Utfodring av blandad flock på lösdrift

moli

Trådstartare
Islandshästar genomsnitt 350kg i normalhull gissar jag. Två dräktiga ston (i 5:e månaden tror jag, som inte rids), normalt åt överhull, 3-åring normalhull, femåring som rids 4-6ggr/v ganska lätt arbete, LÄTTFÖDD! Tre valacker varav en är lite dåligt musklad, de arbetas lätt till medelhårt arbete, hyfsat hull på dem alla tre, någon i överkant och någon i underkant, de leker MASSOR i hagen.

Vi ger hö och hösilage:

Hö:
84% TS
41gsmb/kg foder
7.1MJ

Hösilage:
55% TS
60gsmb/kg foder
5.2MJ/kg foder

Hästarna tycker inte om höet utan äter mycket hellre hösilaget, vi har dock en hel del hö som vi skall göra av med.

Minimigiva har jag beräknat till 1.8kg hö och 6kg hösilage per häst/ dygn. Det ger ca 5kg TS. En kvot på 9.9 (44MJ och 434g smb) (1.8kg hö för att göra av med en storbal i veckan, vilket blir lämplig takt)

Den varianten blir dock i underkant för de som rids tycker jag, och antar att de som tränas ordentligt behöver mer mat, ev också unghästen.

Gjorde därför en plan B där de får 6.5kg TS/ häst& dygn

Det blir

1.8kg hö
8kg hösilage

54MJ och 554g smb kvot= 10

Vid riktigt dåligt väder får de tminstone ett kilo (TS) till per häst och dygn.

Hur ser det ut?

Sv: Utfodring av blandad flock på lösdrift

Utmärkt!
Men för litet.
Mina får nog uppåt 70MJ ute, de har fri tillgång på ensilage.
Och de blir inte feta.
De bara leker mest hela tiden.
Lösdrift kostar runt 5MJ/dag, underhållet 45MJ, ridning mellan 5-10MJ och kyla ända upp mot 7MJ då det är riktigt kallt.
Summa 67MJ.
Det är bra att ge litet hö tillsammans med ensilage för D-vitaminets skull.
D-vitamin bildas då höet torkas i solen.
Iofs så har ett ensilage met ts på 55% också förtorkats i solen, men ändå.

Glöm bara inte att tillföra Selen!

Kan ni inte ge fri tillgång på det där höet och så ge ensilaget som tillskott tills att höet är slut?

Inte_Ung skrev:
Utmärkt!
Men för litet.
Mina får nog uppåt 70MJ ute, de har fri tillgång på ensilage.
Och de blir inte feta.
De bara leker mest hela tiden.
Lösdrift kostar runt 5MJ/dag, underhållet 45MJ, ridning mellan 5-10MJ och kyla ända upp mot 7MJ då det är riktigt kallt.
Summa 67MJ.
Det är bra att ge litet hö tillsammans med ensilage för D-vitaminets skull.
D-vitamin bildas då höet torkas i solen.
Iofs så har ett ensilage met ts på 55% också förtorkats i solen, men ändå.

Glöm bara inte att tillföra Selen!

Kan ni inte ge fri tillgång på det där höet och så ge ensilaget som tillskott tills att höet är slut?

Hej, tack för svaret! De äter Basiblock, och där i är det MYCKET selen, så det vågar jag inte ge något extra av. (Selen alltså, Basiblocket äter de mycket av. Jag gissar på att de får i sig åtminstone en dl/dag.

Höet är ingen höjdare, det är gult och jättegrovt= blä säger hästarna. Dessutom dammar det om vissa balar så att man måste hålla på att skaka noga innan utfodring. Det är jättetorrt och hästarna föredrar helt klart hösilaget. Men nu har vi höet och får göra det bästa av saken.

Det blir visst enorma mängder att släpa ut till hästarna varje dag! med alternativ två blir det totalt 69kg, och skall jag komma upp i 70MJ så är det åtminstone 20-30kg till! Och med de summorna är det lika bra att ställa ut en hösilage bal i hagen, den kommer att gå åt på ett par dagar. Det får vi fundera på. Det är ju lågt energi innehåll i det så de borde inte bli feta så lätt på det.

moli skrev:
Höet är ingen höjdare, det är gult och jättegrovt
Massor av D-vitamin i det alltså.
Men om ni ger fri tillgång på det då och så 4kg ensilage en gång om dagen.
Det borde ju inte bli så jobbigt.
Så är höet snart slut och över så att ni kan ställa ut hela ensilagebalar i stället.

moli skrev:
Det blir visst enorma mängder att släpa ut till hästarna varje dag! med alternativ två blir det totalt 69kg, och skall jag komma upp i 70MJ så är det åtminstone 20-30kg till!
Vi fodrar med traktorskopa vi.
Att köra med skottkärra eller pulka tar liksom inget.

Inte_Ung skrev:
Massor av D-vitamin i det alltså.
Men om ni ger fri tillgång på det då och så 4kg ensilage en gång om dagen.
Det borde ju inte bli så jobbigt.
Så är höet snart slut och över så att ni kan ställa ut hela ensilagebalar i stället.

Det är dammet som hindrar oss från att vilja ha det på fri tillgång, att ge bara 2kg om dagen till varje häst av det gör liksom minst skada känns det som då en av hästarna är lite känslig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar