L

luxita

Hur länge får hästarna gå ute dygnet om utan ligghall/vindskydd????

Sv: utegång

10 timmar max, annars så måste man ha ett vindskydd med ett tort ställe att ligga på =)

Jag menar om det finns en speciell datum, att efter den gäller tio timmar :)

Ah okej du menade så,
efter det att betestillväxten upphör =)

12 timmar, betestillväxtten upphör, men som riktlinje brukar man säga när medeltemperaturen per dygn underskrider 10 grader.

Jag har hört sägas att gräs växer om det är varmare än +3 grader. Om det stämmer (nån som vet?), så innebär det att i min del av landet (sydväst) växer gräset åtminstone hela november, och med lite tur börjar det växa nån gång i mars igen. Alltså skulle jag bara behöva ha ligghall (eller ta in på stall nattetid) december - februari, men resten av året skulle hästarna kunna gå ute UTAN ligghall. Om jag ville tänja på reglerna, alltså... I praktiken använder vi inte sommarhagarna förrän i maj, eftersom det oftast är lerigt tidigare än så, och det nya gräset blir nertrampat...

Det är sant, vi har en del beten här nere där hästarna ibland går tills slutet av november. Men jag vet inte hur gräs påverkas av frost? det kan ju vara 2 minus på natten och 15 plus på dagen...

En undran bara....
Någon skriver 10 timmar, någon 12 timmar. Vad grundar ni detta på? Finns det en lag nerskrivet någonstans om detta?
Om det inte finns någon lag på detta, så borde det vara svårt att säga i antal timmar och dylikt. Man borde kunna använda sitt sunda förnuft beroende vädret. Våra hagar har ingen ligghall eller ordentligt vindskydd i hagen. Det finns dock några fåtal träd. Våra hästar går ute 12-15 timmar om dygnet när det inte är betes säsong. Är vädret riktigt dåligt så kan de komma in några timmar tidigare.

Enligt lagen så är det 12 timmar. Har man hästen ute längre så måste man ha vindskydd/ligghall.

shampiz skrev:
Vart har du hittat det någonstans?

Här finns de föreskrifter som gäller för utegångsdjur, dvs djur som går ute under vinterhalvåret. Hur lång tid per dygn och under vilken del av året de ska gå ute för att kravet på ligghall ska gälla varierar i praktiken från kommun till kommun. Det finns inga detaljregler, just för att man ska slippa "klocka" tiden djuren är ute i en hage utan vindskydd, istället för att man ska kunna göra bedömningar från fall till fall, bland annat.

För att förenkla tillsynen och för att t ex kunna formulera förelägganden har man i vissa kommuner ändå satt upp "tumregler". Det kan t ex vara ett visst antal timmar som djuren kan vara ute per dygn, eller att kravet på ligghall ska gälla djur som går ute på natten under den delen på året då de inte kan få huvuddelen av sitt näringsintag från bete. Vill man ha klart för sig vad som gäller i sin kommun kontaktar man miljökontoret eller motsvarande.

http://www.jordbruksverket.se/download/SJV/Forfattningar/2003/2003-006aym.PDF

Definition på utegångsdjur: Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.

Detta står i häftet "Djurskyddsbestämmelser Hästar" från jordbruksverket.

Sen skiljer det sig nog i landet när betestillväxt inte sker. Gräset slutar väl växa tidigare uppe i norrland än nere i skåne. Men halva dygnet är så vitt jag vet 12 timmar i hela landet.

Sweet skrev:
Definition på utegångsdjur: Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.

Detta står i häftet "Djurskyddsbestämmelser Hästar" från jordbruksverket.

Sen skiljer det sig nog i landet när betestillväxt inte sker. Gräset slutar väl växa tidigare uppe i norrland än nere i skåne. Men halva dygnet är så vitt jag vet 12 timmar i hela landet.

Betyder inte detta att om hästen går ute i mer än 11h 59m 59s så måste den ha ett vindskydd med en tor plats att ligga på, om man ska vara exakt.

Mina hästar går ute ca 15 h varje dag ( om det inte är piss väder ) de har inte någon ligg hall men träd och skog. :smirk:

Är jag olaglig då :confused: ?

moonlightgarden skrev:
Betyder inte detta att om hästen går ute i mer än 11h 59m 59s så måste den ha ett vindskydd med en tor plats att ligga på, om man ska vara exakt.
Oj, stackars mina hästar då, som får vara ute för det mesta nästan 15 timmar :angel:
Jag får väl lov att ta in dom lite tidigare då, och hoppas på att dom inte är allt för sura på mig för att dom varken har ordentligt vindskydd eller ligghall.
Men om jag tar in dom när jag kommer från jobbet då, för att borsta dom en stund i stallet innan jag rider? Då är det väl ok att jag släpper ut dom igen då. Eller är det totalt 12 per dygn som gäller, oavsett om dom får komma in 5 minuter i mellan :angel:

Mina är det också jätte synd om :angel: :devil:

hehe.. nä de mår priima!

Jag tror ni är väldigt olagliga här faktiskt :) Skämt åsido, jag tror inte de slår ner på oss som bryter mot den regeln faktiskt. Mina hästar är oxå ute allt från 8-15 timmar per dygn, beroende på väder och vind, samt vad jag har för mig

Det är medeltemperaturen/dygn man räknar och det ska var 8 grader i snitt för att man ska räkna det som växtsäsong = växtodlingslära. Däremot tror jag att gräs växer vid lägre temperaturer.

Det är väl bra med en regel som de kan gå efter när de gäller hästar som inte har så bra hagar och ägare som kanske inte riktigt kan vad som är bäst.

Om man tänker sig en jätte stormig, kall, blöt dag i en hage utan skydd och häst utan täcke är 12 h ganska länge.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama