Utebox + klippt ponny, vilka täcken?

M

marit carselind

Min dotters c-ponny (newforest) kommer att stå i en utebox i höst/vinter och jag undrar hur jag ska täcka honom.
Han kommer att klippas då han kommer att ridas/tävlas, förhoppningsvis klarar han att ha kvar päls på länd och övre delen av halsen. Säkert är det inte då han enligt förra ägaren utvecklar extremt lång/tjock päls. Och då kan det bli att han måste klippas i jaktklippning. Han kommer att gå ute större delen av dagen. Frågan är hur tjockt (gram fyllning) vintertäcket bör vara? Gärna ett tips på ett riktigt bra, slitstarkt täcke också!

Sv: Utebox + klippt ponny, vilka täcken?

Ganska omöjligt att svara på då det beror på många olika faktorer.

T ex:
- hur frusen är just den hästen
- hur stor tillgång har den på grovfoder
- hästens kondition
- nederbörd
- var i landet är det

Jag klipper min islandshäst hals-bringa-bog och under ca halva magen, och han går ute UTAN täcke i normalfallet. Så klipper du inte mer än så, är det inte säkert att du behöver täcka, iaf inte med vintertäcke. Jag hade nog i första hand satsat på ett fleecefodrat regntäcke av andastyp att ha vid regn och blötsnö ute i hagen, samt ett fleecetäcke med hel hals att lägga på efter träning om hästen är svettig.

Det är lite svårt att svara på utan vetskap om vilken tillgång på foder ponnyn har. Våran B.ponny var klippt och stod i ett kallt utestall. Ponnyn var av den kraftigare typen o hölls så kort på mat som var möjligt. Temperaturen ute avgjorde hur denna ponny täckades. Tidigt på hösten räckte ett fodrat regntäcke och när det var minusgrader hade den ett tjockt vintertäcke. Var det riktigt kallt hade den även ett fleecetäcke under vintertäcket. Svårt att ge tips om bra täcken då det som passar den ena hästen inte passar den andra. Själv vill jag tex inte ha fleecefodrade täcken då dessa enligt min förmening samlar en massa hår o lättare blir blöta, då är meshfoder att föredra. Generellt vågar jag säga att det brukar löna sig att satsa på kvalité o hellre lägga några kronor x:a på ett bra täcke än att köpa flera billiga, därmed inte sagt att det inte finns billiga täcken som är bra. En stor bekant firma som har ett fågelnamn har tex ganska bra täcken till rimliga priser.:angel:

jag skulle nog ha två täcken på.. ett vintertäcke under och ett regntäcke över med alternativt hals på.. det beror på om det blåser, snöar, regnar mm.

det fungerade super förra året, men man måste ha två vintertäcken och två regntecken eftersom dom blir blöta och leriga i hagen:idea:

Ett tipps är att klippa hela hästen först förutom runt sadeln för att sedan lite senare klippa den andra varianten.
För då hinner hästen få lite päls över ryggen men endå inte lika mycket som helt oklippt. Kan ju vara bra om hästen ska stå i utebox.

Liknande trådar

Hästvård Vår shettis har ont av den milda vintern och har extremt tjock och lockig päls. Veterinären trodde även att de kan komma från ppid eller...
Svar
7
· Visningar
746
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 531
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 493
Senast: Scata
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 544
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka