Utekatt - bli innekatt?

H

HarryBarry

I stallet där jag har min häst fanns det innan tre katter, de är syskon. 2 honor och en hane. De är två år. Hanen har nu varit borta i ca två veckor. Jag brukar ge dom mat när jag kommer dit, och nu är det bara två som möter mig vid bilen. Ägaren matar dom sällan- "katter jagar det som de behöver äta". De var inte dirket i toppskick när jag kom dit i början av sommaren, men nu är de fina och får mat varje dag.

De två senaste dagarna har jag stött på hankatten ute i skogen, och han har blivit så mager!! Han kommer fram när man ropar och det är inga problem men han vill inte följa med tillbaka till stallet, hur mycket man än ropar och gosar med honom.. Kan han ha blivit bortstött av de två honorna? Han är inte kastrerad.

Jag bor i lägenhet, och endast hemma på kvällen efter jobb och stall. Mina föräldrar har 3 katter så jag har ingen möjlighet att omplacera honom själv.
Jag ska köra ut i skogen och mata honom, men det är ohållbart i längden, speciellt när vintern närmar sig.

Vad ska jag göra?

Är det värt att prova att kastrera honom och sen göra honom till innekatt i min lägenhet i centrala malmö?? Eller kommer han att riva min lägenhet?

Han är helt underbar i psyket och extremt gosig, så han är inte vild på det sättet, om ni förstår vad jag menar..:o

Sv: Utekatt - bli innekatt?

Har hon haft en fertil hane ihop med sina fertila systrar i två år?? :confused: Han kan säkert ha blivit bortjagad, om inte av honorna så av andra hanar som vill åt honorna. Kastrera alla tre så går dom säkert bra ihop igen, det går till 99% inte att "omvandla" en katt som varit ute i två år till att vara innekatt i en lägenhet, då skulle han om möjligt bli ännu olyckligare.

Har hon haft en fertil hane ihop med sina fertila systrar i två år?? :confused: Han kan säkert ha blivit bortjagad, om inte av honorna så av andra hanar som vill åt honorna. Kastrera alla tre så går dom säkert bra ihop igen, det går till 99% inte att "omvandla" en katt som varit ute i två år till att vara innekatt i en lägenhet, då skulle han om möjligt bli ännu olyckligare.

Jag vill hävda ungefär tvärt om. Vissa katter är svåra att skola om till innekatter, ja, men min erfarenhet säger att det oftast inte är några problem, så länge man är lyhörd och tillgodoser kattens behov.

Yes, hon har haft dom på gården, men gett dom så lite mat att de troligen utvecklats sakta.. De två honorna fick varsin unge i slutet på sommaren.. Det är inte denna hanen som är pappan, det ser man på färgen.
Tyvärr har jag inte råd att kastrera alla katterna, och denna persons syn på hur en katt ska skötas skär i mitt hjärta.:( Vet inte vad jag ska göra..
Jag kan ju inte lämna honom att dö i skogen för att han inte vågar komma hem??!!

Har skickat ett mail till kattkommando syd, hoppas att de svarar, och att de kan ta hand om honom..

Alternativet är ju att jag tar hem honom här till lägenheten, kastrerar honom och sen lämnar bort honom via annonsring till nåon som bryr sig.

Hoppas att du har rätt, men jag kan inte riktigt anse att jag kan tillgodose hans behov om han inte får gå ut.. eller??
Hur har du löst det? (om du har innekatter)

jag hade ju en katt som inte alls trivdes som utekatt! för vår del ville vi ha katten som utekatt då vi bor på landet med skogen i trädgården i princip. Katten valde själv att bli innekatt...så jag tror allt det finns såna som det går att göra om till innekatter.
om han är mager, då kanske han ändå inte kan jaga så bra.
katten vi hade jagade aldrig, fastän det fanns hur mkt som helt att jaga o dom andra katterna va ute o jagade. Den hängde aldrig med ut. Stog o skrek vid dörren o ville in bara.

Jag tycker det är en superbra idé att du tar in och kastrerar katten samt kontaktar KKS för mer info...
Kanske kan han stanna hos dig?

Hoppas att du har rätt, men jag kan inte riktigt anse att jag kan tillgodose hans behov om han inte får gå ut.. eller??

Jag har innekatter men de har varit det hela livet, så att säga.

Jag känner dock flertalet katter som gått från ute till inne utan problem. Enligt mig är det inte god katthållning att katter ränner runt lösa utan uppsikt, men i sele eller rastgård går det ju utmärkt.
Se till att ge honom goda möjligheter att klösa och klättra. ett rejält klösträd (golv-tak) och kanske lite hyllplan på hög höjd att vara på.
Leksaker, bra mat, tid, lek och kärlek.

Yes, hon har haft dom på gården, men gett dom så lite mat att de troligen utvecklats sakta.. De två honorna fick varsin unge i slutet på sommaren.. Det är inte denna hanen som är pappan, det ser man på färgen.
Tyvärr har jag inte råd att kastrera alla katterna, och denna persons syn på hur en katt ska skötas skär i mitt hjärta. Vet inte vad jag ska göra..
Jag kan ju inte lämna honom att dö i skogen för att han inte vågar komma hem??!!

Har skickat ett mail till kattkommando syd, hoppas att de svarar, och att de kan ta hand om honom..

Alternativet är ju att jag tar hem honom här till lägenheten, kastrerar honom och sen lämnar bort honom via annonsring till nåon som bryr sig.

Nej sätter du honom i en lägenhet så förser du ju verkligen inte hans behov, visst finns det katter som inte trivs som utekatter, jag har själv haft en sådan och han var inga problem att senare ha som innekatt, men det hör ju inte till vanligheterna, och är han då uppvuxen ute i ett stall så tror jag chanserna är väldigt små att han ska trivas inne. Vad säger ägaren när du pratar med henne? Om du säger att katten mår dåligt så måste hon väl göra något åt det? Det är ju svårt att bara ta någon annans katt och ta hem eller omplacera den oxå, hör med henne först, om hon inte vill kastrera och inte vill att du (eller något katthem) ska omplacera den så föreslå hellre att hon avlivar honom, han har ju inget drägligt liv som han har det nu.

Jag har en stor rastgård till mina katter, men dessa är ju inte vana vid något annat, jag tror inte en katt som är van att gå ute fritt (och trivs med det) skulle trivas ens inen rastgård, än mindre i sele.

Senast ändrad:

Jag har varit i dina skor!

Jag tog hem en katt som bott vid ett stall på landet hos en bonde i hela sitt 4-åriga liv, men som var livrädd för människor. De flesta i min närhet tyckte nog att jag var galen :angel:

Så här ser katten ut idag;
GotlandGabbyihopslppkatterna178.jpg

Så mina erfarenheter går emot Nussikans åsikter.
Givetvis är katter olika, det finns säkert en del katter som inte kan njuta av ett liv som endast innekatt, men jag tror absolut att de är en mindre procent! Då har jag omplacerat en till honkatt från det stallet, som blev lycklig innekatt i lgh i malmö, tog stallets två okastrerade hankatter på ca 5 år till veterinären när de hade snuva och hade dem hemma i min lgh ett dygn då de till min förvåning skötte lådan utan en enda olycka, trots att de på gården pinkade och bajsade mitt på stallgolv eller gårdsplan...
Tagit mig an 3 omplaceringskatter via Kattkommando Syd varav en tillhör den här lilla procenten som inte kan leva som innekatt, han hade varit innekatt och ingen stallkatt men har ett sjukt högt stimulansbehov och sa tydligt till att han behövde mer, så han bor idag hos mina föräldrar för att kunna gå ut.
I övrigt har jag räddat livet på typ 9 olika kattungar som skulle slagits ihjäl men fick nya hem istället m.m.

Jag önskar att jag kunde göra mer!

Om du kan ge den här katten en chans är det guld värt!
Katten på mitt foto är idag innekatt av eget val. Hon bor hos mina föräldrar där övriga 3 katter går ut när de vill, men hon vill inte. Dörren kan stå på vid gavel, hon kan sitta i dörröppningen och titta men vill inte gå ut. Jag tror att de 4 tuffa åren på bondgården (stallet) räckte, det var inget roligt liv. Hon älskar sitt lata inneliv! Älskar numera att gosa, äta, ligga och sova i solen och studera människorna i hennes hem, även gäster. Nu har hon bott där i 4 år.

Men du bör verkligen kastrera katten innan/snabbt efter du tagit hem katten, för att öka chansen att han ska funka inomhus. Okastrerade katter kan ju vilja revirskissa. Dessutom kan det vara klokt att första natten/dagarna låta katten bo inne på toaletten, för när allt är nytt och läskigt är det en trygghet med ett mindre rum för katten och toalådan finns nära tillhands så katten vänjer sig vid lådan.

Det är en gåva att se en sådan här katt få ett hem, en trygghet och sådant som alla katter egentligen är värda; ett eget hem med mat, värme och kärlek!
Fråga ägaren om du kan ta dig an honom, jag frågade min bonde och han skrattade och sa "ja om du kan fånga den där skygga katten får du den gärna!"

Berätta gärna hur det går!
*håller tummarna*

Vi skaffade stallkatt för 2 år sen,när vi bytte stall så följde katten med,jag har hästen inhyrd ca 1 km från min bostad,denna katt har hittat hem till oss och är ofta här och får mat(får även mat i stallet),kommer in en stund och sen går ut,bort till stallet och runt om kring!
Så han är stallkatt och även innekatt,(men inte för länge),så jag tror det är svårt att göra honom till innekatt,när dom är vana att vara ute dygnet runt!
http://www.pixbox.se/pic_show_id14690463.html

Katter är grymt bra på att anpassa sig. Jag tog med min katt när jag flyttade hemifrån till lägenhet. Han var då tre år och hade varit utekatt hela sitt liv. Han gick även från att sova i min säng varje natt till att vara helt utestängd från sovrummet, och det var nog det han tyckte var värst i början.

Han har aldrig någonsin gnällt om att få komma ut, krafsat på ytterdörren eller försökt smita ut när man öppnar dörren. Han trivs fint som innekatt, har fått en liten kompis att leka med också.:)

Det är inte bara mina åsikter utan mina erfarenheter, jag har själv försökt att "omvandla" en utekatt till att vara innekatt av egoistiska själ (jag älskade katten och ville inte bli av med honom) och sorgligare syn får man leta efter. Hade jag tänkt på katten i första hand så hade jag omplacerat honom redan innan jag var tvungen att flytta till lägenhet, men som så många andra så tänkte jag bara på mig själv och hur ledsen jag skulle bli om jag inte kunde ta med honom, efter några månader av missär i min lägenhet fick han äntligen komma ut på landet igen, lyckligare katt får man leta efter.

Som sagt, visst finns det katter som funkar fint som innekatter även efter dom fått vara ute, men man ska inte hoppas för mycket och det är kanske bättre att ge katten en chans till ett lyckligt liv redan från början istället för att försöka bara för sin egen del, och själv skaffa en katt som inte fått leva flera år ute och därmed inte vet vad den går miste om.

min erfarenhet är att det fungerar väldigr bra, tycker det är ett jättebra initiativ från din sida :bow:

Jag tycker absolut att du ska ge kissen en chans hos dej, du verkar ju redan vara fäst vid honom! Han kommer att vara dej tacksam!

Du har försökt göra innekatt av en utekatt och misslyckats, och på det baserar du dina åsikter att man inte ska ha ågra förhoppningar om att det fungerar?
Som du kanske läst här i tråden så är vi många som har erfarenheter som går helt emot dina, och även i större antal än dina.

Enligt vad jag erfarat är antalet utekatter som inte bir lyckliga inne en minoritet.

Om du hade läst mina inlägg ordentligt så hade du sett att även jag har haft en utekatt som gillade livet som innekatt och att jag flera gånger har skrivit att det visst kan gå, men att man inte ska hoppas för mycket eftersom det oftast är svårt att "omvandla" en utekatt. Lägg inte ord i min mun tack. Jag tycker själv att det är bättre att omplacera den så den kan fortsätta att vara utekatt om den vill, låt mig tycka det. Då har vi helt olika erfarenhet, igen.

mina två hankatter hade jag aldrig fått till att ha som innekatter igen, men honan därimot var inga problem alls med. :)

Du har fått en mängd bra svar.
Följ dubbla spår och gör som du tänkt dig.
Flaskhalsen för alla katthem är brist på jourhem.
Om du åtar dig att vara hans jourhem blir det genast mycket troligare att du får hjälp från KKS. Tex med veterinär. Eller iaf att de tipsar dig om en billig veterinär.

Och sedan får du se. Trivs han som innekatt mha råden du fått inne i tråden - är allt väl, trivs han inte så söker ni en annan lösning mha KKS.
Nusikaa har rätt. Det KAN mycket väl gå bra, men du har ingen 100% säkerhet... En del anpassar sig aldrig på riktigt.

Här är utsikterna hyfsat positiva. Han har blivit bortjagad från sitt område - troligen av en konkurrerande hane. Han klarar sig dåligt ute i skogen, troligen är han ingen bra jägare. Och han tycker om människor, framför allt dig... Bättre odds än så här har man inte med "halvvilda" stallkatter. :)

Nej, det egentliga problemet här är väl honkatterna. De bör ju kastreras. Stallägaren kanske gör det om han får tag i en billig veterinär??
Det är inte ovanligt att hästveterinären gör sånt för en billig peng när hanhon är ändå ute vid stallet (iaf på hanarna).

Senast ändrad av en moderator:

Oj vad många bra svar! Tack så mycket för allt stöd, jobbigt att ta sånna beslut själv. Håller er uppdaterade om hur det går för honom.

Jag har fått svar från KKS, och som sagt hade de väldigt ont om jourhem och att de därför inte hade någon plats för honom. Gav mig istället många bra tips om vad jag kan göra för att hjälpa honom.

Jag har diskuterat med vänner i min omgivning och en vännina som har villa med trädgård, kunde tänka sig att hjälpa honom. Hon är en otrolig djurvän, och fungerar det för honom så fick han gärna stanna livet ut. Men hon var inte helt säker ännu..

Min sambo vill gärna att katten bor hos oss här i lägenheten, men han är inte lika insatt i hur en katt fungerar och dess behov av utevistelse. Men han kan ge den 100% kärlek och en massa bus!!
Sen får väl jag vara den förståndiga;)
Om inte min vännina kan ta honom så får han provbo hos oss så länge han vill.

Var ute i skogen idag och hälsade på honom, hade med mig mat och vatten till honom, och han var så gosig. Men han hade nog varit i slagsmål för han hade ett rivmärke på nosen, den lilla stackaren. Han slänger sig glatt på rygg för att bli kliad på magen.

Jag kommer inte att berätta något för stallägaren. Hon vill inte att jag ska mata honom; "Vill han ha mat ska han komma hit ner och äta." Hon köper aldrig mat till katterna utan jag står för allt, och därför ens föreslå att hon ska betala kasteringen av tre katter är inte ens att drömma om, tyvärr..

Tack än en gång för underbart stöd, jag håller er uppdaterade..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 396
Övr. Katt Vi har två kattungar, hanar på 12v. Har bara haft vuxna katter förut, så inte så mycket erfarenhet av just småttingar. Bor på hästgård...
Svar
5
· Visningar
1 272
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama