Utebliven brunst!?

F

fladdermusen

Måste bara få gnälla lite på min märr! Ser gärna att ni har åsikter eller kommentarer då jag börjar bli måttligt irritered på hennen nu! Ska dra en ganska lång historia kort!

Fölade 17/3 sitt första föl helt okompliserat på dygn 321. Visade en normal och tydlig fölbrunst med min gissning ägglossning på dygn 9. Stoet är i normala fall ganska stressad och snurrig. I fjol räckte det med en insiminering på första brunsten så var hon dräktig. Bestämde mig därför för att pröva fryst på henne, så detta beställdes och väntar nu på stationen! Jag tyckte hon började visa lite brunst på dygn 26 så dygn 27 var jag inne med henne för koll, det syntes då inget (gulkroppen fanns inte häller, så ägglossningen var definitivt inte missad) och jag skulle åka hem igen. Efter ett missöde med transport/lastning (umesläp -01 där lemmen gick sönder, orkar inte ta upp det nu) blev sto och föl dock kvar 3 dygn till, utan att hon gick frammåt i brunsten. Åkte tillbaka 4 dygn senare, tycker mig se lite brunst fasoner men inget tydligt. Nu har de stått på stationen sedan dess, stoet har fått två hormonsprutar. Går ute hela dagarna i gräshage, brunstiga ston och hingstar finns i närheten. Idag är det 42 dygn sedan stot fölade!

Vad är detta? Kliniken har rykte om sig att vara den bästa så jag litar till fullo på de! Men vad håller märren på med? Någon som varit med om liknande?
 
Sv: Utebliven brunst!?

Ja du... jag undrar jag med!!! Inte kan väl brunst bara utebli om de visar så tydlig fölbrunst??? Aldrig varit med om...
 
Sv: Utebliven brunst!?

Halvt OT: att lämmen går sönder på släp av samma märke som ditt är inte ovanligt....
 
Sv: Utebliven brunst!?

Ja du... jag undrar jag med!!! Inte kan väl brunst bara utebli om de visar så tydlig fölbrunst??? Aldrig varit med om...

Kan bara bidraga med att berätt hur mitt sto är, och henne ser man ingen brunst på alls. Utan hon måste man undersöka varje dag i princip.
Vi såg ett kort ögonblick brunst på henne när hon blev sprutad i gång och det var i stort sätt ett par minuter inget mer. Och då går hon vid sidan om unghingstar.
Det finns vissa ston som inget visar, och då får man helt enkelt räkna ut tiden för eventuell brunst och åka till seminstationen i god tid och låta henne stå kvar där så att man inget missar.
 
Sv: Utebliven brunst!?

Ang släpet så vet jag det nu, hade inte den blekaste! Tyvär!

Stot har stått på stationen ända sedan dygn 27 med endast fyra dagar hemma. Enligt stationen har hon inte haft ägglossning. Hon brukar visa tydliga brunster, så även vid fölbrunsten! Så jag fattar inget. Hon ska kollas igen i morgon har det inte hänt ngt så får jag ta hem henne och helt enkelt vänta ut henne!
 
Sv: Utebliven brunst!?

Hade exakt samma problem själv förra sommaren! Mitt sto fick sitt första föl våren -08, fin fölbrunst och sedan inget.....
Åkte var tredje dag och kollade "äggen", efter en månad började vi spruta henne men det gav inte heller några bra ägg att seminera. Enligt vad seminstationen sa till mig så kan stoet (främst förstföderskor) ger för mycket till fölet så att hon därför inte brunstar.
Nu hoppas jag på en fin brunst denna sommar istället!
Hoppas att din häst kommer i brunst snart!!
 
Sv: Utebliven brunst!?

I torsdags så var det ett ägg på ge och ett tydligt brunstödem på livmodern. Så jag hoppas hoppas och hoppas! Har ju ett dyrt skick som bara väntar. Kan man spara fryst till nästa år om det inte skulle bli någon brunst iår?
 
Sv: Utebliven brunst!?

Fruset går att spara i många år, det ligger i behållare med flytande kväve på stationerna. Därav att man kan seminera med hingstar som varit döda sedan flera år.
 
Sv: Utebliven brunst!?

Ditt sto kommer sannorligt att brunsta i år. En del ston som fölat kan av olika anledningar sluta brunsta under en tid efter fölning.

Men det finns även ston som låter sig inte bli dräktiga när dom har föl vid sidan. Det är inte ofta så vi får hoppas att ditt sto inte är en av dom.
 
Sv: Utebliven brunst!?

Stot är nu insiminerad, långa 16 dagar fram till koll nu!
 

Liknande trådar

Avel Ska betäcka ena mitt sto hemma med egen hingst. Men stoet vill inte brunst. Har ett annat sto som står på station och som inte heller...
Svar
8
· Visningar
1 967
Senast: cowgirl73
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 074
Senast: andover
·
Avel Mitt sto är utlånad med föl vid sidan fram till´avvänjningen. Nu är hon ombetäckt och kommande föl skulle bli mitt. Hon tog sig ej på de...
Svar
19
· Visningar
2 300
Senast: Northern
·
Avel Mitt sto hade i början av juni en bra brunst, som vanligt och brunstade i cirka 5 dagar. I normala fall är hon som en klocka me cirka 15...
Svar
1
· Visningar
699
Senast: saila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp