstrån när den kommer in. Akta dig för fång!
 
3 kg ensilage plus bete till en ponny??!!
Behovet är antagligen mindre än dagsbetet, så några tre kilo behöver den inte. Möjligen 3 korslagda halmstrån när den kommer in. Akta dig för fång!

Det är precis därför jag frågar.. Han får hösilaget i slowfeeding nät. Ska jag helt enkelt inte ge honom någonting på nätterna förutom hans mash när han kommer in då? Eller ska jag hänga upp lite halm i nätet istället kanske?

Om han blivit tjock så får han knappast för lite. Min går på gräs 10 timmar och får i stort sett bara halm inne. Då håller han vikten hyfsat.
Står din på halm i boxen? Eller den kanske står på något annat strömedel och får halm som fodergiva?
 
Lite halm vid insläpp låter vettigt.
Behovet för en ponny är många gånger så litet att det är bättre med fri tillgång till halm och riktigt magert bete.
Så det är skillnad på bete och bete, men ett trimmat bete med riktigt gräs kan vara förödande för en vanlig ponny.
 
Om din häst börjar bli fet så sätt på honom en betesreducerare på betet. Att låta en häst bli fet är aldrig någonsin okej. Din häst måste självklart kunna äta något på natten för att stå utan mat i 12 timmar kommer göra att risken är stor för både kolik och magsår.
 
Juste, ska läggas till att det är naturbete - alltså ganska magert..
Vet inte riktigt hur jag ska banta honom nu heller.. Han börjar ju gå ner i vikt, men kanske betesreducerare på dagen och lite hö vid insläpp? Han har ju som sagt halm i boxen (som strömedel) är dock rädd att han inte äter av det.. Jag har nog aldrig sett honom stå och tugga på det iaf. Ska jag kanske blanda in halm i höet och ge i slowfeedingnätet?
 
Låter som höt+mashen skulle räcka! Dessutom bete, nej

Så hur ska jag göra? Han "måste" gå på bete eftersom vi bara har 4 hästar och de går två och två i sommarhagarna och ingen annan vill flytta sin häst.. Jag håller på att letar efter stallplats någon annanstans så att han förhoppningsvis kan gå i en betesfri hage istället..
 
Så hur ska jag göra? Han "måste" gå på bete eftersom vi bara har 4 hästar och de går två och två i sommarhagarna och ingen annan vill flytta sin häst.. Jag håller på att letar efter stallplats någon annanstans så att han förhoppningsvis kan gå i en betesfri hage istället..
varför räcker inte bete? blir han jättesmal så ger du mera på natten av höt och/eller mash. halm har du ju också tydligen
 
Det är precis därför jag frågar.. Han får hösilaget i slowfeeding nät. Ska jag helt enkelt inte ge honom någonting på nätterna förutom hans mash när han kommer in då? Eller ska jag hänga upp lite halm i nätet istället kanske?


Står din på halm i boxen? Eller den kanske står på något annat strömedel och får halm som fodergiva?

Han står på spån. Han får halm med mycket grönt i som foder inne, och så har han en hög med halm som han inte tycker är lika god att tugga på om han vill ha mer att tugga på.
 
Ta bort hösilaget till natten eftersom han har halm :)

Så fort våra börjar rata hösilaget i hagen tar vi bort det även till natten o ger halm istället. Det äter ca 1 kg halm som mest. Försöker ha de inne 12 h men blir mindre på sommaren. O bara gräs i hagen på dagen då såklart.

Börjar sedan ge lusern och potatisprotein på hösten tills det börjar bli riktigt dåligt med bete i hagen då att de börjar äta hösilage både ute o inne när vi börjar ge natthösilage. Dvs i november typ brukar vi börja med hösilage igen.

1 ha gräshage året runt i Skåne o 2 lättfödda ponnys.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp