Islandshästar genomsnitt 350kg i normalhull gissar jag. Två dräktiga ston (i 5:e månaden tror jag, som inte rids), normalt åt överhull, 3-åring normalhull, femåring som rids 4-6ggr/v ganska lätt arbete, LÄTTFÖDD! Tre valacker varav en är lite dåligt musklad, de arbetas lätt till medelhårt arbete, hyfsat hull på dem alla tre, någon i överkant och någon i underkant, de leker MASSOR i hagen.
Vi ger hö och hösilage:
Hö:
84% TS
41gsmb/kg foder
7.1MJ
Hösilage:
55% TS
60gsmb/kg foder
5.2MJ/kg foder
Hästarna tycker inte om höet utan äter mycket hellre hösilaget, vi har dock en hel del hö som vi skall göra av med.
Minimigiva har jag beräknat till 1.8kg hö och 6kg hösilage per häst/ dygn. Det ger ca 5kg TS. En kvot på 9.9 (44MJ och 434g smb) (1.8kg hö för att göra av med en storbal i veckan, vilket blir lämplig takt)
Den varianten blir dock i underkant för de som rids tycker jag, och antar att de som tränas ordentligt behöver mer mat, ev också unghästen.
Gjorde därför en plan B där de får 6.5kg TS/ häst& dygn
Det blir
1.8kg hö
8kg hösilage
54MJ och 554g smb kvot= 10
Vid riktigt dåligt väder får de tminstone ett kilo (TS) till per häst och dygn.
Hur ser det ut?
Vi ger hö och hösilage:
Hö:
84% TS
41gsmb/kg foder
7.1MJ
Hösilage:
55% TS
60gsmb/kg foder
5.2MJ/kg foder
Hästarna tycker inte om höet utan äter mycket hellre hösilaget, vi har dock en hel del hö som vi skall göra av med.
Minimigiva har jag beräknat till 1.8kg hö och 6kg hösilage per häst/ dygn. Det ger ca 5kg TS. En kvot på 9.9 (44MJ och 434g smb) (1.8kg hö för att göra av med en storbal i veckan, vilket blir lämplig takt)
Den varianten blir dock i underkant för de som rids tycker jag, och antar att de som tränas ordentligt behöver mer mat, ev också unghästen.
Gjorde därför en plan B där de får 6.5kg TS/ häst& dygn
Det blir
1.8kg hö
8kg hösilage
54MJ och 554g smb kvot= 10
Vid riktigt dåligt väder får de tminstone ett kilo (TS) till per häst och dygn.
Hur ser det ut?