Utebox, innebox, lösdrift. Vad väljer ni?

M

Maccadam

Tycker att detta ger upphov till ständiga disskutioner hästägare emmelan.Dom som HAR riktig stallplats talar sig varma för lösdrift och utebox, men när man frågar om dom vill byta sä NÄÄÄ, absolut inte!! Själv står jag på ett stall där alla tre alternativen finns. Mina hästar står på lösdrift. De trivs bra och verkar må bra av det, jag tycker att det är något obekvämt med fodringar och så, men inte så pass mycket att jag vill sätta någon av dem i utebox istället.

Utebox stod min ena häst i några månader, innan min utlånade kuse hastigt kom hem. Jag tycker att utebox är BLÄÄ! Fuktigt, kallt, dragigt, känns kallare än utomhus. All utrustning är ständigt blöt, och möglar i den ouppvärmda sadelkammaren. Dessutom kan ju inte hästen röra sig varm som den kan på lösdriften. Min fjording är knottkänslig, behöver gärna kunna komma undan knotten, men de svärmar lika bra i uteboxen som utomhus när det är den tiden på året. Så det går på ett ut.

Fördelen med utebox är..vad? Ja, möjligen att hästen kan titta ut och får frisk luft.

Innebox i ett väl ventilerat stall föredrar jag personligen. Lite varmare än ute, lättare att hålla grejor torra, inte sånt asande hela tiden. Dessutom inte lika stor risk att knotten svärmar i boxen.

Som det ser ut nu så får fjorden fortsätta att gå ute, även om han blir ensam. Inne i vårt stall får bara ston bo. Det finns två uteboxar lediga men dom är jag inte intresserad av, iaf inte i nuläget, om han nu klarar att gå själv nattetid.

Hur hade NI valt? Priset är det samma oavsett hur jag väljer, men servicen är bättre för boxhästar, där ingår även fodring med kraftfoder.

Sv: Utebox, innebox, lösdrift. Vad väljer ni?

Lösdrift!
Kompletterad med stallmöjlighet sommartid för knott och bromsars skull. Ni har väl redan s k ligghall?

Om hästen kan gå ensam nattetid, är individuellt. Av våra så går två gärna ensamma, 1 gör det men helst inte, medan den fjärde inte vill.

Lösdrift/utebox hindrar väl inte att man har grejerna i torrt/uppvärmt utrymme?

Utfodringen är inget problem hemma. Vi har faktiskt kortare väg med fodret till hagen än till stallet, och med fri tillgång så är det bara att häva in till dom 2 ggr/dag.

Jodå, vi har stall med boxar och hela apparaten, men eftersom frigång fungerar bättre för hästarna, är det numera det som gäller.

LIA

Väljer LÖSDRIFT helt enkelt ;)
Har då två hästar, som hellre vill vara ute oavsett årstider och så får de vara ute om de så vill :smirk:

Min shettis är 4 år och har gått på lösdrift större delen av sitt 4-åriga liv och min märr, som är ett varmblod, har mer eller mindre alltid stått på stall (tror jag.....) men hon visar sej va en typiskt ute-häst. Totalvägrar komma in så tidigt (innan jag köpte henne), så jag tycker att hästen får bestämma själv...vill hon bo ute, så får hon det! ;)
Hon har dock stått på lösdrift i vintras, men det sket sej totalt då den förra hyresvärden inte kunde köpa hö/hösilage för pengarna man betalade hyra för........ :devil:

Har faktiskt två boxar inne i stallet, men mina hästar trivs så bra att vara ute och dom har vindskydd (skall flytta över dem till ett annat ställe - lösdrift - där jag sköter om dem själv, precis allt).

Tycker att lösdrift är positiv, bara man tar hand om hästarna ordentligt och att dom får ordentligt med mat.

/Carolrita

Lösdrift. Helt klart. Däremot hade jag, om hästen visat att den inte trivdes eller att den stod och väntade vid grinden på kvällen, valt att prova innebox en period. Det finns hästar som tycker om att stå i box och som det ser ut nu vill min häst gärna in på kvällen. Men jag tror att lösdrift i en fin hage med fri tillgång på grovfoder skulle vara det bästa. Så det hade jag provat först.

utebox är inget jag riktigt förstår syftet med. det är som att sätta ihop nackdelarna med de båda andra alternativen, nästan. :p

Lösdrift. Ser bara fördelar med lösfriften. Det är jättebra både för mig och min häst och jag skulle absolut inte vilja stalla upp honom igen. Först var jag lite tveksam eftersom han är klippt och har täcke men jag har inte ångrat mig och hästen mår bättre än någonsin :)

Det hänger både på hästen (individen) och på vad jag ska använda hästen till. Jag har haft hästar i alla tre alternativen, och varit nöjd med det som varit just då för det har passat.

Utebox gillar jag skarpt! Men de ska vara byggda rätt. Vi hade två hästar ute i STORA boxar som stod i ett lider, högt i tak och en öppen sida åt det håll som det blåser minst från (vet inte vilket, men stallägaren vet ju, han som byggde). Visst blev det kallt, men det enda problemet var att hålla vattnet ofruset, men det går ju att lösa på olika sätt. Djupströbädd med halm höll hästen varm och gosig underifrån och trots snöstorm kom det aldrig in snö eller blåst in till hästarna! Utrustningen hade vi inne i uppvärmd sadelkammare.

Unghästar och avelsston har jag haft på lösdrift. Funkar utmärkt.

Just nu har jag en häst som ska tränsa och tävlas, dessutom är min tid begränsad iom att jag har två små barn hemma. Då får jag välja det smidigaste alternativet = innebox. Jag har tyvärr inte den tid som krävs att först träna och sen låta hästen torka sin långa päls. Att klippa en häst som ska gå ute känns inte bra för mig.

Är man inte tvungen att ha tillgång till uppstallningsmöjligheter om man har lösdrift? för ev vetrinärvård eller är det nått jag fått för mig?
Jag har iallafall en box som jag använder till mina ankor för tillfället :)
Jag tycker lösdrift är toppen och nu då det var storm i västsverige skulle jag aldrig vågat stängt in Vitleros i ett stall. Såg granngårdar där hela stalltaket blåst av och bjälkar gått sönder.
Jag tänker dock använda boxen mer i sommar då knotten kommer.

Därimot har jag lagt ner stor möda på att stängsla hagen. Vinterhagen är ca 1.2 hektar av detta är 0.2 gräset oslaget så nu under vintern har dom ett extra litet skafferi där att pilla i. Stängslade även med en fördjupning mellan två berg så det blir lä där imellan :banana: Dom har faktiskt lä i alla värdersträck :banana:

skulle definitivt välja lösdriften.

Har stall helt utan vatten och el och en hage med ett rejält plåtskjul i. " hästar går ute dygnet runt och 2 får komma in några timmar över natten för att dn ena (fullblod som snart ska föla) behöver få i sig lite extra foder.

Fugerar ypperligt! Har inga problem med fukt i stallet, det är torrt och fint och lädret håller sig fint.

Jag har 2av hästarna ute på lösdrift men med tillgång till boxar i stallet om de är svettiga och behöver torka upp en stund. I stallet finns allt jag behöver! Hästarna får vatten ute i omgångar hela dagarna samt fri tillgång på hö och jag ger kraftfoder när jag är där.

3e hästen har jag nyss köpt och hon är van vid att stå inne på nätterna så i år får hon göra det i år, hion måste ju få en chans att sätta päls på hösten. ;)

Jag tycker det är fint att ha dem ute men at ha tillgång till boxar o stall.

Knapplån..

Jag vill helst ha in hästarna på stall nattetid. Jag har eget stall, och har möjligheten att välja.

Jag har valt att ha KALLSTALL med stora boxar och att ha hästarna ute långa dagar. Men ta in dem på nätterna.

Huvudanledningen att jag vill ha in dem är för att ha större koll på INDIVIDEN. När de står i varsin box på natten så ser jag direkt om någon häst kissat mer/mindre, skitit mer/mindre, druckit mer/mindre eller lämnat foder t ex. Jag ser också om det varit lugnt eller oroligt i boxen.

På lösdrift så hade jag dels inte sett det lika snabbt (det är lättare att se i en 20-litershink om det är drucket 5 eller 15 liter, i en 100-litersbalja går 5 liter vätskediff inte se på samma sätt), och jag hade inte sett VEM det var som inte mådde riktigt hundra. Om jag ser att NÅGON av hästarna haft diarre så ja vilken är det då?

Dvs har jag bätrte individkoll inne och kan snabbt se när en häst inte mår riktigt bra, snabbare än om den stod på lösdrift, och dessutom ser jag direkt vilken häst som inte mår bra.

Nu är mina boxar i stort kallstall, men jag hade gärna haft utebox med. En rätt utformad utebox är inte dragig. Däremot är det kallt eller fuktigt ute blir det kallt och/eller fuktigt i uteboxen, samma fenomen inträffar i stallet. Men det är dragfritt och uppehåll. Och HÄSTARNA fryser inte ens när det är minus 30 (jag fryser däremot). Naturligtvis har de fri tillgång dygnet runt.

I ditt fall låter det dock onekligen bäst med lösdriften eftersom uteboxarna är undermånliga.

Men soms agt, jag har valt bort lösdrift till förmån för stooooora boxar i kallstall. Och minst 12 h/dag ute i hagen, fri tillgång på mat dygnet runt. Dvs nattetid har jag samma klimat som lösdrift, de har fri tillgång som på lösdrift etc, men de kan inte själva gå in och ut. Och det är just den delen jag medvetet valt bort för att ha en större individkoll.

Själv har jag två uteboxar som jag tycker fungerar alldeles ypperligt men jag skulle vilja ha Alexandra_W´s modell om inte annat för min egen bekvämlighets skull. Har i dag all utrustning i en närliggande liten "stuga" men det blir mycket spring så jag skulle vilja ha allt under ett tak. Och när det är väldigt mycket väder :smirk: så hade det varit bekvämare att slippa vara ute hela tiden när man "gör stallet".

Är absolut inte emot lösdrift. Om den är rätt skött tror jag att det är ypperligt för hästarna men jag vill precis som Alexandra ha den individuella kollen. Eftersom jag ofta på kvällarna pysslar om hästarna så är det lättare om var och en har sitt eget utrymme. Eftersom de har så olika foderbehov fungerar det bättre på det viset också.
Men om vi får bygglov skall det som sagt byggas kallstall.
Har alltid ute hästarna minst 12 timmar (snarare 15) så jag tror inte att de far illa av att stå inne om natten. Snarare inbillar jag mig att varmblodet som är lite hispigt skulle tycka det var jobbigt att behöva ha koll även nattetid.

MisterLillen skrev:
Själv har jag två uteboxar som jag tycker fungerar alldeles ypperligt men jag skulle vilja ha Alexandra_W´s modell om inte annat för min egen bekvämlighets skull. Har i dag all utrustning i en närliggande liten "stuga" men det blir mycket spring så jag skulle vilja ha allt under ett tak. Och när det är väldigt mycket väder :smirk: så hade det varit bekvämare att slippa vara ute hela tiden när man "gör stallet".

Är absolut inte emot lösdrift. Om den är rätt skött tror jag att det är ypperligt för hästarna men jag vill precis som Alexandra ha den individuella kollen. Eftersom jag ofta på kvällarna pysslar om hästarna så är det lättare om var och en har sitt eget utrymme. Eftersom de har så olika foderbehov fungerar det bättre på det viset också.
Men om vi får bygglov skall det som sagt byggas kallstall.
Har alltid ute hästarna minst 12 timmar (snarare 15) så jag tror inte att de far illa av att stå inne om natten. Snarare inbillar jag mig att varmblodet som är lite hispigt skulle tycka det var jobbigt att behöva ha koll även nattetid.

Jag funderar för övrigt att göra 'fönsterluckor' på baksidan av boxarna. De är inne i stort kallstall som sagt, och mot yttervägg. Jag funderar på att helt enkelt ta upp en fönsterlucka så det blir som utebox där de kan titta ut. Dvs öppningsbar fönsterlucka utåt, men boxdörren inåt stallgången.

Jag skulle INTE vilja ha utebox utan möjlighet att ta in i stall(gång), av samma skäl som Mister Lillen. Dvs min egen.

Jag har dock uteboxar med (som används vid boxvila), och jag har inga problem att ställa om till lösdrift (men vill inte). Däremot ska jag nog göra 'dagtidslösdrift' i ladugården (som är tom och oanvänd) så de kan gå unden dagtid med om de vill. (Eller då de vår - sommar - höst går ute dygnet om).

Full lösdrift lär aldrig inträffa här, däremothar jag i perioder plockat in dem på kvällen, låtit dem äta kraftfoder, vila lite etc och sen släppt ut dem igen (till lösdriftshållning) till natten. Dvs de står inne 4 h per dygn ungefär. Då har jag ändå inte släppt individkollen helt, men samtidigt, det känns som för dålig individkoll. För de kan dricka 0 liter vatten den stunden inne utan att det är ngt fel, men jag vet liksom inte om det är för de druckit ute och inte är törstiga eller om det är annan anledning de inte dricker. Dricker de 0 liter på en hel natt däremot vet jag ju att något är knas. Etc.

Jag tar för övrigt in mina 4-5 h/dygn på betet med. Under det värsta insektstrycket, och insekterna är huvudanledningen men jag tar faktiskt in ändå, för att ha lite mer koll på hur individen egentligen mår (samma argument som varf jag inte vill ha lösdrift). Båda hästarna brukar lägga sig en stund och vila under de där tommarna på dagen så de verkar uppskatta det.

Precis som du tänker så har jag funderingar på stora öppningsbara fönster i varje box så de kan stå och häcka där om de vill. Har tänkt att bygga ut taket så mycket att det ska skydd lite extra för väder och vind och under det takutskyddet även sätta upp vindskydd så att de kan stå där om de vill när de går i vinterhagen.

Sommarhagen är knivigare. Stort öppet fält med för lite skugg-möjligheter. Försöker fundera ut en bra lösning på stort, flyttbart sol/flygfä-skydd. Parasoll kanske.... :angel:

Vad har du för tak? Har tänkt att ha plåttak ytterst men har div olika funderingar på material i innertak. Är lite skraj för att det bildas fukt lättare i kall-stall? Själva stall delen blir inte så stor ca 60kvm men har tänkt att ha öppet till nock även in till ladan.

Väntar i allafall otroligt på att få ok från kommunen att bygga mitt drömstall (+drömhus, mindre viktigt dock ;) ). Det är lite tjatigt när det är höststormar och regn att släpa runt alla hästhållningspryttlar.

Lösdrift med utebox hade varit suveränt! Som det är nu så känner jag mig tvungen att ta in hästarna i tid och otid pga. att jag inte kan avgöra vilket väder det kommer att vara under timmarna jag är borta. Står de ute när jag är borta blir det ofta ett stressigt avslut för att skynda hem och ta in frusna hästar och står det inne när solen skiner, driver mitt dåliga samvete hem mig. Med utebox eller ligghall hade jag även kunnat låta dom gå ute dygnet runt mycket mer...Skulle tänka mig att hästarna håller med om det mesta fast jag tror att jag har mer ont av att de står inne än vad de själva har...
:banana:

MisterLillen skrev:
Sommarhagen är knivigare. Stort öppet fält med för lite skugg-möjligheter. Försöker fundera ut en bra lösning på stort, flyttbart sol/flygfä-skydd. Parasoll kanske.... :angel:

Jag är inne på att öppna en korridor hem till vinterhagen och där erbjuda lösdrift i sommar. Jag har skog på betet, men de förbannade insekterna rår den inte på. Så jag tar ju in nu 5-6 h mitt på dagen när det är som värst, något hästarna tycker är underbart skönt (de kommer som två skott när jag ropar, och har så bråttom så bråttom in och komma undan insekterna, sen står/ligger de glatt och sover därinne tills det är dags att gå ut igen)

Vad har du för tak? Har tänkt att ha plåttak ytterst men har div olika funderingar på material i innertak. Är lite skraj för att det bildas fukt lättare i kall-stall? Själva stall delen blir inte så stor ca 60kvm men har tänkt att ha öppet till nock även in till ladan.

Jag har plåttak, trä på insidan dock. Blir absolut ingen kondens whatsoever, är exakt samma luft som ute. Men jag har HÖGT i tak, öppet upp till nock och dit är det över 10 meter. Minns inte exakt hur stort stallet är, tror stalldelen är 55 kvm (försäkrad) men det är inte hela byggnaden utan det är nog totalt strax under 100 kvm skulle jag tro? Öppet till nock hela vägen, och så inte helt täta väggar utan springor. Blir exakt samma luft inne som ute och ingen kondens.

På min lista står i sommar att bygga ett UPPVÄRMT skötselutrymme, för min, hovslagarens och veterinärens skull. Och i anslutning till det uppvärmd sadelkammare. Så jag slipper ha lädret inne under den fuktiga delen av året.

Hej!
Själv har jag lösdrift på mina hästar! Toppen tycket jag!!!!
Ena klarar inte av att stå i box. Han blir så orolig.
Har nyss byggt ett nytt stall men på kortsidan byggde vi ut ett vindskydd. Funkar hur bra somhelst.
Nu blev det ju ett litet stall (2 boxar) bara för att det
skulle finnas en sjukbox, det kan ju vara bra tänkte jag.
Finns även plats för hö mm. Nära och bra med utfodringen.

Har aldrig haft problem med lösdriften, ju naturligare desto bättre.

Lycka till!!!!!!!!!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka