Sv: Uteboxar!!
Jag hade haft ett "rum" i varje ände av byggnaden och haft foder och strö i det ena och sadelkammare i andra änden. Här skulle jag haft 6 meters bredd, dvs hela byggnadens bredd.
I mellan skulle jag haft boxarna som skulle vara minst 4x4m och tak som sticker ut ca 2 m framför. Då har man dessutom 2 meter gjuten platta utanför varje box med tak över. Sätt pelare som håller upp taket så kan man ha bindringar mellan dessa så får man bra skötselplatser på köpet. Ordna bra belysning i den del av taket som sticker ut så kan hovslagaren arbeta bra där.
Lägg mkt krut på ventilationen, man kan tro att det inte behövs med uteboxar men tänk på att överluckorna ska kunna vara stängda och luften ska då bibehållas god. Ett tips kan vara att ha överluckor av vindnät, inte så snyggt men det ger god luft utan att det drar på hästarna. Regnar/snöar in gör det iaf aldrig i våra boxar och har man tak framför så bör det väl inte göra det heller.
Bygg gärna med flyttbara mellanväggar så blir det lätt att göra rent stallet när det är dags. Ha absolut kontaktgaller mellan boxarna eftersom fronterna är helt "slutna" så behöver hästarna få möjlighet att se sina kompisar. Dessutom gör det otroligt mkt för luftcirkulationen.
Utmockning genom lucka i golvet tilltalar mig MKT men det lär ju bli besvärligt när det handlar om en redan befintlig byggnad. Däremot hade jag nog satsat på ngt liknande som ngn visat tidigare i tråden med automatisk utfodring. Vattenkran i varje box är också ett alternativ men då måste man först klura ut hur/var man ska placera en kran för att hästarna inte själva ska kunna slå på den. Alternativt ngt slags skydd man kan sätta över. Våra hästar hade satt på vattnet redan första veckan, däremot hade de nog inte stängt av det efter sig
Det var väl mina tips just nu, lycka till med bygget och lova att visa bilder på det färdiga stallet
Förresten, bannlys täckeshängare utanför boxarna över huvud taget. Måste man prompt förvara ombytestäcken utanför boxen kan man göra det i en täckespåse hängandes på en krok eller en hängare av repstegsmodell, det är helt enkelt inte värt risken att ha en vanlig hängare ens brevid boxen. Ett alternativ kan dock vara att bygga in en slags "låda" i väggen dvs man öpnnar en lucka och innanför den finns täckeshängare och ev foderpåsar/hinkar. Då finns allt lätt åtkomligt utanför boxen men oåtkomligt för hästen
Mvh Jate Volim