Ute året runt

Q

Queen

Jag har lite funderingar angående att låta hästen gå ute året runt.

Klarar en Nordsvensk Brukshäst att gå ute året runt utan täcke?

Ska hästen ha fri tillgång på hö?

Hur ofta ska hästen fodras och räcker det med havre om det är bra kvalitet på höet?

Jag vet vissa som mockar i hagen, men är det verkligen nödvändigt?

Kan man låta ett föl gå ute året runt utan täcke, eller måste man täcka dom i början?

Sedan skulle det vara kul att höra lite tips vad man ska tänka på och så.

Sv: Ute året runt

Oavsett hästras skall det finnas tillgång till ligghall under ej betestillväxande period av året - så om inte stall så en lösdrift.

Att mocka hagen gör man för att minska parasittrycket, och hur behövligt det är beror på tillgång till hagar att alternera med t ex.

Har du ett bra hö räcker det med att ge bara hö. Kraftfoder som havre etc lägger du till för att "justera" kvoten MJ/ Smb Rp för en optimal foderstat. Fri tillgång på hö beror på lite olika faktorer men många hästar verkar fungera bra på det.

Söker själv efter tips och gärna ritningar på bra ligghallar. Har sökt en hel del på internet men har ändå inte hittat exakt vad jag söker.
Nån som har bra bilder eller andra tips?!

Har tyvärr inte så mycket kunskap om ligghallar men tror det finns lite fakta i boken Att Bygga Häststall som Ventorp/ Michanek författat. Finns nog på ditt bibliotek om du frågar.

Om din häst måste täckas eller inte beror på just din häst. Det går inte att generellt säga att en hästras klarar si och en annan så. Det är individuellt.

Som sagt, en ligghall är krav enligt lag.

Ett föl behöver inte täckas om den är van vid att vara utomhus dygnet runt. Fölpälsen är otroligt tjock och värmande. Men även ett föl måste ha tillgång till ligghall! Och ha fri tillgång till hö. Den behöver även kraftfoder i samband samt efter avvänjning från mamman.

Den äldre hästen behöver inte fri tillgång till hö, men det är ingen nackdel. De första veckorna kan den "hetsäta" om den inte är van vid fri tillgång, men detta ger sig efter ett tag. Om inte så bör du inte fortsätta med fri tillgång till den äldre hästen om du inte vill att den ska bli smällfet... Mängden kraftfoder, samt sort, beror på kvaliteten på ditt hö. Hö ska ges minst tre gånger per dag om den inte har fri tillgång.

Kom ihåg att en häst behöver mer grovfoder om det är kallt!!! En häst håller värmen genom att äta.

Alla sorters hästar kan gå ute dygnet om.Däremot är det viktigt att hästarna kan gå in och ut på nån form av lösdrift där det är torrt, varmt och där de kan skydda sig från regn och rusk.
Fri tillgång på hö tycket jag är självklart.Sen bör hästen få samma fodermängd som den brukar, om den arbetar som vanligt.

Jag har fyra nordsvenska brukshästar som går ute året om, de har utfodring med hö morgon och kväll, fri tillgång till vatten och vindskydd som de kan gå in i om de vill. Ibland tycker jag synd om dem om det är snöstorm men jag har lärt mig att inget kan stoppa en nordsvensk. Försöker jag stänga dörren tar de sats och gallopperar rakt igenom dörren så att bräderna flyger all världens värld. Mina mår superbra ute, är nästan aldrig sjuka, har inte hänt på fem år tror jag. Lycka till med "nallen".

min arab går ute året runt utan problem, så du kan nog lungt låta din nordsvensk gå ute. jag tycker hästarna ska ha fri tillgång till grovfoder, min får även kraftfoder eftersom han tränas. det är lag på ligghall, men den används mest som toalett av våra hästar :smirk: vattnet kan vara ett problem om man inte har eluppvärmda vattenkoppar/vattenkar.

Jag har en varmblodstravare och ett engelskt fullblod på lösdrift. De har en ligghall att gå in i om de vill. Fri tillgång till stråfoder. Täcke på vid dåligt väder. De trivs väldigt bra såhär så jag anser att det går att ha de flesta hästar på lösdrift. De får komma in i box när det är kraftfoderdax.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka