Ute på dagen/ inne på natten?!

R

RebeckaKihlberg

Hingsten ska ju givetvis få gå på gräs i sommar,men kan inte ha honom ute på natten pga. vissa omständigheter.
Han kommer att få gå ut vid 7 på morgonewn och kommer väl in vid 23 på kvällen.

Min fråga nu...behöver han stödfodras om han står inne på natten eller kan han klara sig på de han får i sig under dagen?
Min första tanke var ju att de kanske inte var hel fel att inte ge honom mat på natten sen..han är shettis = ganska lättfödd å då kan jag ha de lite mer under kontroll....men sen börjar jag ju tänka i andra banor.....så vad tycker ni?

Han ska gå typ hela sommaren...ska väl ha 2 veckors hel vila typ.

Så..kunniga...vad sägs?
 
jag tycker inte du behöver ge honom något direkt om han ska vara ute på gräs den tiden. Han klarar sig bra dom timmarna inne, han använder nog tiden till att sova och sen så äter han allt vad han orkar ute ? :D
 
Håller inte med dig, det är trots allt ganska många timmar den lilla pållen står inne och jag tycker inte att det är rätt mot honom att stå utan foder. Försök åtminstone se till att han har halm att tugga på, som de flesta förhoppningsvis vet äter hästen ca 18 h/dygn.
 
Halm vore det ju bra om han har tillgångt till under natten.
 
Hingsten ska ju givetvis få gå på gräs i sommar,men kan inte ha honom ute på natten pga. vissa omständigheter.
Han kommer att få gå ut vid 7 på morgonewn och kommer väl in vid 23 på kvällen.

Min fråga nu...behöver han stödfodras om han står inne på natten eller kan han klara sig på de han får i sig under dagen?
Min första tanke var ju att de kanske inte var hel fel att inte ge honom mat på natten sen..han är shettis = ganska lättfödd å då kan jag ha de lite mer under kontroll....men sen börjar jag ju tänka i andra banor.....så vad tycker ni?

Han ska gå typ hela sommaren...ska väl ha 2 veckors hel vila typ.

Så..kunniga...vad sägs?
En shettis lär väl knappast kräva någon extra hö... inte när han betar så många timmar. Vår shettis gick förut i en skogshage hela sommaren, men med en del gräs. Inne nätter. Han fick väl en "tuss" hö (inte ens ett halvkilo) morgon o kväll bara som "godis". Mer behövdes inte. Då höll han formen fint.
 
Självklart kommer han stå på halm på natten så han har nått att tugga på!!
 
Men då behöver han ju inget på natten. Då hr han ju att tugga på i alla fall. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: julgrisen
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Kristall10
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 150
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp